"Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

"Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av NordstromJ »

Hejsan
Har 630cc spridare på min Volvo 945 med B230fk motor och 16v topp och undrar om man på något vis kan inaktivera kallstarts funktionen, alltså att spridarna inte öppnar mera när motorn är kall.

Eftersom jag har större spridare behövs den funktionen inte och bilen svarar knappt på gas när den är kall, drygt att behöva varmköra bilen varje gång innan man kan köra. Vet att ett eftermarknadssprut är att föredra och det kommer inhandlas senare, men finns det något annat sätt att lösa det på skulle jag bli väldigt tacksam om någon hade nåt tips.


Mvh

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av taz »

NordstromJ skrev:Hejsan
Har 630cc spridare på min Volvo 945 med B230fk motor och 16v topp och undrar om man på något vis kan inaktivera kallstarts funktionen, alltså att spridarna inte öppnar mera när motorn är kall.

Eftersom jag har större spridare behövs den funktionen inte och bilen svarar knappt på gas när den är kall, drygt att behöva varmköra bilen varje gång innan man kan köra. Vet att ett eftermarknadssprut är att föredra och det kommer inhandlas senare, men finns det något annat sätt att lösa det på skulle jag bli väldigt tacksam om någon hade nåt tips.


Mvh
Det första som slår mig är, vad har du för LMM och chip i dina styrenheter? (Och vad skall det vara för LMM original?)
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av NordstromJ »

taz skrev:
NordstromJ skrev:Hejsan
Har 630cc spridare på min Volvo 945 med B230fk motor och 16v topp och undrar om man på något vis kan inaktivera kallstarts funktionen, alltså att spridarna inte öppnar mera när motorn är kall.

Eftersom jag har större spridare behövs den funktionen inte och bilen svarar knappt på gas när den är kall, drygt att behöva varmköra bilen varje gång innan man kan köra. Vet att ett eftermarknadssprut är att föredra och det kommer inhandlas senare, men finns det något annat sätt att lösa det på skulle jag bli väldigt tacksam om någon hade nåt tips.


Mvh
Det första som slår mig är, vad har du för LMM och chip i dina styrenheter? (Och vad skall det vara för LMM original?)
Har en egenbyggd 4" Lmm och tänd och bränsle chip ifrån Hi-tuning. Original Lmm är väl 2,5".

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av taz »

Okej

Vet du vad chippen skall ha för LMM/spridare? Endast utifrån den parametern kan man beräkna om allt är rätt.

Frågan om varför bilen konstrar sig till den börjar lambdareglera och adaptera kan nog också hjälpas utav Hi-Tuning.

4" LMM låter spontant ganska stort för 630cc spridare.

Mvh. // Taz
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av Marcus_89 »

En mappning av orginalsprutet hade inte varit fel i detta läge. Min förra 940 var tjurig också, då med 3" lmm och 465cc. Fick för mkt sås på tomgång. Vad kör du med för bränsletryck?
Bild

NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av NordstromJ »

taz skrev:Okej

Vet du vad chippen skall ha för LMM/spridare? Endast utifrån den parametern kan man beräkna om allt är rätt.

Frågan om varför bilen konstrar sig till den börjar lambdareglera och adaptera kan nog också hjälpas utav Hi-Tuning.

4" LMM låter spontant ganska stort för 630cc spridare.

Mvh. // Taz
Vet faktiskt inte vad Hi-tunings steg 2 är baserat på för någonting.

4" har jag fått beräknat för mig av konstens alla formler att det ska stämma, och den går även bra, eller bra för att vara originalsprut när den väl är varm.

NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av NordstromJ »

Marcus_89 skrev:En mappning av orginalsprutet hade inte varit fel i detta läge. Min förra 940 var tjurig också, då med 3" lmm och 465cc. Fick för mkt sås på tomgång. Vad kör du med för bränsletryck?
Kanske sant, vem sysslar med sånt och vad kan det kosta?

Originaltryck, 3 bar alltså.

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av Marcus_89 »

NordstromJ skrev:
Marcus_89 skrev:En mappning av orginalsprutet hade inte varit fel i detta läge. Min förra 940 var tjurig också, då med 3" lmm och 465cc. Fick för mkt sås på tomgång. Vad kör du med för bränsletryck?
Kanske sant, vem sysslar med sånt och vad kan det kosta?

Originaltryck, 3 bar alltså.
Vet inte om så många tyvärr. bara nån här nere i södra delen. Men hör runt lite så kan du nog få reda på en del. Priset har jag inte en aning om, men börjar troligtvis på 4-siffrigt belopp. Men beror på vem som gör det.

Ok, inget fel på trycket iallafall. Kanske hade hjälpt om man sänkt det ngt. Men en mappning är bäst
Bild

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av subw000fer »

Borde vara en pin på en styrbox som tar in tempen som man kan ge rätt spänning så den tror motorn är varm? om man vill fula till det lite altså :) om du nu tänkt på eftermarkandssprut känns det ovärt att mappa om originalsprutet.
Bild

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av Moon_Walk »

kan tillägga att hi-tuning har lösning på detta.. då det pillats rätt rejält med dessa system även hos dom ..


vet mig veterligen en 940 som gick med rejäl snurra och etanol och kallstartade hur fint som helst även vintertid.. kolla med en kille som heter fredrik på hi-tuning .. kan lova att de handlar inte om direkt höga summor att fixa de där .. så slå dom en signal de lönar sig
För att se mitt 960 T6 bygge så kika vidare på http://www.garaget.org/?car=100532

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av Moon_Walk »

pratade precis med killen som jobbar med sånt här . och det är absolut inga problem att åtgärda detta


då principen som sagt är att du får kallstart med ett visst antal % mer soppa under uppvärmning därav att den surar ner sig

så detta går fint att åtgärda .. så slå dom en signal så löser dom detta
För att se mitt 960 T6 bygge så kika vidare på http://www.garaget.org/?car=100532

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av perra? »

Precis, det är boxen (chippet) som styr hur mkt fetare blandning bilen får när den e kall...
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av Mattsson »

Jag hade ett chip från Jocke P i Norrtälje, mappat och klart gick det på 12.000kr (Både bränsle och tändning) Då skulle det klara av att leverera till 350hk eller 2bar laddtryck. (med originalsprut) Nej, inte med originalturbo.
Lagom till chipet var, 19T, vassare kam, 3" avgasystem och original LMM och det levererade 280hk @1.5bar på bakhjulen i bilen som chipen kom ifrån. En barndomskompis bil. Själv hade jag öppet filter, 13C, och original avgassystem.
1.35bar och runt 136kh? :lol:
[Volvo 945 LTT-96]

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av ahberg »

mig vetligen när jag körde med std styrsystem o lite ballare grejor,

788cc spridare vart till 4''LMM o de vart vi flera som körde med,sedan för 465cc vart de 3''Lmm
så tycker du borde hamnat nånstans runt ca 3,5''Lmm med 630cc??

ang kallstartsen så är en mappning de enda...hade själv problem me detta men löstes igenom en riktigt mappning ist för dessa *chip*
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Mirox
Övningskörning
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:04
Kör: 745 Tic -88
Ort: Halland

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av Mirox »

630cc spridare är 35% större än 465cc.

Alltså, 3tum(76,2mm) x 1,35 = 102,87 mm Lmm och du ska behålla samma förhållande.

Detta gäller bensin, etanol blir lite annorlunda.

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av John »

Så enkelt är det inte, du måste räkna area istället för diameter för att få rätt flöde!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av ThaSaint »

och vad mäter ni när ni mäter LMM? Inner eller ytterdiam? en -012 är t.ex inte 3" om man mäter den.. mäjligen ev avgasmätare om man inte har bredbanslambda eller liknande och själv testa laborera med bränsletryck till den går bra på tomgång, sen får man väl se med lambadamätare hur den går på fullast med.
Med att bara byta prylar fram och tillbaka är det nog himal svårt att få grejera att lira bra på hela området.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar