Svårstartad 960 -91

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Är det någon som har någon idé vad som kan vara fel, när en 960 med 3.0 motor är svårstartad?
Jag blev stående idag med bilen
Den ryckte till de första sekundern när man kör startmotorn. Efter det var den helt död och motorn gick bara runt utan tendes till att tända.
Efter koll av de felen jag tidigare haft med spruckna gummianslutningar till vaccumslangar och känt lite på diverse elanslutningar, så gav jag upp då jag stod på en parkering på Djurgården i mörkret.

Ringde en bärgare och han sa att vi kan testa att slå på tanken. Det var en vanlig problemlösning på dessa bilar.
Så han hissade upp bilen i bakänden och ryckte samtidigt till ett par ggr med hydraliken så bilen skakade.
Ha sa åt mig att dra runt startmotorn så skulle han slå med klubba och kloss på tanken.
Men bilen hoppade igång direkt utan att han gjorde några slag.
Slutsatsen är att hade jag skakat bilen själv så hade den förmodligen startat

Nu är frågan. För att slippa ruska bilen fler ggr, vad kan vara orsaken?
Har någon erfarenhet som vet vad som måste göras för att fixa felet?
Jag ska kolla felkoder imorgon, så jag har inga för tillfället och måste återkomma med det om det blir nödvändigt.

En misstanke jag har, är att jag vet att jag har undertryck i tanken och det pyser till ordentligt när jag öppnar tanklocket och ska fylla bensin.
Kan det vara orsaken och isåfall vad gör jag åt det?
Det borde finnas en avluftning som jag misstänker är täpt
960 Olle

JLAL
Uppkörning
Inlägg: 662
Blev medlem: 06 jun 2006, 13:25
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Norrköping

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av JLAL »

Skulle gissa på bräslepump. Att den startar när man slår på tanken är troligen att pumpen fastnat. Joakim
Volvo 940 Turbo Fd Polis rattas numera

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

JLAL skrev:Skulle gissa på bräslepump. Att den startar när man slår på tanken är troligen att pumpen fastnat. Joakim
Pumpen skulle kunna vara orsaken.
Den ska definitivt undersökas.
Någon som vet hur man kolla trycket enklast och billigast?

Men jag kanske var lite otydlig i min felbeskrivning.

När jag sa att de ryckte till de första sekunderna vid startsekvensen, så var det vid varje ggn jag försökte.
Det borde tyda på att pumpen till viss del fungerar, och faktiskt bygger upp ett visst tryck, men sedan inte orkar hålla det.
Det var därför jag tänkte att med ett för stort undertryck, så klarar den inte att hålla trycket uppe.
Kanske det räckt med att jag öppnat tanklocket?
I var fall så ska avluftningen kollas igenom.
Jag tror kolkanistret (tror jag det heter) är ganska mättat
960 Olle

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Maxwell »

Du kan ju prova med att skruva loss tanklocket lit lätt o se om det blir bättre. Har aldrig hört att en kolkanister skulle sätta igen sig så pass att bilen inte går att starta, så den tror jag nästan du kan utesluta. Om du söker på forumet så hittar du tips om hur du kan mäta mängden bränsle pumpen klarar av att pumpa.

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=3&t=71298" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av SEpaket »

Jag vet inte om det är samma på 960, men på min 940 hade jag problemet att bilen blev svårstartad och sedan helt plötsligt startade utan förvarning igen. I mitt fall var det dåliga lödningar i reläet till bränslepumpen, tydligen är det ett tämligen vanligt fel. Men jag vet som sagt var inte om 960 har samma konstruktion där. Dock enkelt att kolla reläet.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Maxwell skrev:Du kan ju prova med att skruva loss tanklocket lit lätt o se om det blir bättre. Har aldrig hört att en kolkanister skulle sätta igen sig så pass att bilen inte går att starta, så den tror jag nästan du kan utesluta. Om du söker på forumet så hittar du tips om hur du kan mäta mängden bränsle pumpen klarar av att pumpa.

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=3&t=71298" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det är ett test värt att prova.
Men efter jag testat att startat bilen nu, så hoppar den igång som det aldrig hänt.
Så jag får vänta tills det händer igen.
Men jag ska kolla kanistret iaf.
Det kanske går att göra rent

Men i vart fall plannerar jag att ta upp tankarmaturen och fixa den.
Det luktar lite bensin därifrån ibland, och besiktningen hade synpunkt på just det sist, även om de inte slog ner på det då de inte kunde se en läcka.
Så att gå igenom den och fixa rostiga anslutningar, kolla de elektriska anslutningarna och byta spruckna slangar är nog inte fel hur som helst.
Frågan är vad en pump kostar, och om man kanske ska byta den samtidigt om den inte kostar för mycket.
Mycket talar för att det är pumpen som är dålig.
Och vad jag minns är det inte det roligaste att byta pump i tanken på dessa.
Så kanske bäst att göra det ordentligt på en gång

Killen på volvo sa att han har för sig att 960 kan gå med endast pumpen som sitter på underredet under förarstolen.

Inga felkoder finns i a f
Senast redigerad av 1 Olle Bull, redigerad totalt 3 gånger.
960 Olle

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

SEpaket skrev:Jag vet inte om det är samma på 960, men på min 940 hade jag problemet att bilen blev svårstartad och sedan helt plötsligt startade utan förvarning igen. I mitt fall var det dåliga lödningar i reläet till bränslepumpen, tydligen är det ett tämligen vanligt fel. Men jag vet som sagt var inte om 960 har samma konstruktion där. Dock enkelt att kolla reläet.
Tack för tipset.
Jag ska kolla det samtidigt när jag tar upp armaturen

Update:
Eller jag läste snabbt och fel. Du sa reläet. Jag tänkte kontakten till pumpen "doh" :roll:
Sorry!
Jag hör att pumpen surrar till. Så jag antar att det betyder att reläet är ok. Eller?
Fast jag ska dubbelkolla att den får ström när jag ger mig in i bagaget och rotar.
960 Olle

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av SEpaket »

Olle Bull skrev:
SEpaket skrev:Jag vet inte om det är samma på 960, men på min 940 hade jag problemet att bilen blev svårstartad och sedan helt plötsligt startade utan förvarning igen. I mitt fall var det dåliga lödningar i reläet till bränslepumpen, tydligen är det ett tämligen vanligt fel. Men jag vet som sagt var inte om 960 har samma konstruktion där. Dock enkelt att kolla reläet.
Tack för tipset.
Jag ska kolla det samtidigt när jag tar upp armaturen

Update:
Eller jag läste snabbt och fel. Du sa reläet. Jag tänkte kontakten till pumpen "doh" :roll:
Sorry!
Jag hör att pumpen surrar till. Så jag antar att det betyder att reläet är ok. Eller?
Fast jag ska dubbelkolla att den får ström när jag ger mig in i bagaget och rotar.
Om reläet glappar så kan det nog bli så ibland, så var det i alla fall på min bil. Dåliga lödningar är tydligen vanligt. Reläet sitter i alla fall på 940 tillsammans med säkringsboxen bakom askkoppen, därför lätt att kolla för att utesluta. I min värld börjar man med att kolla det enklaste först.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

SEpaket skrev:
Olle Bull skrev:
SEpaket skrev:Jag vet inte om det är samma på 960, men på min 940 hade jag problemet att bilen blev svårstartad och sedan helt plötsligt startade utan förvarning igen. I mitt fall var det dåliga lödningar i reläet till bränslepumpen, tydligen är det ett tämligen vanligt fel. Men jag vet som sagt var inte om 960 har samma konstruktion där. Dock enkelt att kolla reläet.
Tack för tipset.
Jag ska kolla det samtidigt när jag tar upp armaturen

Update:
Eller jag läste snabbt och fel. Du sa reläet. Jag tänkte kontakten till pumpen "doh" :roll:
Sorry!
Jag hör att pumpen surrar till. Så jag antar att det betyder att reläet är ok. Eller?
Fast jag ska dubbelkolla att den får ström när jag ger mig in i bagaget och rotar.
Om reläet glappar så kan det nog bli så ibland, så var det i alla fall på min bil. Dåliga lödningar är tydligen vanligt. Reläet sitter i alla fall på 940 tillsammans med säkringsboxen bakom askkoppen, därför lätt att kolla för att utesluta. I min värld börjar man med att kolla det enklaste först.
Jo, det är sant. Reläet sitter på samma ställe på 960
Gick det att "provocera" fram felet. Genom att vicka lite på det t.ex, eller kan man se i reläet att det är dåligt?
Annars är väl problemet att jag inte kommer att veta om det hjälpt, då bilen går bra nu.
Man skulle i o f s kunna köpa ett nytt om det inte kostar för mycket.
Då har man i a f uteslutit det
960 Olle

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Hittade i a f felet med undertrycket i tanken.
En av vacumslangarna till kanistrets gummianslutning vid spjälllhuset hade spruckit.
Nu funkar kolkanistret igen
Jag har märkt att bilen dragit mycket bensin ett par veckor, och jag hoppas det här är orsaken till det :)

Jakten på felet om varför bilen var svårstartad fortsätter dock.
Fast det har inte hänt igen, så det kanske är fixat i o m att han skakade till bilen.
Svårt att avgöra.
Men den stannar väl igen när jag står på nått annat ställe med parkering som kostar 1000kr dygnet....
960 Olle

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av ramme »

Olle Bull skrev:Hittade i a f felet med undertrycket i tanken.
En av vacumslangarna till kanistrets gummianslutning vid spjälllhuset hade spruckit.
Nu funkar kolkanistret igen
Jag har märkt att bilen dragit mycket bensin ett par veckor, och jag hoppas det här är orsaken till det :)

Jakten på felet om varför bilen var svårstartad fortsätter dock.
Fast det har inte hänt igen, så det kanske är fixat i o m att han skakade till bilen.
Svårt att avgöra.
Men den stannar väl igen när jag står på nått annat ställe med parkering som kostar 1000kr dygnet....
Lagom "irriterande" med självlagande fel tycker jag, nog för att det är skönt att saker är hela igen, men... för hur länge?! :) Man vill ju liksom hitta något och laga det, samtidigt som det är rätt skönt att slippa också... knepig logik men.. ,) Hoppas den drar mindre sås nu dock!
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

ramme skrev:
Olle Bull skrev:Hittade i a f felet med undertrycket i tanken.
En av vacumslangarna till kanistrets gummianslutning vid spjälllhuset hade spruckit.
Nu funkar kolkanistret igen
Jag har märkt att bilen dragit mycket bensin ett par veckor, och jag hoppas det här är orsaken till det :)

Jakten på felet om varför bilen var svårstartad fortsätter dock.
Fast det har inte hänt igen, så det kanske är fixat i o m att han skakade till bilen.
Svårt att avgöra.
Men den stannar väl igen när jag står på nått annat ställe med parkering som kostar 1000kr dygnet....
Lagom "irriterande" med självlagande fel tycker jag, nog för att det är skönt att saker är hela igen, men... för hur länge?! :) Man vill ju liksom hitta något och laga det, samtidigt som det är rätt skönt att slippa också... knepig logik men.. ,) Hoppas den drar mindre sås nu dock!
Jo, det kan man säga.
För nu hackade den till igen.
Bilen startade, och sedan hostade den ett par sekunder för att sedan dö.
Testad att starta igen, men då hoppade motorn igång utan protest.
Det var inte tillräckligt för att jag skulle kunna testa ideérna om relä, mäta spänningsmatning vid pumparna och kanske att skaka bilen.
Men vaccum i tanken är i a f avpolleterat.

Då jag hör pumpen surra, så tror jag reläet är ok.
Men jag har panelen under instrumentbrädan bortagen, så jag lätt kommer åt att testa det
Men jag lutar åt att det är pumpen som är dålig. Jag ska se om jag kan få tag i en ny.
Meko vill ha 1900 för den i tanken, så man vill vara säker innan inköp görs



OT:
Jag kan passa på att tipsa om den här sidan för lite billigare orginaldelar: http://www.volvopartswebstore.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag hittade inte min pump. Men jag hittade en ny låssats till min bil för 1100:- ink frakt
Volvo här ville ha 2500:-
Anledningen till att jag köpte den, är att en olycka sällan kommer ensam.
Nu slutade fjärrstyrningen av centrallåset fungera.
Och då låsen inte använts särsklilt flitigt de senaste 20 åren, så hjäpte ingen smörjning i världen. Båda låsen var slut och jag fick inte upp det
Jag lyckades ta mig in i bilen tillslut efter att kupevärmaren stått på i ett par timmar

Nytt larm står på önskelistan till tomten. Jag har köpt 3 st beg larm nu, men det är nbara inse att dessa larm är rätt gamla och därmed inte pålitliga längre.
Men just nu känns det som det mekaniska låsmöjligheten och att få bilen att gå bra står före
960 Olle

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Jag tänkte jag skulle uppdatera den här tråden, nu när jag tror mig hittat felet, och dela med mig av erfarenheterna.
Jag var stående igen för ett paer dagar sedan.
Nu kollade jag tryckpumpen (den under förarsätet) lite mer ingående, och visst! Den var död trots att jag förbikopplade reläet.

Jag insåg att byta pump var nog lämpligt då jag märkt att den betett sig lite märkligt.
Ibland surrade den inte när jag drog på startnyckeln förrän efter ett par ggr.
Biltema hade den hemma för 499kr så jag tog den då volvo ville ha 3000 och dessutom ett par dagars lev tid.

Väl bytt gick bilen igång direkt.
"Kanon!" tänkte jag. Problem solved.
Tills dagen efter. Då var den stendöd igen.
Efter en bunt fula ord, så kollade jag lite närmare på bränsle trycket och såg att det var ine mycket som kom ut framme vid insprutet.
Så jag tänkte jag att det kan vara så att matarpumen i tanken som lagt av.

Jag bytte den, alla slangar och slangklämmor och även hela armaturen som var ganska rostig.
Jag testade igen, och nu kom det rejält med soppa vid insprutet. Hade dock inget att mäta trycket med.
Men bilfan vägrade att starta. Den bara ruskade lite.

Fram med en radda nya fula ord och påt igen.

Tog hjälp av en polare som är duktig på bilar och vi resonerade igenom det hela.
Efter att först tänkt att det nog inte är fel någon annanstans än på det jag mekat med, så började vi fundera runt och när jag skulle kolla givaren till kamaxeln, så missförstod polaren mig och började dra runt startmotorn när jag koplat loss den kontakten.
Då blev liv i motor. Den gick igång, men gick väldigt illa.

Efter lite efterforkning av polare som har lite erfarenhet på volvo och tändsystem så sa de om kam eller vevaxelgivaren inte ger signal, stänger den av pump, insprut och tändning för att inte flöda in bensin i katten.
Att den hoppar igång med givaren bortkopplad var normalt, men den går dåligt då den tappat en av sina referenspunkter.
Och att den dör när jag stoppar i den beror förmodligen på att den är kortsluten

Så med det i åtanke så var nog aldrig tryckpumpen paj. (Jag har den kvar och ska kolla den mer nogrant)
Den var bara inaktiverad.
Att bilen hoppade igång efter pumpbytet var förmodligen bara en slump, och jag testade bara starta en gång, då jag hade lite bråttom iväg efter pumpbytet.

Pumpen i tanken var helt klart paj. Men den klara sig visst utan den så länge man inte kör soppatorsk eller på annat sätt för in luft i systemet

Så vad jag ville säga var att om pumpen inte går så kan det tydligen vara fel på annat.
Jag hade inga felkoder alls (1-1-1) som indikerade fel på nått i systemet.

Nu har jag inte fått igång bilen då jag måste ha tag i en kamaxelgivare. Men returbilen i Kungsåra får ett besök imorgon.
Det ska troligen vara samma givare på 850/V70
Ny kostar 1400 har jag för mig

Jag återkommer med resultat efter jag fått tag i en hel givare och bilen funkar
Hoppas detta kan hjälpa någon annan
960 Olle

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Xoffis »

det brukar funka med valfri givare även om den inte ser lika ut, jag kör tex med en 850 givare från en -92GLT i min V70T5 -97, så utseendet och siffrorna behöver du inte stirra dig blind på... men har svårt att tro att det är kamaxelgivaren då den isåfall inte skall svara alls vid start ifall den är defekt, och garanterat inte starta...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Ghurra »

Xoffis skrev:det brukar funka med valfri givare även om den inte ser lika ut, jag kör tex med en 850 givare från en -92GLT i min V70T5 -97, så utseendet och siffrorna behöver du inte stirra dig blind på... men har svårt att tro att det är kamaxelgivaren då den isåfall inte skall svara alls vid start ifall den är defekt, och garanterat inte starta...
Fast är det kortis eller nåt glapp, så kan det väl vara så...
Min 245:a funkade klockrent när jag köpte den men stannade under färd.
Blev ståendes, den vägrade starta, blev bogserad hem... Där startade den...
Bytte givaren och sen har den fungerat klockrent.
(Den var lite skavd i ytterhöljet så den åkte i soporna)
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Xoffis »

Ghurra skrev:
Xoffis skrev:det brukar funka med valfri givare även om den inte ser lika ut, jag kör tex med en 850 givare från en -92GLT i min V70T5 -97, så utseendet och siffrorna behöver du inte stirra dig blind på... men har svårt att tro att det är kamaxelgivaren då den isåfall inte skall svara alls vid start ifall den är defekt, och garanterat inte starta...
Fast är det kortis eller nåt glapp, så kan det väl vara så...
Min 245:a funkade klockrent när jag köpte den men stannade under färd.
Blev ståendes, den vägrade starta, blev bogserad hem... Där startade den...
Bytte givaren och sen har den fungerat klockrent.
(Den var lite skavd i ytterhöljet så den åkte i soporna)
Har du kamaxelgivare på en 240? eller är det ett T5 bygge? såvitt jag lärt och läst kan du dra ut givaren så fort bilen är startad och den bryr sig inte, men visst, en kortis kan ju få boxen mindre glad...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Ghurra »

Xoffis skrev:
Ghurra skrev:
Xoffis skrev:det brukar funka med valfri givare även om den inte ser lika ut, jag kör tex med en 850 givare från en -92GLT i min V70T5 -97, så utseendet och siffrorna behöver du inte stirra dig blind på... men har svårt att tro att det är kamaxelgivaren då den isåfall inte skall svara alls vid start ifall den är defekt, och garanterat inte starta...
Fast är det kortis eller nåt glapp, så kan det väl vara så...
Min 245:a funkade klockrent när jag köpte den men stannade under färd.
Blev ståendes, den vägrade starta, blev bogserad hem... Där startade den...
Bytte givaren och sen har den fungerat klockrent.
(Den var lite skavd i ytterhöljet så den åkte i soporna)
Har du kamaxelgivare på en 240? eller är det ett T5 bygge? såvitt jag lärt och läst kan du dra ut givaren så fort bilen är startad och den bryr sig inte, men visst, en kortis kan ju få boxen mindre glad...
Nä, förlåt... Tänkte på tändlägesgivaren... Sorry!
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Nej, det hjälpte inte med ny givare. Jag hittade en på en 850 på returbilen för 50 spänn, så det var inte hela världen.
Men nått skumt är det.
Den går igång en lite stund om man nöter ett tag, men den går inte bra och gasa går inte.
Då dör den.
Och det gör den efter ca 30 sek i vilket fall.
Det är i o f s skillnad mot innan jag bytte ut givaren.
Då gick den bara igång om jag drog ur kontakten.
Så den kan starta utan kamaxelgivare, men den gick som sagt lika illa då som med nya givaren inkopplad.
Att det skulla vara fel på den givaren känns långsökt

Jag fattar inte....

Jag har bytt bägge pumparna och de verkar fungera.
Jag ser att bensin flödar om jag tar bort slangen före tryckpumpen och kopplar på pumpen i tanken.
Och jag får tryck vid rörkopplingen i motorutrymmet.
Visserligen drog jag den lite hårt och spräckte konan, så nu läcker det lite.
Jag var just till Biltema och köpte koningsverktyg för att laga det i kväll.
Men nog ska den starta ändå, eller?

Jag har återigen kollat felkoder.
1-1-1. Inga fel.

Jag bytte styrenhet.
Samma sak.

Jag funderar på att testa byta luftmängdmätare och tempgivaren.
Det är det enda som är kvar.
Inte kan bilen gå alls om det är vevaxelgivaren?
Fast den kanske går i nåt "link home" läge om den går sönder?
Jag är inge sugen på att byta den i onödan.
Den sitter sjukt illa till....

Någon som har kommentar eller ideer om hur jag går vidare?
960 Olle

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Fixade läckan. Ingen skillnad.
Måste berömma Biltemas verktyg för 299kr. Fungerade väldigt bra för de pengarna.
Jag fick smärgla lite efter att jag konat röret, då röret blev lite deformerat eftersom storleken inte var 100% perfekt

Bytte LMM. Ingen skillnad.
Tempgivaren till styrsystemet böts för inte allt för länge sedan.
Mätte alla spolar. De låg alla på 0.6 Ohm. Jag har inte datan på dessa, men då alla är lika utgår jag från att de är ok.
Fipplade lite med kablaget till vev, temp och kamaxelgivarna längst bak på motorn och bilen ruskade till liv för att sedan dö efter ett par sekunder.
Men under den tiden gick den som den skulle.

Börjar misstänka dåliga kablar till någon av givarna. Alltså, kablarna från kabelstammen. Inte givaren
Alla gånger bilen har vaknat till är när jag pillat där.
Ska mäta upp dessa och ev. testa att dra nya temporära kablar till givarna.
Borde vara tempgivarkabeln eller kamaxelgivaren.
Jag har svårt att tänka mig att den kan gå överhuvudtaget, ens i nödläget utan vevaxelgivaren.

Själva givarna verkar ok nu. Men det är svårt att veta helt säkert såklart
Tempgivaren är väl i s f den huvudmisstänkta.
Men den ska nog starta utan den tror jag
960 Olle

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Xoffis »

den skall inte ens tända till ifall det är kamaxelgivaren, så tror du kan bortse från den (vad jag har läst) däremot så känns ju vevaxel givaren mer trolig, då det kan bli liknande fenomen ifall den glappar, och det kan ju förklara att felkod uteblir då den inte ens vet att motorn snurrar, rör sig varvräknaren något vid startförsök? man brukar kunna se att den skakar lite i botten vid start, ifall den inte rör sig eller tydligt glappar kan ju även det peka på just vevgivaren... är du osäker på LMM så prova starta utan, skall starta men med dålig tomgång...

tänk också på att dessa motorer är sjukt (och jag menar sjukt!) känsliga på att bli sura, och då får man också liknande symptom, att den bara tänder till ibland, och om man tex startar bilen för att sedan bara inom en minut eller 2 stänger av den så surar den... sist min 850 gick sur stod jag på startmotorn i c:a 20-25minuter innan bilen startade, givetvis med korta pauser då och då, men ja! startmotorn brann upp!, men jag tog mig hem iaf!
folk brukar kalla det för låsta ventiler, men sanningen är att en "sliten" vitmotor är så pass beroende av sin oljefilm att ifall bilen stängs av undertiden den går på kallstart så räcker bensinen som hamnar i för att lösa upp den film som finns, resulterar i lägre komp vilket skapar problemet, det man gör då är att stå med plattan i mattan och kör på starten tills den kommer igång, detta hände med både min 965 vid 2 tillfällen, min 850 vid många tillfällen (visserligen 52000mil) och har även hänt min v70, så det är något alla vitmotorer iaf innan 97 lider av (eller om det bara beror på miltal) men det brukar höras ganska tydligt på att det är mindre komp än vanligt på startmotorn... men detta kan också bli ett problem ifall den får felaktig info från tempgivaren då den kör på kallstart längre...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Ok, jag ska testa det.
Jag har hört talas om det, men aldrig vart utsatt för det själv, vad jag vet.
Man kanske drar fel slutsatser ibland när man väl får igång bilen och felet vart diffust

Men den kan starta utan kamgivaren. Jag trodde inte heller att det var möjligt.
Men jag hade den bortkopplade från kontaktstycket bakom toppen, och den hoppade igång efter lite nötande.
Men den gick riktigt dåligt och bara ca 30 sekunder.
När vi testade igen så gick den igång igen, och då tröck jag i givarkabeln men då dog den.
Det var då vi trodde att givaren var felet.
Jag kunde inte mäta upp kortslutning i den, men tänkte att det kanske bara sker vid impulsläget
Men efter bytet av den, så har jag avskrivit det.

Jag har fått det förklarat av en kille på volvo att den har ett "Link home" läge.
Det är väl det som aktiveras när du drar ut kabeln till LMM.
Kanske finns nått sådant för kamgivaren också?
960 Olle

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Eda »

Jag skulle ta ur kontakten från motorboxen och mäta där för att se vilka värden du får. Ta hjälp av en kompis som rycker i kablaget för att se vilken givare som eventuellt har dåligt kablage.

Kan ju även fungera att rycka ganska hårt i kablar för att se om det är brott någonstans. Du rycker inte sönder en frisk kabel utan vidare.

Kanske kan vara till någon hjälp?
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 7&p=805011" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Eda skrev:Jag skulle ta ur kontakten från motorboxen och mäta där för att se vilka värden du får. Ta hjälp av en kompis som rycker i kablaget för att se vilken givare som eventuellt har dåligt kablage.

Kan ju även fungera att rycka ganska hårt i kablar för att se om det är brott någonstans. Du rycker inte sönder en frisk kabel utan vidare.

Kanske kan vara till någon hjälp?
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 7&p=805011" onclick="window.open(this.href);return false;
Det bör vara i motorutrymmet som den är dålig då det är bara där jag har märkt skillnader när jag pillar.
Så jag tänkte börja med att ta isär det stora kontaktstycket på fjäderbenshuset och mäta mot givarna.
Då kan man testa att man får rätt värden, och om det spökar kan man lossa kontaktstycket och ringa ledningarna samtidigt som man skakar på dem.
Polaren har lovat hjälpa mig i morgon igen.
Det är alltid bra att ha någon att bolla ideer med, så man inte fastnar i ett sätt att tänka

En notering jag gjorde.
Jag såg det kom lite vatten ur skyddsslangen som går fram sista biten till kontakten mot själva givarna.
Verkar lite märkligt att det kan komma vatten där, men det kanske är regnvatten som letat sig in på nått sätt
960 Olle

Användarvisningsbild
Rushdie
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:02
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Rushdie »

Huruvida den kan gå eller inte utan kamaxelgivare har varit uppe på diskussion tidigare. Min kunskap om motronic är inte den bästa, men jag har för mig att saknas kamsignalen helt så går motronic i limp home och kör waste fire för att lösa tändproblemet. Om den kopplas ur under drift vet jag inte hur motronic reagerar, kan hända att den bara behöver den vid start för att sen hålla reda på takten och räkna med hjälp av vevaxelgivaren.

Komplöshet pga mycket soppa som spolat bort filmen på cylinderväggarna är alltid något du måste ha i åtanke med äldre vitblockare, framför allt tidigare än ~94. Kallas ibland för Lawn Mower Syndrome: Bilen står framför garageporten. Kärringen tjatar på att gräset skall klippas. Gräsklipparen skall ut ur garaget, och man flyttar bilen 2m och stänger av. Sen vägrar den starta... Mindre beresta brukar säga att ventiler har fastnat eller att dom hydrauliska tryckarna fastnat/sjunkt ihop, men detta anses jag kan förpassas till kategorin 'skitsnack'. Nog om detta :)
Vid tecken på lågt komp (surrar mest som en symaskin) är den bästa lösningen, enligt mig:
1. att plocka ur alla spridarkontakter
2. Kör på starten i 10s
3. Ta ur spolarna+stiften och spruta i lite olja i varje cylinder
4. I med stiften+spolar
5. Kör på starten några sekunder
6. I med spridarkontakterna igen och starta.
Det går givetvis att bara hålla fullgas (motronic tolkar detta som 'avsurning') och kötta på starten. Kan ändå få hålla på i flera minuter. Dessutom är det ju inte alltid TPS:en funkar som den skall. Jag har, likt Xoffis, eldat sönder vitblockarstartmotorer (och startkablar). Nu är nog inte detta ditt problem, men du kan skapa problemet om den inte vill starta.

Jag tycker det låter som dålig kabelmatta. Tidiga 960 har likande kabelmatteproblem som fanns på 240 vissa år. Skruvade med en 960 som hade så dålig matta att allt gick av. Det var sjukt hur mycket kortis det var. 5-10cm isolering saknades(innuti ytterhöjet), kontakter lossnade, glapp och oxid. För dålig isolering och för mycket värme, speciellt för kablarna som går nära toppen och blocket.

Du kan byta kabelmattan från motorrummet, tar väl ca två timmar. Jobbigaste är bulten under bläckfiskbuken och att få insuget tätt. Svåraste är att hitta en ny matta som är hyffsad.

Jag hade en 960, som köptes som repobjekt, och där hade idioterna vänt kamaxelgivarens plåtbleck 180grader fel. Den ville aldrig tända... Förrän det blev baktändning och insuget exploderade i två delar :D
Allt som är värt att göras, är värt att göras riktigt.

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Svårstartad 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Rushdie skrev:Huruvida den kan gå eller inte utan kamaxelgivare har varit uppe på diskussion tidigare. Min kunskap om motronic är inte den bästa, men jag har för mig att saknas kamsignalen helt så går motronic i limp home och kör waste fire för att lösa tändproblemet. Om den kopplas ur under drift vet jag inte hur motronic reagerar, kan hända att den bara behöver den vid start för att sen hålla reda på takten och räkna med hjälp av vevaxelgivaren.
Nog går den med den urkopplad. Det är jag 100% säker på nu. Men för tydlighetens skull så ska jag nämna att det var när den var urkopplad som den startade, och den dog när jag kopplade in den igen.
Att den då dog kan i o f s vara en slump, då den som sagt gick riktigt risigt.
Rushdie skrev:Komplöshet pga mycket soppa som spolat bort filmen på cylinderväggarna är alltid något du måste ha i åtanke med äldre vitblockare, framför allt tidigare än ~94. Kallas ibland för Lawn Mower Syndrome: Bilen står framför garageporten. Kärringen tjatar på att gräset skall klippas. Gräsklipparen skall ut ur garaget, och man flyttar bilen 2m och stänger av. Sen vägrar den starta... Mindre beresta brukar säga att ventiler har fastnat eller att dom hydrauliska tryckarna fastnat/sjunkt ihop, men detta anses jag kan förpassas till kategorin 'skitsnack'. Nog om detta :)
Vid tecken på lågt komp (surrar mest som en symaskin) är den bästa lösningen, enligt mig:
1. att plocka ur alla spridarkontakter
2. Kör på starten i 10s
3. Ta ur spolarna+stiften och spruta i lite olja i varje cylinder
4. I med stiften+spolar
5. Kör på starten några sekunder
6. I med spridarkontakterna igen och starta.
Det går givetvis att bara hålla fullgas (motronic tolkar detta som 'avsurning') och kötta på starten. Kan ändå få hålla på i flera minuter. Dessutom är det ju inte alltid TPS:en funkar som den skall. Jag har, likt Xoffis, eldat sönder vitblockarstartmotorer (och startkablar). Nu är nog inte detta ditt problem, men du kan skapa problemet om den inte vill starta.
"Mindre beresta brukar säga att ventiler har fastnat eller att dom hydrauliska tryckarna fastnat" Det här är lite intressant.
Min kontakt på volvo hävdar att komplöshet oftast beror det du skriver om ventiler.
Han säger att det är oljepumpens övertrycksventil kärvar och fastnar i öppet läge, och gör att hydrauliska tryckarna fastnar.
Nu tror jag "surhets konstanten" gör att bilen kan hoppa igång efter ett ingrepp, och man felaktigt tolkar det som att problemet var det som åtgärdades.
Rushdie skrev:Jag tycker det låter som dålig kabelmatta. Tidiga 960 har likande kabelmatteproblem som fanns på 240 vissa år. Skruvade med en 960 som hade så dålig matta att allt gick av. Det var sjukt hur mycket kortis det var. 5-10cm isolering saknades(innuti ytterhöjet), kontakter lossnade, glapp och oxid. För dålig isolering och för mycket värme, speciellt för kablarna som går nära toppen och blocket.

Du kan byta kabelmattan från motorrummet, tar väl ca två timmar. Jobbigaste är bulten under bläckfiskbuken och att få insuget tätt. Svåraste är att hitta en ny matta som är hyffsad.
Som tur är plockade jag bort en hel matta från en 960 jag skrotat. Tänkte rengöra och gå igenom den för att byta så småningom, då jag sett vad du beskriver.
Jag kanske får hänga kablar på sidan så länge, men påskynda bytet om det visar sig vara problemet.
Rushdie skrev:Jag hade en 960, som köptes som repobjekt, och där hade idioterna vänt kamaxelgivarens plåtbleck 180grader fel. Den ville aldrig tända... Förrän det blev baktändning och insuget exploderade i två delar :D
Det är ett fel jag inte har då ingen har rört den sedan jag renoverade toppen för ett par år sedan.

---------------------------------------------------------------------------------------

En sak jag kom på, är att det skulle kunna vara vevaxelgivaren i a f.
Som elektriker vet jag ganska väl att saker kan verka ok vid testmätning, men sedan beter sig annorlunda vid drift.
Kanske värt att skaffa en för att utesluta den om inget annat fel hittas.
Någon som har en liggandes till försäljning?

Update: Hittade en på skruvat för 500kr. Inte så farligt. Kanske värt att köpa en och testa
960 Olle

Skriv svar