Problem med kylsystemet... *LÖST*

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Problem med kylsystemet... *LÖST*

Inlägg av Freddie »

Hade igång min 940 turbo -95 häromdagen. När jag stängde av den så hörde jag något pysande, tänkte att det är väl från expansionkärlet. Så jag vred på locket lite försiktigt, brukar ju bara komma ett litet pys, sen är det över. Men denna gången såg jag hur vattnet i behållaren började stiga när jag gjorde det, för att sedan rinna ur lite. Stängde så klart igen. Tempmätaren står exakt där den ska.
Kan det vara så att det bara är att lufta ur systemet? Han har ju stått ett bra tag nu...
Senast redigerad av 1 Freddie, redigerad totalt 23 gånger.
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Problem med kylsystemet...

Inlägg av Robban67 »

Hej

Ett lock som behöver kollas upp tror jag, låter som det inte släpper ut det övertryck som bildas.

Sitter i själva locket ett par små ventiler som ska kunna röra sig i djupled för tryckregleringen skull.

Om trycket inte jämnas ut där så måste det ta vägen någon annanstans och då brukar det trycka ner vattnet som sedan flyger tillbaka då man släpper locket, så låt bilen stå och gå ett tag med locket borta så du får ur eventuell luft som cirkulerar , t.ex under tiden du kollar genom locket..

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Re: Problem med kylsystemet...

Inlägg av Freddie »

Tog ett lock på JB idag. Men blev samma sak, värre t om. :o Iofs så skruvade jag inte dit det alltför hårt. Kanske är värt att köpa nytt på Volvo? Vad kan det annars vara?
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Re: Problem med kylsystemet...

Inlägg av Freddie »

Den har ju stått still i vinter, haft igång den typ 2-3 ggr. Han gjorde inte så här innan jag ställde in den. Blir nog till att köpa nytt lock och termostat på Volvo imorgon. Ska byta toppen så småningom, men vill inte att det ska behöva göras redan.. börjar fundera på om det är den. :cry:
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

240bns
Övningskörning
Inlägg: 221
Blev medlem: 24 okt 2006, 00:28
Ort: Bollnäs

Re: Problem med kylsystemet...

Inlägg av 240bns »

Alltså, lite tryck skall det vara i kylsystemet.
Ventilen i locket skall släppa ut när det blir För högt för att inte spränga slangar,kylare etc.
På locket finns angivet vid vilket tryck som ventilen skall öppna på.
Trycket kan skilja emellan motormodellerna, därav olika färger på locket oxå.

Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Re: Problem med kylsystemet...

Inlägg av Freddie »

Men det ska ju inte vara sådant tryck så vattnet trycks ut...

Var och köpte nytt lock på Volvo idag. Fanns bara ett att välja på enligt försäljaren. Han sa att förr fanns det två lock. Fick ett grönt, men har ett grått sedan innan, bägge står det 150 kpa på... ;)

Bytte även expansionskärlet för mitt förra var riktigt äckligt. :/ Rengjorde slangen mellan kylaren och kärlet. Luftade han i en timme idag också! :mrgreen:

Men nu är det som det ska igen! [thum] Så någon får gärna låsa tråden. :)
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Problem med kylsystemet... *LÖST*

Inlägg av Robban67 »

Hej

Härligt att det löste sig...

mvh

Robban
Bild

NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Problem med kylsystemet... *LÖST*

Inlägg av NordstromJ »

Lånar tråden istället för att skapa en egen.

Bytte termostat på min igår, var ute och börnade lite på kvällen och efter ett tag såg jag hur det "osade" under motorhuven, öppnade huven och såg att det hade runnit över glykol från behållaren och den var nästa tom. Fyllde på med vanligt vatten och körde igen, efter ett tag ser man att det kokar i behållaren och när man öppnar locket lite stiger nivån. Det ryker även ifrån behållaren, så det är riktigt varmt. Tempmätaren står dock normalt.

Bil: Volvo 945 ltt -95

Kan detta ha med att göra att jag inte luftat ordentligt efter bytet av termostaten?
Senast redigerad av 1 NordstromJ, redigerad totalt 24 gånger.

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Problem med kylsystemet... *LÖST*

Inlägg av Morst »

Nae, det skulle jag inte tro, jag tror mer på att du har liknande problem som Freddie, alltså problem med locket. Börja att testa med ett annat lock, har du fortfarande problem så får du kolla så att inte toppackningen pajat men det skulle jag inte tro..
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Problem med kylsystemet... *LÖST*

Inlägg av NordstromJ »

Morst skrev:Nae, det skulle jag inte tro, jag tror mer på att du har liknande problem som Freddie, alltså problem med locket. Börja att testa med ett annat lock, har du fortfarande problem så får du kolla så att inte toppackningen pajat men det skulle jag inte tro..
Okej. Kör jag dock normalt, eller ja inte står still och börnar verkar det inte vara någon fara, dock rycker de lite och är skapligt varmt om kylarvattnet, men de kokar inte.

Skriv svar