Snälla, hjälp mig! B230f LH2.4 tvärdör när man rör gasen.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Quinna
Övningskörning
Inlägg: 198
Blev medlem: 19 feb 2005, 17:28
Ort: Åkersberga

Snälla, hjälp mig! B230f LH2.4 tvärdör när man rör gasen.

Inlägg av Quinna »

Hej likasinnade.

Jag vet att detta är något som kanske behandlas i flera andra trådar, men efter att ha sökt ett flertal gånger och hittar inget som ger mig raka svar.

Problemet är detta:
Jag har under senaste 3-4 månaderna gjort iordning en 745 -90 åt min svärfar. Skälet till detta är att han sedan länge har haft en gammal rostig Escort som bara problemat så jag övertalade honom att ha skulle köpa min 745a så han fick en problemfri(are) bil. Så jag har sista 3 månaderna lagat all rost, bytt koppling, gått igenom hela motorn med bla. ny topp, kamrem och allt som hör till, bytt alla vätskor och allmänt fått den ordentligt fin. Så nu i helgen skulle jag köra ner den till honom. jag bor i Sthlm och han bor i Kalmartrakten. Så resan ner går helt felfritt, och med 2 mil kvar stannar jag och tvättar den så han ska få en ren bil. Kör in i tvätthallen och när det är dags att köra ut igen så startar bilen precis som den ska, men så fort jag rör gasen så tvärdör den tills jag släpper gasen igen. Precis som om den inte får någon som helst soppa. Är man jätteförsiktig så går det att lura upp den i varvtal, och över 3000 rpm så går det lättare att varva, men även där så dör den helt om man går på för mycket gas.

Jag kör sakta från macken genom att smyga iväg och efter ett par kilometer börjar den gå bättre och till slut helt som vanligt igen. Dagen efter startar bilen och går direkt som den ska så jag säger till svärfar att det garanterat bara va ett fuktproblem och efter ett par mils körning så stannar vi och bilen får stå knappt en timme, sen är fenomenet tillbaka igen. Och sen dess har fenomenet kommit och gått. Jag har nu flugit hem till Sthlm igen och svärfar står nu med en bil som han har fått betala pengar för och nu inte kan använda. Jag skäms ögonen ur mig och måste på något sätt hitta raka svar till honom så han vet vad han måste göra och så jag vet vad jag måste få fram för delar.

Det vi gjorde för att felsöka när jag va nere va att läsa ur felkoderna. Dom koder vi första gången fick var följande:

1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren
2-2-4 Temperaturmätare felaktig
Sen fick vi även en felkod på spjällägesgivaren, men minns i nuläget inte vilken. Kan kolla upp siffran senare ikväll.

Såhär långt tycker jag att det är rätt solklart att det är luftmassamätaren som problemar. Ytterligare en sak som bekräftar detta är att när den går på tomgång, men dör vid gaspådrag, så märker man absolut ingen skillnad på motorns gång om man rycker ur kontakten til LMM.

Skälet till att jag tvivlar är att jag har fått stenhårt för mig att om en LMM går sönder så går den sönder ordentligt och slutar fungera helt och att den då går att köra ändå med skapliga prestanda, fast bara på lambda.

Ytterligare ett skäl till att jag funderar på om det kan vara något annat är att svärfar har kollat tankarmaturen under kvällen igår och han kontaterade att båda dom 2 vinklade anslutningarna läckte. Den ena så den bara va fuktig och den andra så det löddrade om den vid tomgång. Och en sak till. Han kan inte höra pumpen i tanken och han påstår att han hade samma bekymmer på sin 850 och då va det förpumpen.

Några frågor då för att sammanfatta vad jag undrar:

Kan LMM (brukar den) börja glappa och kan detta fenomen då uppstå?
Finns det något sätt att mäta upp LMM för att försäkra sig om funktionen (016)?
Vad kan felkoden på den felande tempgivare ge för effekt? Den felkoden går inte att nollställa.
Hur borde bilen bete sig om förpumpen har lagt av?
Vilka är dom 2 vinklade anslutningarna på tankarmaturen? Retur, luftning?
Vad tror ni att felet är?

Jag ber återigen om ursäkt om många av mina frågor är liknande många andras, men eftersom jag är 50 mil ifrån bilen så behöver jag all hjälp jag kan få och dessutom få den samlad så jag på ett enkelt sätt kan dela med mig av den till svärfar.
Bild

Användarvisningsbild
triumph
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 okt 2008, 15:56
Kör: 945 - 1997
Ort: ~ Göteborg

Re: Snälla, hjälp mig! B230f LH2.4 tvärdör när man rör gasen

Inlägg av triumph »

Fungerar inte pumpen i tanken, så fungerar bilen lika bra, tills du börjar få lite bensin i tanken, då blir det jobbigare att suga och då kan det bli ryckigare körning. När jag hade detta bekymmer, så hörde man även på ljudet att pumpen under förarsätet, hade ett annat ljud

LMM kan en del bilmekar koppla in sig på och se hur funktionen är (här är det lite äldre datorprylar som gäller)

Jag skulle bytt den felaktiga tempgivaren först, så att du inte byter en massa delar i onödan (det går att byta utan att lossa insugningsröret. Det hade jag läst här på forumet och det gick också, men det var trångt, så små händer är att rekommendera :D

Quinna
Övningskörning
Inlägg: 198
Blev medlem: 19 feb 2005, 17:28
Ort: Åkersberga

Re: Snälla, hjälp mig! B230f LH2.4 tvärdör när man rör gasen

Inlägg av Quinna »

triumph skrev:Fungerar inte pumpen i tanken, så fungerar bilen lika bra, tills du börjar få lite bensin i tanken, då blir det jobbigare att suga och då kan det bli ryckigare körning. När jag hade detta bekymmer, så hörde man även på ljudet att pumpen under förarsätet, hade ett annat ljud

LMM kan en del bilmekar koppla in sig på och se hur funktionen är (här är det lite äldre datorprylar som gäller)

Jag skulle bytt den felaktiga tempgivaren först, så att du inte byter en massa delar i onödan (det går att byta utan att lossa insugningsröret. Det hade jag läst här på forumet och det gick också, men det var trångt, så små händer är att rekommendera :D
Jo, tempgivaren blir nog kanske att byta och det vet jag att det inte är några direkta problem. Men det som egentligen är intressant är väl om något annat fel kan orsaka samma felkod som jag läser ut, alltså felkod på LMM? Vet nån förresten vad som händer om man tar en LMM från en äldre maskin. Alltså inte den som heter 016 utan den andra?
Bild

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: Snälla, hjälp mig! B230f LH2.4 tvärdör när man rör gasen

Inlägg av load3d »

de måste ju vara 016 elektronik.

Men gå inte bort dig, många gör felet att lita på felkoderna och tro att det är det för att den ex. lägger det på LMM.
De kan vara följdfel som bör kollas också innan man börjar peka på nått. Tycker absolut att du ska testa LMM hittar inte uppgifter hur man gör just nu återkommer om ja hitta de..
Men om herren nu vart osäker om pumpen inte gick ryck bränsle relät och bygla 30 - 87/2 så kommer pumparna gå konstant då kan man höra sig för lättare än när de bara går 2 sekunder i tändläge..

kolla även spjällägesgivarn om den klickar nog tidigt elelr ohm mäta det är ju bara en brytare på/av

Skriv svar