ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av load3d »

tjena,

håller på bygga en 740 från -85 till en turbo fk från -97 så som ni kanske vet är det mycket jobb och är bara 17 år har ju inte vart med så himla länge.
Till frågan jag har inte tänkt använde dubbelmassehjulet för jag vart snål och köpte inte m90 lådan har tänkt köra på en m47 i början iaf. ska jag handla ett svänghjul från vilken insprutar motor som hälst (b230f)? krävs några modifikationer? åtdragningsmoment skulle jag också vilja veta på svänghjul ock tryckplatta

Mvh Jonatan

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av Morst »

Det du behöver är ett svänghjul från en F eller FT med LH 2.4, passar bolt-on utan modifikationer. Det enda du behöver göra vad jag kan komma på för tillfället är att om du ska använda en FK eller FT som har haft M90 tidigare är att ersätta den ev. bussning mitt i vevaxeln med det stödlager för växellådans ingående axel som motorer med M46 och 47 har. M90:n behöver inget sådant stödlager utan har antingen en sorts bussning eller också inget alls i vevaxeln, jag har bara tagit ner en M90 en enda gång och det var ett tag sedan så jag minns inte riktigt hur det såg ut men du behöver hur som helst ett lager om du ska köra med en M47.

Tryckplattans åtdragningsmoment lyckades jag inte hitta i mina böcker men svänghjulet ska i alla fall dras fast i vevaxeln med 70 Nm.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av load3d »

jaha, så de enda jag behöver är alltså att tabort bussningen i vevaxeln och ersätta det med stödlagren i svänghjulet? vilken motor ska jag ta skruvarna från spelar det någon roll längd osv? 70 nm sen lite låsvätska?

MVH

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av load3d »

så här ser det ut bakom svänghjulet ska jag tabort något där? eller ska jag bara montera de andra svänghjulet (enkelmasse) ska bara fixa lagret i de svänghjulet. och nu när jag använder eneklmassehjulet ska jag väl använda de korta skruvarna?
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us






Mvh

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av Morst »

Just det! På med lite låsvätska på gängan och sedan momentdra, gärna "kryssdra" ungefär som när du byter hjul för att fördelar trycket hyggligt jämnt.
Du använder helt enkelt de skruvarna som hörde till enkelmassesvänghjulet, förmodligen de korta alltså! :)

På din bild ser du den hylsan eller bussningen jag nämnde, pilla bort låsclipset och ersätt bussningen med det lager som sitter på M47-motorer. Kolla bara om det ska sitta någon inre låsring innan du knackar dit lagret, jag vet inte hur det är med det, jag TROR inte att det finns någon inre låsring men kolla innan för säkerhets skull.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av load3d »

tack grejjade det utan problem nästan bussningen satt ganska bra men gick fint:) jag ställde svänghjulets ''gap'' mellanrummet på triggern mot startmotorn när motorn stod i noll? det ska väl stämma

mvh

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av Morst »

Stämmer precis!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av load3d »

härligt:) nu är det värsta kvar eldragning ^^ tack för hjälpen!

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av Morst »

Det är lugnt! Eftersom du verkar ganska insatt så antar jag att du känner till att du kan använda en 2.4-härva från 240? Kan komma väl till pass om man ska skicka i en FT/FK i en bil som inte har 2.4 från början då 240 enligt uppgift ska ha något så trevlig som en separat motorhärva! :)
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av load3d »

Jaa har hört rykte om det.. hade vart sååå mycket enklare att få en sådan härva då det är så mycket skit i härvan från 940:in. Men det får man ta:) Dumförklarad på många forum att jag bygger på en förgasar 740.. saken är den att jag är ute efter att lära mig därför jag tar denna omväg!. Inte lika lärorikt att bygga på en insprutar 740 för då hade de nästan vart bolt-on så.. sen är man ju bara 17 år har ju ett år på mig!! :) tack för hjälpen

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av Morst »

Äh! Vaddå? Klart du kan bygga på en förgasarbil! En stor fördel är ju att det inte är fullt så mycket motor-el och kablar från början, vilket ju underlättar ditt kabeldragande lite.
Som du säger så hade ju ett mycket bra utgångsobjekt varit en -88b eller senare som redan hade 2.4 och därför bara behövt kompletteras med spridarmotstånd och lite sådant krafs samt flytt av LMM.

Det är helt klart lärorikt att bygga bilar, hoppas själv på att jag någon gång också får den möjligheten även om jag är drygt tio år åldre än dig (är 28 och har aldrig ens börjat att härja med bilar)...
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: ang svänghjul b230fk ej dubbelmassehjul

Inlägg av load3d »

jo, inte bara nackdelar inte.

ojjdå då äre väl på tiden snart? :) förövrigt så har jag några bilder på garaget.org load3d heter jag om du är nyfiken på hur det ser ut för tillfället!

Skriv svar