Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och trix.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Malawie
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 dec 2013, 18:43
Kör: 960 2.0 Turbo -92
Ort: Ulricehamn

Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och trix.

Inlägg av Malawie »

Hej där!
Lite Bambi på det här forumet efter att ha flyttat ifrån Garaget, som tyvärr inte var till mycket hjälp.

Köpte mig precis en 965 importerad ifrån Italien, och i den sitter ju ett av Volvos alla mästervärk B204ft, en B23 som har mindre slagvolym med 16-ventilers topp och fulltrycksturbo med intercooler!

Motorn har gått ca 25.000mil, och är precis inkörd.

Skämt åsido, motorn är faktiskt ganska ren, men den trycker ut olja ifrån många ställen, vid insug, vevhusventilation o.s.v, förra ägaren sade att turbon läcker, "men det är ingen fara om man bara gasar till klockan 12 på laddtrycksmätaren". så dom senaste 5 åren har motorn gått väldigt snällt.


Vad finns det att veta om dessa motorer, jag skulle vara oerhört tacksam om all info som går att få tag om dem, har läst lite om dom, och jag är ganska så kunnig på B23 och SAAB turbo, men inget som har med Volvos överladdning att göra.

Jag har precis bytt Oljesumpen( ? ) under insuget, nu har den slutat läcka och trycker bara ut lite olja på vissa ställen, men det anser jag ganska normalt på en 21 år gammal bil.

Men ett problem kvarstår, jag har nu mätt upp laddtrycket och det ligger runt 0,44, jag har läst till mig att den ska ligga runt 0,9 på dessa modeller, för den går inte något vidare faktiskt, (blev dragen av en 16v 745 -88)

Jag misstänker att magnetventilen spökar lite, vad skulle jag i så fall byta den med? för en ventil ifrån en B230ft kommer släppa på trycket vid 0,4? så en magnetventil ifrån en Turbo+ eller Turbo++ kanske fungerar.

Alla idéer och tankar är välkomna.

Med vänlig hälsning, Malawie
Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och tr

Inlägg av taz »

Hej och välkommen hit!

Kul och ovanlig bil! Har själv en 965a med B204FT samt har haft en 964 med samma motor.

Ska man vara lite "petig" så är B204FT en variant utav B234 (B23 satt fram till 1984), skiljer inte mycket men ändå en hel del. Toppen har annat gjutnummer, mindre ventiler, andra kamaxlar, andra balansaxlar, annan oljepump, mindre borr mm.

Nu till dina frågor,
oljekladd är vanligt på dessa motorer, båda mina har vart väldigt kladdiga med miltal (på mätare) som varit 15 000 resp. 26 000 mil. Även B234F brukar ju ganska ofta svettas "en del".

Oljesumpen under insuget du beskriver låter som oljefällan. Det är en bra manöver för att få en motor att svettas mindre.

Ang. ladd så har jag bestämt för mig att grundladd ligger på 0.4 på dessa motorer. Det låter som TCU:t på din bil inte sköter sig. Jag hade avlägsnat turbo+:et och ställt upp laddet manuellt gradvis till önskad nivå. Det TCU eg. gör är att den släpper på trycket vid 3500-3800 rpm (någonstans där, 3800 rpm?) så den får fullt ladd, detta sparar på motorn från spikningar. Motsvarande effekt går ju att uppnå genom att hålla pedalen från golvet vid lägre varv. Det handlar om att sälja en motor med lite högre effekt med mindre risk för spikningar och problem då det högre trycket endast infaller sig vid högre varvtal.
På min 964a hade jag laddtryck på originalmätare så nålen stod kl. 15-16 på mätaren ungefär, denna var bestyckad med ett chip för bränsle som klippte laddet då det blev för högt mot mappen.
Jag justerade ner det till man kunde köra på fullt utan att det klippte.

Min motor i 964an vad sliten vid inköp och gav sig efter ett år (turbon var slut och byttes vid inköp), detta kan indikera dålig olja eller för långa intervall mellan byten om turbon har gett sig utan att bilen varit trimmad. Skulle rekommendera ett komp-prov och som du redan påbörjat en översyn av vevhusvent innan det laddas på.

Jag bygger just nu om en B234F för att sätta i min 965a. Fördelen med detta är mestadels tillgång på delar i gott skick.

Mvh. // Taz
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3718
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och tr

Inlägg av einar- »

Kolla så kamremmen och balansaxelremmen är utbytt relativt nyss. Är de inte det eller om du inte vet så byt de + bulten till oljepumpsdrevet omgående då ras brukar bli kostsamt på alla 16V motorer.
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och tr

Inlägg av EkF »

Som sagts tidigare:

1. Kolla kamremmen hur den ser ut (Inte i boken, bakom kåpan)
2. Kolla balansaxeln (Den brukar man inte byta tillsammans med kamremmen, men när balansaxeln går så tar den ofta med sig kamremmen.)
Till skillnad från B230 så tar ventilerna på dessa motorer i kolvarna, du kan ju räkna själv vad det skulle kosta.

Annat att komma ihåg är väl att dessa motorer har hydrauliska lyftare istället för mekaniska, kan föra oväsen ifrån sig om man kör i en tunnare olja som skickar runt allt skit som sitter på väggarna i blocket.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
Malawie
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 dec 2013, 18:43
Kör: 960 2.0 Turbo -92
Ort: Ulricehamn

Re: Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och tr

Inlägg av Malawie »

Stort tack för alla svaren, kamrem och balansaxelrem är utbytta båda två vid 18.000mil, och 7.000mil för en kamrem är väl inte så farligt? båda ser i alla fall friska ut utan mista sprickor.

Vilken olja borde man köra på? 10w40 15w40?

Har hört skrämmande historier om oljepumpen, men vad ska jag byta för bult? är det en som sitter igenom ett drev och är lätt att känna igen?


Oljefälla heter det ja! den var helt igensatt så den tryckte ut olja till cylindrarna tror jag, det rök utav bara F*N när man startade efter att ha pressat den lite.

Komprov är redan gjort, med resultat som till och med överaskade min mek-kompis som är ganska veteran, tror det skiljde 2-3% på treans cylinder, annars så var det absolut perfekt resultat.

Och jag strävar för att hålla bilen i absolut originalskick, så jag skulle gärna ha lite råd om hur man löser problemet.

Hur gör man en koll på "TCU" makineriet? TCU= Traction Control Unit?

Det står en B234F i en testbänk som varit igång ca 10 timmar, D.V.S i nyskick, kanske borde kika på det? Besikningen märker knappast det eller? :roll:

Ännu en gång, Stort tack!
Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och tr

Inlägg av taz »

Om den rök innan du bytte vevhusburken och inte gör det längre så har du ju uppnått ett gott resultat iaf!

Jag kör alla mina Volvomotorer på 5-40 helsyntet olja utav god kvalisort (Castrol, Valvoline, OKQ8, Texaco eller vad jag kommer över)

TCU står för Turbo Control Unit och har ett eget felsökningsuttag i diagnostikboxen. Har du lite tur så är det inte värre än att magnetventilen lämnat in. En sådan borde man kunna trixa till från 850 T5 eller liknande applicering. Hur mycket högre tryck det blir styrs utav hur lång slangstumpen är, antal böjar etc. (flöde)
Det skulle också kunna vara så att dom små slangarna där nere är igensatta, det brukar vara väldigt kladdigt där i synnerhet!

Finns säkert felsökningsmetodik för att felsöka den, jag hade kopplat förlängningskablar på multimeter på kontaktstycket in i bilen för att se om den ger signal över 3500-3800rpm (var det nu är den går in) efter att ha kollat slangarna.

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 960-93.htm
http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/F ... 201994.pdf
Här finns ett kopplingschema kring TCU.

Fräckt att du skall hålla den original, cred för det! Såg att mitt inlägg var lite svammligt, hursom: motorn tycker bättre om laddtryck på högre varv än lägre. TCU förhindrar högt ladd på låga varv.

Ang. kamrem så är jag osäker på intervallet men det brukar på Volvo vara 4500 mil (tidig 960 24v) som lägst, 8000 på B230? samt 12000 på senare vitblock. En kamrem som uppnår en ålder på fem år skall också bytas.

Ang. oljepumpsdrevet så tenderar bulten att gå av där, jag har inte bestämt hur jag skall göra på min bil ännu, men det blir väl 12:9 bult rejält åtdragen med nån gänglåsning som tål värme.

Släng upp en projekttråd eller något i foto/film också vetja!

Mvh. // Taz
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Malawie
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 dec 2013, 18:43
Kör: 960 2.0 Turbo -92
Ort: Ulricehamn

Re: Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och tr

Inlägg av Malawie »

Jätte stort tack!

Super mycket bra information, att jag inte tänkt på att kika om det är igensatt i slangarna runt magnetventil!
Ska kolla på detta så fort jag får tid och köpa lite oljor!
Bild

Användarvisningsbild
Malawie
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 dec 2013, 18:43
Kör: 960 2.0 Turbo -92
Ort: Ulricehamn

Re: Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och tr

Inlägg av Malawie »

Har nu bytt lite olja och filter i bilen, passade även på att skruva ned magnetventilen, när jag tog loss första slangen (10-15 cm lång ifrån turbon) så började det droppa svart olja.
De andra två till tryckröret och wastegaten var tomma och torra, jag blåste lite försiktigt med tryckluft i varje slang och det var inget stopp i någon förutom den till wastegaten och den rörde på sig.

Jag gjorde rent magnetventilen med lite klenare medel och kikade på den, och i det hålet som slangen ifrån turbon går in i satt det ett munstycke, likt det man kan hitta i en förgasare på en liten 2-taktare, bonnamek eller original? Bild Bild


Jag monterade i vilket fall tillbaka den utan minsta resultat.

Hur kan jag kika ifall den funkar?
Bild

Användarvisningsbild
Malawie
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 dec 2013, 18:43
Kör: 960 2.0 Turbo -92
Ort: Ulricehamn

Re: Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och tr

Inlägg av Malawie »

Okej, jag behöver riktigt med hjälp nu.

Jag har skruvat ned magnetventilen igen och kört in 12V i den, den öppnade utan problem.

Utan spänning så kan man blåsa igenom ifrån första hålet( den med strypning ) till det tredje i ytterkant och vice versa, med spänning så går det ut till mitten hålet.

jag blåste även i mittenhålet och det var tätt, men den släppte när man blåste hårt (ca 4-6bar) men jag antar att det är ok?

Jag testade även att byta plats på slangarna, den med strypning ska gå in i turbon antar jag, mitten satt ifrån början i wastegaten och den tredje satt i tryckröret, jag bytte på wastegaten och tryckröret för att försäkra mig om att det inte var felkopplat, Den laddar utan problem 2 bar och knacksensor maskineriet säger ifrån då och dödar motorn, det testade jag en gång och inte igen, den gick dock rätta bra med 1,5-2 bar i ladd...

I alla fall, hur ska jag gå vidare med felsökandet? Det borde ju sitta någon sensor någonstans som säger till styrtenheten att skicka signal till magnetventilen, är inte direkt 100 på kopplingsscheman så hittade tyvärr ingenting.

Börjar bli desperat nu, all hjälp uppskattas.
Bild

Skriv svar