extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
cadillac2010
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 jun 2007, 17:51

extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av cadillac2010 »

Hejsan!!!
Ja som rubriken lyder så undra jag om någon vet vad man kan få tag i ett extraktogrenrör till b6304 för jag är inne på att sugtrimma min b6304 och tänkte börja med extraktogrenrör vore bra om någon visste vad man kunde få tag i ett..eller får man bygga ett själv??

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av JE Jr »

Det är några i USA som kommit på att nån modell av BMW motor har samma portutseende och avstånd, och har börjat kika på om man kan få dit extraktorrör från dessa.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=167190

cadillac2010
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 jun 2007, 17:51

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av cadillac2010 »

JE Jr skrev:Det är några i USA som kommit på att nån modell av BMW motor har samma portutseende och avstånd, och har börjat kika på om man kan få dit extraktorrör från dessa.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=167190
Ja det såg ju inte helt olikt ut ju..synd bara att det e grejor från usa kostar ju att frakta hitt det med och sen e ju dollarn hög med.vore ju bra om det fanns något svenska företag som hade det istället

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av tommy34 »

är det inte ett extraktorgrenrör till bmw's m50 motor då ska det finnas i sverige?
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av taz »

Det finns flänsar hos KL-racing för 500kr http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=198

Det kan ju vara en bra idé om du får tag på ett ifrån annan sexa.

Själv har jag gjort det enkelt för mig, vet inte resultat på detta ännu då det inte riktigt är klart
men jag har fått grenrören blästrade och därefter lackat dem med värmefärg och lindat med
avgasbandage. Därefter har jag tänkt tömma de främre rören på dess innehåll.

För de som inte vet det så är de främre rören på 960in som ser väldigt grova ut invändigt nästan
ingen volym alls i, 1.5" eller något åt det hållet nästan hela vägen ner till där dom går ihop vid katten.

Jag ska som sagt kapa bort det invändiga fula röret så de blir 2.25" kanske gånger 2 efter de lindade
grenrören.....

Hur det blir - vet ej! Men förhoppningsvis bättre än orginal iaf!

I vilket fall, grenrörsflänsen från KL kan vara en bra grej. Har en hemma, hyfsad passform också.

Mvh. // Taz
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

cadillac2010
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 jun 2007, 17:51

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av cadillac2010 »

tommy34 skrev:är det inte ett extraktorgrenrör till bmw's m50 motor då ska det finnas i sverige?
Ja som jag läste så verka det va ju till den med

cadillac2010
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 jun 2007, 17:51

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av cadillac2010 »

taz skrev:Det finns flänsar hos KL-racing för 500kr http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=198

Det kan ju vara en bra idé om du får tag på ett ifrån annan sexa.

Själv har jag gjort det enkelt för mig, vet inte resultat på detta ännu då det inte riktigt är klart
men jag har fått grenrören blästrade och därefter lackat dem med värmefärg och lindat med
avgasbandage. Därefter har jag tänkt tömma de främre rören på dess innehåll.

För de som inte vet det så är de främre rören på 960in som ser väldigt grova ut invändigt nästan
ingen volym alls i, 1.5" eller något åt det hållet nästan hela vägen ner till där dom går ihop vid katten.

Jag ska som sagt kapa bort det invändiga fula röret så de blir 2.25" kanske gånger 2 efter de lindade
grenrören.....

Hur det blir - vet ej! Men förhoppningsvis bättre än orginal iaf!

I vilket fall, grenrörsflänsen från KL kan vara en bra grej. Har en hemma, hyfsad passform också.

Mvh. // Taz
okej låter som en bra ide lust att lägga upp lite bilder på hur du har gjort ???

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av Manke »

taz skrev:Det finns flänsar hos KL-racing för 500kr http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=198

Det kan ju vara en bra idé om du får tag på ett ifrån annan sexa.

Själv har jag gjort det enkelt för mig, vet inte resultat på detta ännu då det inte riktigt är klart
men jag har fått grenrören blästrade och därefter lackat dem med värmefärg och lindat med
avgasbandage. Därefter har jag tänkt tömma de främre rören på dess innehåll.

För de som inte vet det så är de främre rören på 960in som ser väldigt grova ut invändigt nästan
ingen volym alls i, 1.5" eller något åt det hållet nästan hela vägen ner till där dom går ihop vid katten.

Jag ska som sagt kapa bort det invändiga fula röret så de blir 2.25" kanske gånger 2 efter de lindade
grenrören.....

Hur det blir - vet ej! Men förhoppningsvis bättre än orginal iaf!

I vilket fall, grenrörsflänsen från KL kan vara en bra grej. Har en hemma, hyfsad passform också.

Mvh. // Taz

Vet att jag någonstans för mycket längesedan har läst om en som stoppade ned en 3-liters vitsexa i en 240,

och han hade då upptäckt denna "strypning" i grenrören, och med de bortplockade så har jag för mig att han

påstod att han hade bänkat motor på typ 220 hk med enbart denna modifikation.


Dock så är det som sagt längesedan, och jag har ingen aning om vart det var jag läste det,
såg ju inte heller några bevis på detta men det var vad han påstod.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av taz »

Manke skrev:
taz skrev:Det finns flänsar hos KL-racing för 500kr http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=198

Det kan ju vara en bra idé om du får tag på ett ifrån annan sexa.

Själv har jag gjort det enkelt för mig, vet inte resultat på detta ännu då det inte riktigt är klart
men jag har fått grenrören blästrade och därefter lackat dem med värmefärg och lindat med
avgasbandage. Därefter har jag tänkt tömma de främre rören på dess innehåll.

För de som inte vet det så är de främre rören på 960in som ser väldigt grova ut invändigt nästan
ingen volym alls i, 1.5" eller något åt det hållet nästan hela vägen ner till där dom går ihop vid katten.

Jag ska som sagt kapa bort det invändiga fula röret så de blir 2.25" kanske gånger 2 efter de lindade
grenrören.....

Hur det blir - vet ej! Men förhoppningsvis bättre än orginal iaf!

I vilket fall, grenrörsflänsen från KL kan vara en bra grej. Har en hemma, hyfsad passform också.

Mvh. // Taz

Vet att jag någonstans för mycket längesedan har läst om en som stoppade ned en 3-liters vitsexa i en 240,

och han hade då upptäckt denna "strypning" i grenrören, och med de bortplockade så har jag för mig att han

påstod att han hade bänkat motor på typ 220 hk med enbart denna modifikation.


Dock så är det som sagt längesedan, och jag har ingen aning om vart det var jag läste det,
såg ju inte heller några bevis på detta men det var vad han påstod.
Låter inte helt orimligt! Tror man får bättre flås uppe på varven genom denna operation!

Nu har jag inte doktorerat i grenrör/flöde/avgasdesign, men vad jag hört/läst/sett på forum så
brukar man vilja ha ganska trånga grenrör och fritt flöde efter så att så lite som möjligt av de varma
avgaserna sugs tillbaka in i motorn. Dessa innerrör gör att flödet efter grenrören är sämre än i i själv grenrören
=katastrof som jag ser det! Meningen med ett extraktor rör blir väl (rätt mig om jag har fel) att det stäms av
så att en puls precis tar sig ut ur röret ut i den stora arean och inte kan ta sig tillbaka för att den expanderat
i det större utrymmet = mindre varmluft i cylindern och en rad andra positiva egenskaper.

Varför det är gjort som det är gjort tror jag beror på att 960 ska vara en komfort bil med låg ljudnivå i kupén
därför är första delen av avgassystemet dubbelt. Kan också vara för att ge den lite bättre egenskaper på låga
varvtal. Kan också vara en termisk design för att det skulle bli för varmt, dock håller jag detta som icke troligt
då det finns en och annan turbobil som gått med både 3, 3.5 och 4" downpipe med mycket högre temperatur
utan praktiskt stora problem.

Bild
Bild inlånad från min projekttråd
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av JE Jr »

Gisssar att det är pga. emissionstekniska orsaker dessa dubbelrör sitter där. Samma med "skrammelplåtarna" som sitter på 230F motorer. Kallstarter innan katten blivit varm står för sjukt stor del av de totala utsläppen. Varje sak man kan göra för att värma upp kattarna snabbare är värt mycket, och dubbelrör isolerar från avkylning! Det är därför man sätter första katten så nära motorn nuförtiden. Problemet är att de kan bli överhettade på ex. turbomotorer... Eh, en liten utvikning :D

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av Fastmoving? »

Manke skrev:
taz skrev:Det finns flänsar hos KL-racing för 500kr http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=198

Det kan ju vara en bra idé om du får tag på ett ifrån annan sexa.

Själv har jag gjort det enkelt för mig, vet inte resultat på detta ännu då det inte riktigt är klart
men jag har fått grenrören blästrade och därefter lackat dem med värmefärg och lindat med
avgasbandage. Därefter har jag tänkt tömma de främre rören på dess innehåll.

För de som inte vet det så är de främre rören på 960in som ser väldigt grova ut invändigt nästan
ingen volym alls i, 1.5" eller något åt det hållet nästan hela vägen ner till där dom går ihop vid katten.

Jag ska som sagt kapa bort det invändiga fula röret så de blir 2.25" kanske gånger 2 efter de lindade
grenrören.....

Hur det blir - vet ej! Men förhoppningsvis bättre än orginal iaf!

I vilket fall, grenrörsflänsen från KL kan vara en bra grej. Har en hemma, hyfsad passform också.

Mvh. // Taz

Vet att jag någonstans för mycket längesedan har läst om en som stoppade ned en 3-liters vitsexa i en 240,

och han hade då upptäckt denna "strypning" i grenrören, och med de bortplockade så har jag för mig att han

påstod att han hade bänkat motor på typ 220 hk med enbart denna modifikation.


Dock så är det som sagt längesedan, och jag har ingen aning om vart det var jag läste det,
såg ju inte heller några bevis på detta men det var vad han påstod.
Vet var du läste det.....
Det är en norsk kille som på bla turbobricks går under namnet DaButcher, och när de skulle bygga om avgassystemet från 960:in för att passa under 240:in upptäckte de dessa mindre inre rör, de valde då att bygga om hela avgassystemt från grenrören och bakåt.
När han sedan skulle besikta bilen krävdes även ett bromspapper, och resultatet blev att han hade ca240hk i motorn, 220hk på bakhjulen, det var alltså med ombyggt avgassystem och öppet luftfilter.
Nå, 240hk i motorn är lite för mycket i en 240, 220hk är gränsen, så för att få bilen genom besiktningen var de tvungna att sätta en strypning på avgassystemet, blev visst ett 1,5" rör från bakaxeln och bakåt.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av Manke »

Fastmoving? skrev:Vet var du läste det.....
Det är en norsk kille som på bla turbobricks går under namnet DaButcher, och när de skulle bygga om avgassystemet från 960:in för att passa under 240:in upptäckte de dessa mindre inre rör, de valde då att bygga om hela avgassystemt från grenrören och bakåt.
När han sedan skulle besikta bilen krävdes även ett bromspapper, och resultatet blev att han hade ca240hk i motorn, 220hk på bakhjulen, det var alltså med ombyggt avgassystem och öppet luftfilter.
Nå, 240hk i motorn är lite för mycket i en 240, 220hk är gränsen, så för att få bilen genom besiktningen var de tvungna att sätta en strypning på avgassystemet, blev visst ett 1,5" rör från bakaxeln och bakåt.

Då var jag ju inte helt fel ute iaf.

Men du har inte mer info ang hur han byggde avgassystemet?
För det är ju inte bara att bygga ett avgassystem till en sugmotor.

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av Fastmoving? »

Jo, fick leta lite ang den infon...
Nå, han lämnade bilen till nån avgasfirma som byggde ihop systemet åt honom, var tydligen 2,5" från vardera grenröret ned till en kollektor nånstans under passageraren, sedan ett 3" JT-system resten av vägen.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

cadillac2010
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 jun 2007, 17:51

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av cadillac2010 »

va ju bra att man startade det här fått mkt bra info..men lite bilder på någon har byggt vore ju jätte bra så man har nåt att utgå från allafall

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av taz »

240hk i motorn?! Det tar ju hela 960-serien till en helt annan division vad gäller prestanda!

Har lämnat 16v turboträsket tillfälligt och sugtrim i måttlig grad är det som står på tapeten!

20% effektökning på sugmotor (204hk orginal är väl på veven?) Det är ju turbosiffror i effektökning med så enkla medel!

blir klart intressant det här.......

Hade vart intressant att bänka en 960 med främre-rör-moden, något "225hk chip", 300cc spridare från B234F, E85, minimal planing....

Borde ju kunna ge 250+hk

Det här får vi hålla igång :)
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

cadillac2010
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 jun 2007, 17:51

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av cadillac2010 »

taz skrev:240hk i motorn?! Det tar ju hela 960-serien till en helt annan division vad gäller prestanda!

Har lämnat 16v turboträsket tillfälligt och sugtrim i måttlig grad är det som står på tapeten!

20% effektökning på sugmotor (204hk orginal är väl på veven?) Det är ju turbosiffror i effektökning med så enkla medel!

blir klart intressant det här.......

Hade vart intressant att bänka en 960 med främre-rör-moden, något "225hk chip", 300cc spridare från B234F, E85, minimal planing....

Borde ju kunna ge 250+hk

Det här får vi hålla igång :)
jo allt låter mycket mer interssantare när det kan med så enkla knep ta ut så många hästar..jag har en granner som bygger dracingmotorer tänkt ta han till hjälp att förska få ut 300 sug hk ur 960 motorn..då skulle det va en rikigt rolig bil

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av Robban67 »

Hej

En liten inflikare bara :

originalspridarna till 16v- maskin ligger dock på tråkiga 214 cc/min....inte 300cc enligt bosch iaf ....

mvh

Robban
Bild

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av Fastmoving? »

Mjo, spridarna får man hålla öga på, det är synd att de inte är större.
Pallar att ge ca 240-250hk i 6:an. (om jag nu räknade rätt, för trött för att räkna om...)


Läste en annan intressant sak, denne norska kille nämnde deras ambulanser som bygdes på 960:in, de var visst fabrikstrimmade till ca 250hk... 8)
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av Manke »

Fastmoving? skrev:Mjo, spridarna får man hålla öga på, det är synd att de inte är större.
Pallar att ge ca 240-250hk i 6:an. (om jag nu räknade rätt, för trött för att räkna om...)


Läste en annan intressant sak, denne norska kille nämnde deras ambulanser som bygdes på 960:in, de var visst fabrikstrimmade till ca 250hk... 8)

Måste ju isf gå att få reda speccen till dessa ambulanser, jag vill då veta :)

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av taz »

Robban67 skrev:Hej

En liten inflikare bara :

originalspridarna till 16v- maskin ligger dock på tråkiga 214 cc/min....inte 300cc enligt bosch iaf ....

mvh

Robban
Då får jag revidera mig lite.. Done!

Vetifaen var jag fått det ifrån!
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

reverend
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 06:28
Ort: Denver, CO
Kontakt:

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av reverend »

Ja BMW M50 extratorror sags ju funka om man borrar om bulthalen i flansen - eller sa kapar man av flansen och svetsar pa KL's flans.
Om jag bara kan salja min 765:a V8 sa blir det lite avgaslek pa 965an.

Till en borjan vill jag nog behalla orginalgrenroren och linda dom. Det borde duga och knuffa ut varmen ganska bra. Tanken ar ju sen att ha 3" ror hela vagen bak, men jag gillar en ganska tyst bil, sa fan vet vad man gor med dampare.. magnaflow kanske?

Ska nog skita i katalysator och bara ha en tom burk eller kanske en resonator istallet.

cadillac2010
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 jun 2007, 17:51

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av cadillac2010 »

Någon som vet vad man kan få tag i ett extraktogrenrör till m50 har sökt lite men hittar ingen sida som säljer det

Achilleos
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 jun 2008, 21:25
Kör: Sladdazon
Ort: Stockholm/Vällingby

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av Achilleos »

cadillac2010 skrev:Någon som vet vad man kan få tag i ett extraktogrenrör till m50 har sökt lite men hittar ingen sida som säljer det
Finns här http://www.motornord.se/system/webshop. ... &HSID=3054
klicka på bmw-effektökning/Avgassystem/SuperSprint/Extaktorrör

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av taz »

Bild
Imorgon ska jag montera röret ovan!

fritt flöde hela vägen dvs. 2.5" som minsta (efter Y) innan kat.

Ska på silverfärg och avgasbandage också i samband med det hela.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

reverend
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 06:28
Ort: Denver, CO
Kontakt:

Re: extraktorgrenrör till b6304 (volvo 960)

Inlägg av reverend »

taz skrev: Imorgon ska jag montera röret ovan!

fritt flöde hela vägen dvs. 2.5" som minsta (efter Y) innan kat.

Ska på silverfärg och avgasbandage också i samband med det hela.

Skitkul! Ta garna en massa bilder etc. Har du dyno nummer fran orginal systemet? Vore kul att jamfora.

Skriv svar