D5-motor i en 740?
D5-motor i en 740?
Jag fick idén för nån dag sen om det skulle vara möjligt att stoppa i en D5-motor (180hk) i en 740. Är det ens möjligt? Det skulle ju bli världens bästa bil, enligt mig.
Åker Merca 250 just nu och det är ju en bra motor och bakhjulsdrift, men jag föredrar ju Volvo egentligen.
Ps. Jag har redan sökt på forumet.
Åker Merca 250 just nu och det är ju en bra motor och bakhjulsdrift, men jag föredrar ju Volvo egentligen.
Ps. Jag har redan sökt på forumet.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2345
- Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
- Kör: Citroen C3 II
- Ort: Bålsta
Re: D5-motor i en 740?
Den funderingen har jag haft, fast det gällde o sätta den i 960 då. Har för mig att vridet är aningen för högt så att man måste ta den svagare dieselmotorn, som sen tydligen ska gå o "chippa" upp till D5. Osäker dock.
MvH Thomas
MvH Thomas
Re: D5-motor i en 740?
Jasså de va fler än jag som tänkt tanken.
Borde ju va möjligt, men det lär ju bli ombyggt fordon, så bromsar o de också måste bytas...
Borde ju va möjligt, men det lär ju bli ombyggt fordon, så bromsar o de också måste bytas...
740 automat -90 & 145 Express -72
Re: D5-motor i en 740?
Som Thomas säger så har jag också för mig att D5an har för högt vrid för 7/900-karossen, så rent motorbyte går inte!
Dock stämmer det att de nyare femcylindriga dieslarna (typ 06 och framåt eller nåt i den stilen) är helt identiska, det enda som skiljer är programvaran.
Alltså bör det gå att med regga en av de klenare varianterna och sedan stoppa i boxar från en D5 (eller chippa).
Växellådorna skiljer också mellan de olika varianterna, de klenare lådorna tål inte D5ans vrid!
Dock stämmer det att de nyare femcylindriga dieslarna (typ 06 och framåt eller nåt i den stilen) är helt identiska, det enda som skiljer är programvaran.
Alltså bör det gå att med regga en av de klenare varianterna och sedan stoppa i boxar från en D5 (eller chippa).
Växellådorna skiljer också mellan de olika varianterna, de klenare lådorna tål inte D5ans vrid!
Re: D5-motor i en 740?
Jag har suttit och letat efter vilken motor som vore bäst att använda. Det enda jag hittade fanns på wikipedia. Efter vad jag har läst så är 740 karossen godkänd för 310 Nm, vilket innebär att jag bara kan använda en D5244 T2 (130 hk), och jag har ingen aning vad som skiljer mot en D5.
Bromsarna måste förstås uppgraderas, men vad ska man ha för några?
Dieselmotorer i nya V70. 2000-2007:
Modellnamn Effekt (hk) Vridmoment (Nm@rpm) Volym (cm³) Motormodell Kommentar
TDI 140 290@1900 2460 Rak femcylindrig dieselmotor med turbo (2000-2002)
D 130 300@2250 2400 D5244 T2 Rak femcylindrig dieselmotor med turbo (2002-2007)
2.4D 163 340@2750 2400 D5244 T2 Rak femcylindrig dieselmotor med turbo (2002-2007)
D5 185 400@2750 2400 D5244 T Rak femcylindrig dieselmotor med turbo (2005-2007)
Bromsarna måste förstås uppgraderas, men vad ska man ha för några?
Dieselmotorer i nya V70. 2000-2007:
Modellnamn Effekt (hk) Vridmoment (Nm@rpm) Volym (cm³) Motormodell Kommentar
TDI 140 290@1900 2460 Rak femcylindrig dieselmotor med turbo (2000-2002)
D 130 300@2250 2400 D5244 T2 Rak femcylindrig dieselmotor med turbo (2002-2007)
2.4D 163 340@2750 2400 D5244 T2 Rak femcylindrig dieselmotor med turbo (2002-2007)
D5 185 400@2750 2400 D5244 T Rak femcylindrig dieselmotor med turbo (2005-2007)
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Re: D5-motor i en 740?
Tja, eftersom karossen är godkänd för 310 Nm så är alla ingående delar godkänt för det, så för att hinka i den där 130hk-motorn behövs ju inget bromsbyte.
Men, jag förstår att du tänker framåt, och byte till bättre bromsar är ju aldrig fel. Har dock tyvärr inget tips, har inte satt mig in i den djungeln ännu....
Men, jag förstår att du tänker framåt, och byte till bättre bromsar är ju aldrig fel. Har dock tyvärr inget tips, har inte satt mig in i den djungeln ännu....
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
- Hedlund
- Uppkörning
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
- Kör: 3st 740, 1st V70nR
- Ort: Värmland
- Kontakt:
Re: D5-motor i en 740?
Inte för att vara tråkig..
Slänga i en dieselmotor från en ny v70n kommer inte bli enkelt. Dem har en mindre rolig startspärr i datasystemet, har svårt att tro att du kan lura den att starta i en 740. Därför kan man köra med annat sprut, Volvo Penta D3 är samma motor, men till en båt. Och när mjukvaran är anpassad att sitta i en båt tror jag karaktären kan bli lite lätt annorlunda. Blir inte billigt att köpa loss detta styrssystem heller skullle jag tro?. Men finns en på TPC som gjort detta i en 240: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 9&t=213397
Men montera VAG dieseln som satt i första gen. V70 ska vara enklare. Visserligen bara på 140hk och inte en common rail motor, men det blir "enklare".
Slänga i en dieselmotor från en ny v70n kommer inte bli enkelt. Dem har en mindre rolig startspärr i datasystemet, har svårt att tro att du kan lura den att starta i en 740. Därför kan man köra med annat sprut, Volvo Penta D3 är samma motor, men till en båt. Och när mjukvaran är anpassad att sitta i en båt tror jag karaktären kan bli lite lätt annorlunda. Blir inte billigt att köpa loss detta styrssystem heller skullle jag tro?. Men finns en på TPC som gjort detta i en 240: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 9&t=213397
Men montera VAG dieseln som satt i första gen. V70 ska vara enklare. Visserligen bara på 140hk och inte en common rail motor, men det blir "enklare".
Tråden på TPC om D5 i 740/940: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 52&start=0starkelilleskutt @ TPC skrev:Jag snackade lite med Erik som har en 940 Diesel. Han har rakställt en V70 TDi (140hk) motor och satt i sin 940. Motorn var från -99 och då gick det inte att lura startspärren så han fick köpa sig ett elsystem från -97-98 för att kunna lura den.
Dvs. för montering av V70 TDi (140hk) motorer i 740/940 måste det vara ett system före -99.
Jag är medveten om de faktum att du tänkt sätta en V70 D5 (185hk) i din bil men oddsen för att de går att lura startspärren på den är vad jag märkt inte så höga.
Mvh Simon
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: D5-motor i en 740?
har också tänkt på det dock långt in i framtiden för kanske borde bli 18 först men tankte lite med på det när jag satt o läste om alla som hivade i t5:or i sina 7/940... men nu när ja läser här värkar de ju va liiiiiite mer kuckel än me t5.. men de värkar som de e MÖJLIGT iaf
Re: D5-motor i en 740?
Startspärren går ju alltid att lösa. Måste ju gå att programmera bort. Om inte annat så fixar ju garanterat någon som är bra på el att få den atyt funka också, kanske med D5:ans tändningslås...
740 automat -90 & 145 Express -72
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: D5-motor i en 740?
jaa.. tar man hela D5:ans el måste det väl funka??Lason skrev:Startspärren går ju alltid att lösa. Måste ju gå att programmera bort. Om inte annat så fixar ju garanterat någon som är bra på el att få den atyt funka också, kanske med D5:ans tändningslås...
Re: D5-motor i en 740?
När jag gick Fordontekniska för några år sen, så köpte vi in en D5 Common Rail diesel med tillhörande motorstativ, som vi körde diverse felsökingar i styrsystemet på osv, så visst går det, men ni som vet hur elsystem ser ut i en V70N förstår attdet är ingen enkel sak, är nog bra med kontakter på Volvo.
Re: D5-motor i en 740?
Det har vart uppe film på en ljusblå(?) 940 med D5 på bana här en gång. Sök lite, kanske finns något av värde där.
Re: D5-motor i en 740?
är nog gamla diesel femman som sitter i första v70'nKnutsson skrev:Det har vart uppe film på en ljusblå(?) 940 med D5 på bana här en gång. Sök lite, kanske finns något av värde där.
744 gle b230e -88
Re: D5-motor i en 740?
vet en häromkring som har en D5a i sin 940i så går att få ner gör det ju
http://www.garaget.org/Coffen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: D5-motor i en 740?
tommy34 skrev:är nog gamla diesel femman som sitter i första v70'nKnutsson skrev:Det har vart uppe film på en ljusblå(?) 940 med D5 på bana här en gång. Sök lite, kanske finns något av värde där.
Nä.. jag tror bestämt det var en D5.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2345
- Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
- Kör: Citroen C3 II
- Ort: Bålsta
Re: D5-motor i en 740?
Det behövs väl bromsbyte i och med att man gör bilen till ombyggt fordon? Man kan väl inte bara "byta" motor till vad som hellst inom effektgränsen? Kan ha fel men, de e så jag förstått det.Fastmoving? skrev:Tja, eftersom karossen är godkänd för 310 Nm så är alla ingående delar godkänt för det, så för att hinka i den där 130hk-motorn behövs ju inget bromsbyte.
Men, jag förstår att du tänker framåt, och byte till bättre bromsar är ju aldrig fel. Har dock tyvärr inget tips, har inte satt mig in i den djungeln ännu....
MVH Thomas
-
- Färsk användare
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 22 aug 2007, 21:07
Re: D5-motor i en 740?
740in får ha 228 hk och 338 nm?
Re: D5-motor i en 740?
Thomas_7i skrev:Det behövs väl bromsbyte i och med att man gör bilen till ombyggt fordon? Man kan väl inte bara "byta" motor till vad som hellst inom effektgränsen? Kan ha fel men, de e så jag förstått det.Fastmoving? skrev:Tja, eftersom karossen är godkänd för 310 Nm så är alla ingående delar godkänt för det, så för att hinka i den där 130hk-motorn behövs ju inget bromsbyte.
Men, jag förstår att du tänker framåt, och byte till bättre bromsar är ju aldrig fel. Har dock tyvärr inget tips, har inte satt mig in i den djungeln ännu....
MVH Thomas
Effektgränserna är ju riktlinjer för hur mycket bilen tål utan ändringar.
Ombyggt fordon är nått annat. Då måste man byta en hel del saker för att få den klassad som det.
Det finns Nira till common rail dieslar.
Bonneville 455 4dr HT
Min bil på Garaget.org
Min bil på Garaget.org
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2345
- Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
- Kör: Citroen C3 II
- Ort: Bålsta
Re: D5-motor i en 740?
Om det nu är så, varför byter folk bara inte motor till tex turbofemma UTAN att trassla med bromsar och hjulupphängningar?SA4AFG skrev:Thomas_7i skrev:Det behövs väl bromsbyte i och med att man gör bilen till ombyggt fordon? Man kan väl inte bara "byta" motor till vad som hellst inom effektgränsen? Kan ha fel men, de e så jag förstått det.Fastmoving? skrev:Tja, eftersom karossen är godkänd för 310 Nm så är alla ingående delar godkänt för det, så för att hinka i den där 130hk-motorn behövs ju inget bromsbyte.
Men, jag förstår att du tänker framåt, och byte till bättre bromsar är ju aldrig fel. Har dock tyvärr inget tips, har inte satt mig in i den djungeln ännu....
MVH Thomas
Effektgränserna är ju riktlinjer för hur mycket bilen tål utan ändringar.
Ombyggt fordon är nått annat. Då måste man byta en hel del saker för att få den klassad som det.
Det finns Nira till common rail dieslar.
MvH Thomas
Re: D5-motor i en 740?
Thomas_7i skrev:
Om det nu är så, varför byter folk bara inte motor till tex turbofemma UTAN att trassla med bromsar och hjulupphängningar?
MvH Thomas
Tycker var och varannan volvoraggare kör med T5 nu för tiden, iaf här omkring...
Re: D5-motor i en 740?
_larsson_ skrev:Thomas_7i skrev:
Om det nu är så, varför byter folk bara inte motor till tex turbofemma UTAN att trassla med bromsar och hjulupphängningar?
MvH Thomas
Tycker var och varannan volvoraggare kör med T5 nu för tiden, iaf här omkring...
Så länge man håller sig inom de 238hk / 310Nm som 700/900-karossen är godkänd för och bilen är reggad innan 1/1 -93
så kan man "bara" byta till en nyare motor med katalysator, om motor med tillhörande system hålls intakt.
Då behövs ingen uppgradering av bromssystem och drivlina.
Enda undantaget är att man kan köra med ett annat styrsystem om man samtidigt reggar om som miljöfordon (dvs kör på 100% etanol, gäller bensinbilar då)