dags för kopplingsbyte, lite funderingar

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

dags för kopplingsbyte, lite funderingar

Inlägg av tommy34 »

Bild

Bild

är dags att byta koppling och svänghjul.

Funderar på fungerar det att sätta dit ett VANLIGT svänghjul från en 740/940 med lh2,4? om jag måste bygga om något, vad är det jag ska bygga om då?

och vilken tryckplatta och lamell ska jag använda mig av då så skiten håller?

mvh Tommy
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: dags för kopplingsbyte, lite funderingar

Inlägg av Marcus_89 »

Du har alltså ett annat styrsystem just nu? Gissar att du har B230e som det står i din signatur. K-jet insprut på dom? Tyvärr vet jag inte om du kan hänga dit ett annat svänghjul. Ser det likadant ut som ett Lh 2,4 så borde det vara lugnt.
Bild

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Re: dags för kopplingsbyte, lite funderingar

Inlägg av Pontus »

det är en 944 ltt -97 (FK) han har nu
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: dags för kopplingsbyte, lite funderingar

Inlägg av Marcus_89 »

Ok, då kan du sätta dit ett stumt svänghjul. Men du måste då skaffa en 228mm tryckplatta och en 228mm koppling med m90 splines
Bild

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: dags för kopplingsbyte, lite funderingar

Inlägg av tommy34 »

Marcus_89 skrev:Ok, då kan du sätta dit ett stumt svänghjul. Men du måste då skaffa en 228mm tryckplatta och en 228mm koppling med m90 splines
vart finner man dom grejerna då vad måste man bygga om mer än det?

edit: har 20 kuggar på orginallammeln's splines. Lammelerna som är till bilar med stumma svänghjul orginal har ju 22 kuggar? enligt autoexperten
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: dags för kopplingsbyte, lite funderingar

Inlägg av Marcus_89 »

Ja, men nu är det inga org prylar du ska ha om du ska köra stumt, blir lite special. Kolla kg-trimning, de har en del

Kg har t ex:

Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk fjädrad lamell. LM468031 1195:- NYHET

Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 3395:-

Vet dock själv inte hur grejerna är att köra med. Finns ju sinterlamell också, pallar ju ännu mer
Bild

Skriv svar