Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Sour
Uppkörning
Inlägg: 426
Blev medlem: 27 feb 2008, 00:41
Kör: 740 SIC Edition

Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda

Inlägg av Sour »

Hejsan

håller på att ta en motor från en volvo 240 med en b230F motor med LH 2.4 system.

det jag undrar över är om själva spakstället till växellådan skiljer sig något från volvo 740, det är samma låda och allt, bara spakstället jag undrar om det är samma.

hur lossar man spakstället från växellådan?

är det samma längd på kopplingsvajern på volvo 240 och 740? är som sagt m47.

tacksam för alla svar.

/S

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda

Inlägg av Morst »

Ja, spakstället skiljer sig mellan 7/940 och 240 så till vida att 240 har en U-profil som spaken sitter i medan 7 och 940 har fyra-sex stycken små rör mellan lådan och spakens kulled. Längden på spakställen kan jag dock inte uttala mig om då jag inte mätt och jämfört.

Spakställen är mycket lätta att lossa från lådorna, de sitter bara med de fyra övre M10-M12-skruvarna som håller ihop femmans hus med resten av lådan, jag minns inte vilken size det är på skruvskallarna men gissar på runt mellan 16 och 19 mm. :wink:

Kopplingsvajrarna vet jag tyvärr inte heller men de har i alla fall inte samma artikelnummer.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Sour
Uppkörning
Inlägg: 426
Blev medlem: 27 feb 2008, 00:41
Kör: 740 SIC Edition

Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda

Inlägg av Sour »

Själva spakstället sitter utöver skruvarna fast i någon sorts kula, hur lossar man den från det?

mvh

/S

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda

Inlägg av Morst »

Humm, nu blir jag lite brydd... Vad är det för kula som jag har glömt bort?? För du menar inte kulleden till växelföraren väl? Den är bara att bända/pilla bort den fjädrande plåthylsan över och skjuta den bakåt och sedan med ett dorn knacka ur låssprinten.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Sour
Uppkörning
Inlägg: 426
Blev medlem: 27 feb 2008, 00:41
Kör: 740 SIC Edition

Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda

Inlägg av Sour »

det var den jag menade, kunde inte namnet, tackar så väldigt mycket för hjälpen :)

med vänliga hälsningar

Sour

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda

Inlägg av Morst »

Jaså! Så bra! Jag glömde ju att även växelföraren får bytas pga. annan längd... Ursäkta! Jag kom förresten på en sak till om du inte redan märkt det: om du har 2.4 på 740:n som lådan ska monteras på och du inte ska flytta över din gamla sprängkåpa så får du kapa, fila eller fräsa upp ett hål för svänghjulsgivaren. Ingen match att göra det dock, sprängkåpan har redan formen ingjuten så det är bara att börja härja! :wink: Kolla på sprängkåpans insida så ser du hur det ser ut.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar