531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
VengO
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 aug 2008, 19:39
Kör: Volvo 940 SE2.3 LTT+
Ort: Tranås
Kontakt:

531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av VengO »

Hej!

Har sökt runt lite för att försöka hitta information om hur en volvo 940 med b230fk motorn kan komma att bete sig om man sätter på 531 topp med vx3 kam.
För med original 530 topp och org. kam så händer det ju inte speciellt mycket om man varvar mer än 5000rpm, däremot finns det ju ett jäkla vrid i botten.

Funderar på att åka och hämta 531 toppen och vx3 kammen i helgen, men vill veta hur bilen kommer att bete sig efter att jag har bytt. Och även om toppen och det passar bulton utan modifikationer? Toppen och kammen är tagen ifrån en tidigt 940, så alla givare borde vara samma?

Har ställt upp ladder i min bil till 0.9 bar, kanske kommer det att åka upp lite till när man bytt topp? för 531:an flödar väl bättre? :)

Hoppas det finns någon som kan svara på mina frågor.

MVH

Loblin
Färsk användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 feb 2008, 16:27
Ort: Växjö

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Loblin »

Tjena!

Ska dela med mig lite av mina erfarenheter.

Kör själv en FT med 531 och VX3 just nu. Chippad bränslebox och 0,85-0,9Bar i laddtryck.
Själv tycker jag att karaktären på motorn är rätt skön. Lite typ ketchupeffekt när laddet kommer men det är ju ganska kul ändå.
Om börjar dra vid låt säga 1500varv (fullgas) så går laddet snabbt upp till ca:0,5 bar för att sedan öka successivt till fullt ladd vid ca:2500 varv å då sätter det fart. Sen kan man dra den en bra bit upp mot varvstoppet utan att direkt märka att den tappar allt för mycket.
Så karaktären kan väll liknas vid andra turbobilar som t.ex. Saab, Volkswagen mm, inte så bra drag innan 2000varv men sen går det jämt å fint hela vägen upp.
Sen beror det väll på lite vilken turbo man har i. Själv kör jag med orginalsnurran men skulle man ha en turbo med segare spoolup så kommer ju laddet ännu senare.

Jo 531:an ska passa rakt på med givare och så om den är tagen från en bil med samma styrsystem som den du har. Men eftersom det gäller 940 så ska det nog inte vara några problem bara givarna är hela :wink: Annars kan du ju alltid flytta över från din 530 topp.

Jo lite bättre flödar de allt, men om laddet stiger det vet jag inte. Fast det lär du ju märka :) Sen är det vissa som menar på att man kan ladda lite mer med 531toppen pga det lägre kompet som blir med dom större förbränningsrummen. Men ligg du kvar på dina 0,9 så ska det nog funka kalas.

VengO
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 aug 2008, 19:39
Kör: Volvo 940 SE2.3 LTT+
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av VengO »

Loblin skrev:Tjena!

Ska dela med mig lite av mina erfarenheter.

Kör själv en FT med 531 och VX3 just nu. Chippad bränslebox och 0,85-0,9Bar i laddtryck.
Själv tycker jag att karaktären på motorn är rätt skön. Lite typ ketchupeffekt när laddet kommer men det är ju ganska kul ändå.
Om börjar dra vid låt säga 1500varv (fullgas) så går laddet snabbt upp till ca:0,5 bar för att sedan öka successivt till fullt ladd vid ca:2500 varv å då sätter det fart. Sen kan man dra den en bra bit upp mot varvstoppet utan att direkt märka att den tappar allt för mycket.
Så karaktären kan väll liknas vid andra turbobilar som t.ex. Saab, Volkswagen mm, inte så bra drag innan 2000varv men sen går det jämt å fint hela vägen upp.
Sen beror det väll på lite vilken turbo man har i. Själv kör jag med orginalsnurran men skulle man ha en turbo med segare spoolup så kommer ju laddet ännu senare.

Jo 531:an ska passa rakt på med givare och så om den är tagen från en bil med samma styrsystem som den du har. Men eftersom det gäller 940 så ska det nog inte vara några problem bara givarna är hela :wink: Annars kan du ju alltid flytta över från din 530 topp.

Jo lite bättre flödar de allt, men om laddet stiger det vet jag inte. Fast det lär du ju märka :) Sen är det vissa som menar på att man kan ladda lite mer med 531toppen pga det lägre kompet som blir med dom större förbränningsrummen. Men ligg du kvar på dina 0,9 så ska det nog funka kalas.
Kanonsvar! Va precis det jag ville höra! Men känner man någon skillnad i draget då? för den toppen borde väl ge någon polle extra? jag menar den ger väl typ 15hk på en sugmotor, och det blir väl knappast sämre på en överladdad? :)

MVH

Loblin
Färsk användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 feb 2008, 16:27
Ort: Växjö

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Loblin »

Jo lite mer effekt kan man nog tänka sig att den ger. Har testat en 940 sugis med 531 å vx3 och jämför man den med den sega 530 med m-kammen så är det ju framförallt karaktären på motorn som märker skillnad på, det känns som det är lite mer effekt, 15hk är ju inte så mycket att komma med.

Men på en turbo med uppställt laddtryck så blir det nog inte så mycket mer hästar. Varken spridare eller turbo klarar så mycket mer än 200-220 hästar. Tror inte man märker så stor skillnad på effekten i en turbobil utan det är som sagt framför allt karaktären.

Användarvisningsbild
Poppowisch
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
Kör: Volvo 940 turbo -98
Ort: Eskilstuna

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Poppowisch »

Här kan du läsa lite om det, om du nu inte redan gjort det

"Med 15G/16T, orginal IC, 530/VX3 bromsade jag 250Hkr vid 1.2 bar. Bara genom att byta topp till 531 fick jag direkt 280Hkr vid 1.2 bar. (där tog mina spridare slut). Den toppen var i princip helt orörd och gav inga märkbara sämre lågvarvsegenskaper.
Däremot när jag portade upp den och satte i 48/38.6 ventiler så tappade jag lågvarvsprestanda."

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 6#p1493096

mvh
Projekt: Poppowisch volvo 940 turbo -98
Bild

I live my life a quarter mile at a time

VengO
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 aug 2008, 19:39
Kör: Volvo 940 SE2.3 LTT+
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av VengO »

Poppowisch skrev:Här kan du läsa lite om det, om du nu inte redan gjort det

"Med 15G/16T, orginal IC, 530/VX3 bromsade jag 250Hkr vid 1.2 bar. Bara genom att byta topp till 531 fick jag direkt 280Hkr vid 1.2 bar. (där tog mina spridare slut). Den toppen var i princip helt orörd och gav inga märkbara sämre lågvarvsegenskaper.
Däremot när jag portade upp den och satte i 48/38.6 ventiler så tappade jag lågvarvsprestanda."

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 6#p1493096

mvh

Nej det hade jag inte sett innan men det var ju riktigt nice läsning! Känns som att ett turbobyte kan vara att föredra om man vill upp i de där laddtrycket. Och orginal intercoolern gillar väl inte heller laddtryck på över 1.1 bar? :)

MVH

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Mattsson »

VengO skrev:
Poppowisch skrev:Här kan du läsa lite om det, om du nu inte redan gjort det

"Med 15G/16T, orginal IC, 530/VX3 bromsade jag 250Hkr vid 1.2 bar. Bara genom att byta topp till 531 fick jag direkt 280Hkr vid 1.2 bar. (där tog mina spridare slut). Den toppen var i princip helt orörd och gav inga märkbara sämre lågvarvsegenskaper.
Däremot när jag portade upp den och satte i 48/38.6 ventiler så tappade jag lågvarvsprestanda."

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 6#p1493096

mvh

Nej det hade jag inte sett innan men det var ju riktigt nice läsning! Känns som att ett turbobyte kan vara att föredra om man vill upp i de där laddtrycket. Och orginal intercoolern gillar väl inte heller laddtryck på över 1.1 bar? :)

MVH
Min original-intercooler i min 940 LTT höll för 1.4bar utan problem.

//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

VengO
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 aug 2008, 19:39
Kör: Volvo 940 SE2.3 LTT+
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av VengO »

Nice! Men är det någon av 15g eller 16t som passar "bult on" på 940? Blev ju sugen på att ladda på lite nu :)


Mvh

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av John »

Mattsson skrev:
VengO skrev:
Poppowisch skrev:Här kan du läsa lite om det, om du nu inte redan gjort det

"Med 15G/16T, orginal IC, 530/VX3 bromsade jag 250Hkr vid 1.2 bar. Bara genom att byta topp till 531 fick jag direkt 280Hkr vid 1.2 bar. (där tog mina spridare slut). Den toppen var i princip helt orörd och gav inga märkbara sämre lågvarvsegenskaper.
Däremot när jag portade upp den och satte i 48/38.6 ventiler så tappade jag lågvarvsprestanda."

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 6#p1493096

mvh

Nej det hade jag inte sett innan men det var ju riktigt nice läsning! Känns som att ett turbobyte kan vara att föredra om man vill upp i de där laddtrycket. Och orginal intercoolern gillar väl inte heller laddtryck på över 1.1 bar? :)

MVH
Min original-intercooler i min 940 LTT höll för 1.4bar utan problem.

//Johan

Lite oftopic kanske
Men hur är verkningsgraden på dom laddtrycken, även om den håller för det?
Min orginal ic vart varm efter 2 vändor till 200km/h, den tredje vändan fanns ingen effekt kvar i motorn, toktrött.

En kina-ic är att rekkomendera :!:

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Mattsson »

John skrev:
Mattsson skrev:

Lite oftopic kanske
Men hur är verkningsgraden på dom laddtrycken, även om den håller för det?
Min orginal ic vart varm efter 2 vändor till 200km/h, den tredje vändan fanns ingen effekt kvar i motorn, toktrött.

En kina-ic är att rekkomendera :!:
Kände aldrig på IC:n, räckte med att det va knallrött från grenröret till en bra bit efter katten :lol:
efter en stund, då går laddtrycksmätaren upp o ingenting alls händer, men många bilar blev piskade i rödljusen...
Väntade på att antingen gavlarna på ic:n skulle ge med sig eller turbon skära, men nej! Allt höll och håller än idag :mrgreen:
Nu är man lite mera seriösare, nu är det större grejjer och hållbarare!

Jag har hört att original håller för 1.2bar.
Men lutar mycket åt Johns inlägg, original är inte mycket o hänga i julgranen. Dom är byggda för att kyla ner en viss mängd med luft, låt oss säga 0.7bar, kontinuerligt. Sen laddar man på 1.0bar. Då kyler dom inte tillräckligt och ger motorn varmare luft.
Varmare luft = Mindre syrehalt och det ger sämre förbränning.
Kallare luft = Mera kall syrehalt ger bättre förbränning.

//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
Poppowisch
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
Kör: Volvo 940 turbo -98
Ort: Eskilstuna

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Poppowisch »

om man ska upp på dom där effekterna, Där det krävs ett turbo byte är det väl kanske lika bra att byta IC:n. När man ändå är igång?
ska själv hämta en 531 med VX3 imorgon eller idag, Som jag lyckades hitta på den lokala skroten.
Projekt: Poppowisch volvo 940 turbo -98
Bild

I live my life a quarter mile at a time

VengO
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 aug 2008, 19:39
Kör: Volvo 940 SE2.3 LTT+
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av VengO »

Poppowisch skrev:om man ska upp på dom där effekterna, Där det krävs ett turbo byte är det väl kanske lika bra att byta IC:n. När man ändå är igång?
ska själv hämta en 531 med VX3 imorgon eller idag, Som jag lyckades hitta på den lokala skroten.
Jo men det känns ändå att det kan vara värt att byta just för karaktärens skull. Lite goare att kunna varva lite :-). Men det skulle vara nice med ny turbo och IC. Känns dock som att det är svårt att hitta saker som passar bulton när det gäller turbo och ic. Eller har någon tipps på prylar. Vill inte behöva sätta kapen i bilen.



Mvh

Användarvisningsbild
Poppowisch
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
Kör: Volvo 940 turbo -98
Ort: Eskilstuna

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Poppowisch »

VengO skrev:
Poppowisch skrev:om man ska upp på dom där effekterna, Där det krävs ett turbo byte är det väl kanske lika bra att byta IC:n. När man ändå är igång?
ska själv hämta en 531 med VX3 imorgon eller idag, Som jag lyckades hitta på den lokala skroten.
Jo men det känns ändå att det kan vara värt att byta just för karaktärens skull. Lite goare att kunna varva lite :-). Men det skulle vara nice med ny turbo och IC. Känns dock som att det är svårt att hitta saker som passar bulton när det gäller turbo och ic. Eller har någon tipps på prylar. Vill inte behöva sätta kapen i bilen.



Mvh
Ja precis, ska hämta min 531 med vx3 imorgon sen montera den, Har just nu Viking ecomax @ 0,9bar och ett bsr optiflow (original turbo och ic). Så ska bli intressant att se hur motorn kommer att uppföra sig med en 531a och en vx3 :lol:
Turbomeck har ju en bolton turbo "19T modifierad för 940 bolton. "7" turbinhus, ombyggd wastegate 0,8 till 1,6
bar 350hk."
Sen har ju KL modellanpassad IC (diskuteras ju i en annan tråd om den nu passar så bra)
Projekt: Poppowisch volvo 940 turbo -98
Bild

I live my life a quarter mile at a time

VengO
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 aug 2008, 19:39
Kör: Volvo 940 SE2.3 LTT+
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av VengO »

jo precis, men tycker att 19T:an är i det största och dyraste laget. Finns det ingen mindre modell som funkar om man bara vill ladda typ 1.2 -1.5 bar? Typ 15g? Fast det kanske inte passar bult on? :

Ja du får gärna höra av dig när du provat din bil med 531:an och vx3:an och säga hur det blev! :)

mvh

Användarvisningsbild
Poppowisch
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
Kör: Volvo 940 turbo -98
Ort: Eskilstuna

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Poppowisch »

VengO skrev:jo precis, men tycker att 19T:an är i det största och dyraste laget. Finns det ingen mindre modell som funkar om man bara vill ladda typ 1.2 -1.5 bar? Typ 15g? Fast det kanske inte passar bult on? :

Ja du får gärna höra av dig när du provat din bil med 531:an och vx3:an och säga hur det blev! :)

mvh

Jag tycker med 19T känns lite stort. men är inte så bra på det där med turbo storlekar :oops:
Om jag nu skulle byta, Så skulle jag nå nöja mig med en som du är ute efter (ett tag iaf).
På vikings sida kör dom ju 18T på sin "Diskret dräpare" den lämnar ju 250+ på drivhjulen
Men som sagt mycket vill ha mer, så kanske lika bra att slå till på en 19T :lol:

Skriver några rader i min projekt tråd, när jag har den nya toppen på
Senast redigerad av 1 Poppowisch, redigerad totalt 28 gånger.
Projekt: Poppowisch volvo 940 turbo -98
Bild

I live my life a quarter mile at a time

Användarvisningsbild
Poppowisch
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
Kör: Volvo 940 turbo -98
Ort: Eskilstuna

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Poppowisch »

Dubbel
Projekt: Poppowisch volvo 940 turbo -98
Bild

I live my life a quarter mile at a time

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Marcus_89 »

19T är inte så jäkla stor faktiskt, fördelen är ju att man inte behöver stressa aggregatet så mycket, vill man ligga på 250hk+ behöver man inte plåga skiten ur en 19T, men ska du ha 250hk med ett 15g agg så pressar du skiten ur det. Är ju värt att tänka på, man behöver inte alltid pressa allt till sin gräns.
Bild

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Mattsson »

Marcus_89 skrev:19T är inte så jäkla stor faktiskt, fördelen är ju att man inte behöver stressa aggregatet så mycket, vill man ligga på 250hk+ behöver man inte plåga skiten ur en 19T, men ska du ha 250hk med ett 15g agg så pressar du skiten ur det. Är ju värt att tänka på, man behöver inte alltid pressa allt till sin gräns.
"Förr eller senare gör man det ändå" :wink:
Turbo brukar ha en tendens till att "Man vill ha mer" JAG vet :wink:
[Volvo 945 LTT-96]

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Hellquist »

Mattsson skrev: Varmare luft = Mindre syrehalt och det ger sämre förbränning.
Kallare luft = Mera kall syrehalt ger bättre förbränning.

//Johan
Syrehalten borde vara samma, dock får du in mer syre vid lägre temperatur på insugsluften.
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Marcus_89 »

Mattsson skrev:
Marcus_89 skrev:19T är inte så jäkla stor faktiskt, fördelen är ju att man inte behöver stressa aggregatet så mycket, vill man ligga på 250hk+ behöver man inte plåga skiten ur en 19T, men ska du ha 250hk med ett 15g agg så pressar du skiten ur det. Är ju värt att tänka på, man behöver inte alltid pressa allt till sin gräns.
"Förr eller senare gör man det ändå" :wink:
Turbo brukar ha en tendens till att "Man vill ha mer" JAG vet :wink:
Sant, men man behöver inte göra det ;) Alla är vi olika :mrgreen:
Bild

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Mattsson »

Hellquist skrev:
Mattsson skrev: Varmare luft = Mindre syrehalt och det ger sämre förbränning.
Kallare luft = Mera kall syrehalt ger bättre förbränning.

//Johan
Syrehalten borde vara samma, dock får du in mer syre vid lägre temperatur på insugsluften.
Menade syret, vetefan vad "halt:en" kom ifrån..!
[Volvo 945 LTT-96]

VengO
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 aug 2008, 19:39
Kör: Volvo 940 SE2.3 LTT+
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av VengO »

Känns som att det kanske är bäst att satsa på en 19T direkt då, så vet man att man har så man klarar sig en bit i alla fall.

Nåväl. Var och hämtade toppen och kammen idag. Och tvättat av den lite med quick cleen. Dock så fanns där lite fläckar på kamaxeln, såg nästan ut som någon geggig ytrost. Det försvann bara man skrapade lite med nageln. Är detta något att vara rädd för? och någon som har något tipps om hur man får bort det smidigt? :)

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Cerezd24 »

koxad olja ingen fara..
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

VengO
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 aug 2008, 19:39
Kör: Volvo 940 SE2.3 LTT+
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av VengO »

Cerezd24 skrev:koxad olja ingen fara..
Okej, är detta något som jag skall försöka få bort innan jag monterar toppen? och i såna fall, hur är lättast att göra?

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: 531topp & vx3kam på FK motor, vilken karaktär får motorn?

Inlägg av Marcus_89 »

Svinto eller autosol borde funka :) Börja med autosol om det nu inte går att tvätta bort
Bild

Skriv svar