Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Såg att det läckte kylvätska från termostaten så åkte och köpte en ny termostat med packning, Volvo Original då jag inte ville chansa på detta.
När jag skulle byta så visade det sig att den gamla packningen typ stelnat, vilket inte kändes konstigt med tanke på att den kanske aldrig varit bytt,
inte så länge jag haft bilen iaf.
När jag pillade ur resterna så uppenbarade sig små håligheter i godset, och som om inte det vore nog, så var den nya packningen mindre än hålet och det läcker därför ännu mer nu.
Största frågan då, hur tätar jag detta enklast? Finns det någon lämplig tätningsmassa jag kan fylla ut med runt packningen?
Varför var packningen för liten? Hade jag köpt en Biltema eller dylikt hade jag väl fått finna mig i det, men nu var det ju originaldelar.
Börjar gå åt mycket glykol också, finns det någon billigare glykol jag kan ersätta originalglykolen med? Kollade runt lite men vissa glykoler får ju inte blandas tydligen.
Hur vet man?
Alltid ska det krångla på vintern
När jag skulle byta så visade det sig att den gamla packningen typ stelnat, vilket inte kändes konstigt med tanke på att den kanske aldrig varit bytt,
inte så länge jag haft bilen iaf.
När jag pillade ur resterna så uppenbarade sig små håligheter i godset, och som om inte det vore nog, så var den nya packningen mindre än hålet och det läcker därför ännu mer nu.
Största frågan då, hur tätar jag detta enklast? Finns det någon lämplig tätningsmassa jag kan fylla ut med runt packningen?
Varför var packningen för liten? Hade jag köpt en Biltema eller dylikt hade jag väl fått finna mig i det, men nu var det ju originaldelar.
Börjar gå åt mycket glykol också, finns det någon billigare glykol jag kan ersätta originalglykolen med? Kollade runt lite men vissa glykoler får ju inte blandas tydligen.
Hur vet man?
Alltid ska det krångla på vintern
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
trädde du packningen över termostaten? den brukar levereras löst men den skall som sagt sträs på, då blir den lite större, och det skall inte kunna vara för liten? låter väldigt märkligt, fick du till rätt bil?
artnummer? skall vara 273 459 (eller 273 307)
artnummer? skall vara 273 459 (eller 273 307)
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Volvo Originaldelar är visserligen inte längre vad det har varit, och personligen handlar jag hellre av Biltema, Meca o.s.v.. idag, men som sagt så ska ju packningen krängas på över flänsen på termostaten. Känns underligt att den skulle kunna vara för lite då.
Annar så är det nog bara att gå på med packningssilicon eller något annan passande gucka så att det blir tätt.
Annar så är det nog bara att gå på med packningssilicon eller något annan passande gucka så att det blir tätt.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Jodå, jag trädde på packningen
Idag åkte jag och köpte mig en ny packning, och satte tillbaka den gamla termostaten.
Då passade allt bättre av någon konstig anledning, verkar som den nya termostaten var aningens mindre.
Artikelnumret på den nya är 273 307, den såg likadan ut som den gamla och är tillverkad i tyskland står det.
Funderar på om jag ska köpa en ny sån där metallgrej som man sätter termostaten i, den som man sedan sätter slangen på.
Vad kan en sån kosta?
Det är små gropar i den med så kanske lika bra att byta om man vill få helt tätt, och kanske termostaten passar bättre också?
Idag åkte jag och köpte mig en ny packning, och satte tillbaka den gamla termostaten.
Då passade allt bättre av någon konstig anledning, verkar som den nya termostaten var aningens mindre.
Artikelnumret på den nya är 273 307, den såg likadan ut som den gamla och är tillverkad i tyskland står det.
Funderar på om jag ska köpa en ny sån där metallgrej som man sätter termostaten i, den som man sedan sätter slangen på.
Vad kan en sån kosta?
Det är små gropar i den med så kanske lika bra att byta om man vill få helt tätt, och kanske termostaten passar bättre också?
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
-
- Moderator
- Inlägg: 20260
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Tror du fått termostaten till en diesel motor, har för mig den är aningen mindre.
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Motorn är en B230FK och på termostatförpackningen står det "B17, B19, B21, B23, B200, B230" så det måste väl vara rätt?
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
-
- Moderator
- Inlägg: 20260
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Det bör vara rätt, såvida termostaten inte hamnat i fel förpakning.
Råkade nämligen själv ut för att få en termostat till en diesel. Kommer bara inte ihåg om den var för stor eller för liten...
Råkade nämligen själv ut för att få en termostat till en diesel. Kommer bara inte ihåg om den var för stor eller för liten...
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
nån millimeter hit och dit spelar ingen roll, det som tätar är ändock själva sätet i termostathuset och ytan på toppen. Packningen kläms alltså fast. Att den sen kanske glappar lite i diametern är av sekundär betydelse så länge du har rätt grejer.
Ytan på toppen är många ggr ganska porig och jag brukar ta lite extra packningssilicon där. Många ggr lika även i termostathuset men det är ju enklare att byta till nåt fräscht.
Ytan på toppen är många ggr ganska porig och jag brukar ta lite extra packningssilicon där. Många ggr lika även i termostathuset men det är ju enklare att byta till nåt fräscht.
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Något speciellt packningssilikon du rekommenderar eller duger biltemas? Har nämligen en tub av den röda sorten (högtemperatur) liggandes.StefanM skrev:nån millimeter hit och dit spelar ingen roll, det som tätar är ändock själva sätet i termostathuset och ytan på toppen. Packningen kläms alltså fast. Att den sen kanske glappar lite i diametern är av sekundär betydelse så länge du har rätt grejer.
Ytan på toppen är många ggr ganska porig och jag brukar ta lite extra packningssilicon där. Många ggr lika även i termostathuset men det är ju enklare att byta till nåt fräscht.
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Den funkar kanon.NAD skrev:Något speciellt packningssilikon du rekommenderar eller duger biltemas? Har nämligen en tub av den röda sorten (högtemperatur) liggandes.StefanM skrev:nån millimeter hit och dit spelar ingen roll, det som tätar är ändock själva sätet i termostathuset och ytan på toppen. Packningen kläms alltså fast. Att den sen kanske glappar lite i diametern är av sekundär betydelse så länge du har rätt grejer.
Ytan på toppen är många ggr ganska porig och jag brukar ta lite extra packningssilicon där. Många ggr lika även i termostathuset men det är ju enklare att byta till nåt fräscht.
//PA -- Volvo 940GL -91 (B230FB+M46)
Re: Problem med glykolläckage, packningen är för liten
Tack, då kör jag på den
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96