b230f 90:a hög tomgång varm

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av GLoin »

Hej!

Har läst och klurat, klurat och läst här på forumet i några veckor nu. Bilen har tidigare haft problem med att tomgången kärvade och hängde sig på hög tomgång när den var kall. Detta problem har jag klurat lite med men lyckades inte lösa, den blev ändå normal så fort motorn blev varm igen. Så en dag fick jag för mig att få tätt mitt avgassystem igen. Pillade ihop läckande skarvar, avgaspasta och annat skojj för att få fjutt på prylarna igen.

Glad i hågen varmkörde man för att få kletet att stelna. (systemet är nytt från katten och bakåt). Efter detta var mitt problem med den förhöjda tomgången när bilen var kall borta. Nytt problem hade dock uppstått. Tempmätaren gick bara i topp ibland, det kunde hjälpa att vrida av tändingen och starta igen, så gick den i topp. Dessutom så gick tomgången upp en bit till 1100 varv när väl motorn var nästan varm/eller den var varm. Bränsleförbrukningen har också varit ganska så hög, 1.3 liter milen.
Bytte termostat och problemen med att motorn inte gick upp i temp försvann, men problemet med tomgången blev kvar. Lambdasonden vart uppmätt tidigare under hösten i samband med klurandet av tomgången på kall motorn... borde fortfarande fungera... tomgångsmotorn rengjord nu i höstas också. vevhusventilationen rengjord i sommras.

Vad kan det mer vara? Inga felkoder... har en ganska så begränsad budget att byta delar så jag mäter hellre och rengör delar än byter på måfå. Tack på förhand! //Robin
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av Robban67 »

Hej

Mät upp värdet på din Lmm, tempgivare för motorstyrningen.

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av GLoin »

tack för tipsen! gjorde ett försök igår, men multimetern var inte helt tillförlitlig. Köpt en ny så ska testa snart igen. Kan tillägga att drog man ur lmm så hoppade tomgången iväg upp till 1500 varv istället för 1100-1200 varv och lambdalampan tändes... ska den göra så?
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av GLoin »

Spöregnade idag så hade ingen lust att stå ute i regnet och mäta... får bli när vädret är bättre (kanske imorgon)...
Bild

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av kmx »

Att lampan tänds när du drar ur LMM'n är helt normatl, den sätter felkod på den då.

Bilen ska gå märkbart sämre när du drar ur den. Har du möjlighet kan du prova att dra ur den och köra en bit. Den ska bli riktigt jävlig att köra.
Blir det ingen större skillnad så skulle iaf jag tippa på att den är kass.

Kanske helt 100%igt att göra så, men så skulle iaf jag ha gjort

EDIT: Alternativt försökt ta reda på hur man mäter LMM och gått på det ist. Det är nog bättre egentligen
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av GLoin »

Jo motorn gick lite sämre, inte så varvvillig och lite "hostig" kan man säga... har inte fått tummen ur att göra någon mätning heller, har varit lite regnigt och mycket jobb emellan :) men ska snart ta tag i det igen tänkte jag.
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av GLoin »

Hmmm, nu har jag först bytt katalysator mot en sprillans. Ingen skillnad. Efter det mätte jag lambda, den visade konstant 0.6 volt. Tolkade det som att den var kass, köpte en ny. Den pendlar mellan 0.3 och 0.7 volt, så det borde ju vara bra.

Men inte blev det någon skillnad på motorgången... fortfarande hög tomgång och slukar soppa.

Då är det bara lmm och tempgivaren kvar väl?
(Jag tyckte det var bökigt att klura ut hur den skulle mätas så har inte lyckats med det ordentligt). Tempgivaren för motorstyrningen är också rejält kladdig med oljeläck... men det borde väl inte påverka något jättemycket? Har försökt göra ren den så gott det går men det är inte lätt att komma ner i den och få rent.

Kan det var motorstyrningsboxen som kastat in handduken?

Om någon kan hänvisa mig till en idiotsäkrad guide till hur man skulle mäta tempgivaren så skulle jag vara mycket tacksam! Har hittat en tidigare på forumet som jag inte hittade nu igen och den var lite otydlig emellanåt.

Mvh Robin
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av GLoin »

Tempmätaren bytt mot en ny... ingen skillnad. Nu börjar jag bli lite uppgiven...
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av Robban67 »

Hej

Skulle nog prova med en ny Lmm efter det du gjort nu.

mvh

Robban
Bild

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av Morst »

Och du är säker på att du fick rätt tempgivare? Jag har bestämt för mig att det finns i alla fall två olika, en till 2.2 och en till 2.4.

Vet inte om jag missat det tidigare i tråden men har du mätt ditt bränsletryck eller kollat btr:en?
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av GLoin »

Mnja, inte säkrare än att snubben på mekonomen plockade den från hyllan åt mig... det var någon eftermarknads för jag tror inte det va samma märke som orginal. Bytte den i mörkret också så jag ska kolla att mäta den en gång till när det blir ljust (den nya) och se så att den ger rätt värde, annars borde den va rätt.

Har inte mätt bränsle. Jag har svårt att tro att den får för mycket... eventuellt att den får för lite då pumpen under förarsätet låter som fan så fort jag har under halv tank (kanske förpumpen kass?). Fast det har den alltid gjort sen jag köpte bilen och den har aldrig så att säga gått "sämmre" på något annat sätt än förbrukning och hög tomgång.

hur var det med bensin då, en l på pet-flaska från vart? på vilken tid?

btr... bränsletrycksregulatorn antar jag? (njae jag vet inte vad det är men tar gärna reda på det ;)

Och jag måste påpeka ännu en gång som många andra att både forumet och dess användare är en guldgruva för en okunnig hemmafixare som jag. Utan er inget volvoägande! Tackar för all hjälp!
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: b230f 90:a hög tomgång varm

Inlägg av Robban67 »

Hej

bensin i Pet -flaska i returen efter btr:n ska vara 1 liter på 30 sekunder , gärna mera , men brukar ligga runt 1,5 vid okej tryck.

mvh

Robban
Bild

Skriv svar