knackande ljud i 945 ltt

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
lukaz
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 29 mar 2010, 17:48
Kör: volvo 940 turbo
Ort: kristianstad

knackande ljud i 945 ltt

Inlägg av lukaz »

volvo 945 ltt -95
växellåda m47

tjena, knackade lite smått när jag hade bilen på tomgång och när kopplingen trycks ner så slutar det, drog till volvo o köpte ett nytt urtrampningslager och slängde på och när jag startar den så låter det lika dant fast 10 ggr värre. MEN när jag drar ner kopplingen så slutar det. alltså så kan det inte vara det lagret?! tänkte om det kan va lagret i motorn som växellådsaxeln går in i som är slut eller det borde låta hela tiden då?

mvh lukas
Bild
Lukas Ingemansson

lukaz
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 29 mar 2010, 17:48
Kör: volvo 940 turbo
Ort: kristianstad

Re: knackande ljud i 945 ltt

Inlägg av lukaz »

vet antagligen vad felet är. har fått ett urtrampningslager till en vajerkoppling istället för att få ett till hydraulisk koppling...
Bild
Lukas Ingemansson

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: knackande ljud i 945 ltt

Inlägg av load3d »

Jo om man har den på tomgång trampar ner kopplingen och det blir tyst stannar ju ingående axeln i lådan och svänghjulslagret avlastas, därmed inga missljud, 6202-2rs heter lagret. Och om urtramplagret är sönder lever de om när man trampar ner kopplingen

lukaz
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 29 mar 2010, 17:48
Kör: volvo 940 turbo
Ort: kristianstad

Re: knackande ljud i 945 ltt

Inlägg av lukaz »

hittat felet! dom lådor jag testat har vatt rasade... lagret mellan sprängkåpa och lådan var helt slut. fattades kulor och stavar. :P
Bild
Lukas Ingemansson

Skriv svar