Hjälp, han vill inte mer

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Carpen
Färsk användare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2004, 18:54
Kör: Volvo 940 2.3SE -97
Ort: Sjöbo

Hjälp, han vill inte mer

Inlägg av Carpen »

Hej, vill först säga att detta e ett toppen bra ställe att söka hjälp på när man har problem med sin lilla "kelgris". :D Men nu har suttit nu ett bra tag och sökt här i forumet nu ochh inte hittat de jag letar efter eller nåt som stämmer in på mitt "stora" problem tyvärr. :cry:

De e så att min bil inte vill starta, den har en tid betätt sej konstigt efter att jag startat den, den har bluddrat lite konstigt precis om om den skulle stanna när man startat den men efter en 100m så e allt normalt igen & den funka fin fint, men så nu idag så ville den inte starta alls, startmotorn går runt & man hör i mellan åt att den vill starta men den gör inte de, alla lampor lyser som de alltid gjort när man slår på tänningen.
Jag vänder mej nu till eder alla volvo fantaster om hjälp i denna svåra stund. :cry: :cry:

Bilen är en Volvo 940SE 2.3 -97 B230FK LTT

MVH Carpen

_carlss0n_
Övningskörning
Inlägg: 271
Blev medlem: 24 nov 2006, 15:23

Re: Hjälp, han vill inte mer

Inlägg av _carlss0n_ »

Kolla om där är gnista. Skulle tro om du bytter rotor,tändstift och tändkablar så kommer han gå igen [banana]
http://www.garaget.org/_carlss0n_



Man behöver inte vara snygg för att vara snabb

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Hjälp, han vill inte mer

Inlägg av Robban67 »

Hej

Be någon lyssna i påfyllningsröret till tanken när du startar , skulle tro att soppapumpen gett upp, och du har endast en i tanken....ska höras ett sorlande ljud i röret om pumpen går , är det tyst - japp då har pumpen gett upp..

Hur länge sedan är det sen soppafiltret är bytt, kan också blivit igensatt och proppar igen ledningen...?

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
markuz85
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 10 mar 2004, 14:36
Ort: Märsta/Arlanda
Kontakt:

Re: Hjälp, han vill inte mer

Inlägg av markuz85 »

Kollat efter insugsläckage?
Bild

Carpen
Färsk användare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2004, 18:54
Kör: Volvo 940 2.3SE -97
Ort: Sjöbo

Re: Hjälp, han vill inte mer

Inlägg av Carpen »

fick igång den nu på kvällen, fick lite hjälp av farsan. Vet inte riktigt va problemet va han rörde på lite slangar och kablar i motorn medan jag satt med tänningen på. Efter de så tog jag mej en provkörning me bilen & märkte att den bluddra ännu mer nu än innan.
Gasar man lugnt så går den relativt bra, men trampar men sen gasen i botten så rycker bilen & motorn hostar sej fram. Så jag körde till maken & köpte injections clen (osäker på stavningen) och hälde hela flaskan i tanken & tankade full tank så de blandades runt. Nu i efterhand så undrar jag om de va så bra, tycker de blev värre efter de. kan de va så att de har lossnat skit inne i systemet, om hur får jag då ut de så enkelt som möjligt?? e inte så där väldans bra på bilar så jag e taksam för så enkla svar som möjligt.

Mvh Carpen

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Re: Hjälp, han vill inte mer

Inlägg av 4x12Tum »

Carpen skrev:fick igång den nu på kvällen, fick lite hjälp av farsan. Vet inte riktigt va problemet va han rörde på lite slangar och kablar i motorn medan jag satt med tänningen på. Efter de så tog jag mej en provkörning me bilen & märkte att den bluddra ännu mer nu än innan.
Gasar man lugnt så går den relativt bra, men trampar men sen gasen i botten så rycker bilen & motorn hostar sej fram. Så jag körde till maken & köpte injections clen (osäker på stavningen) och hälde hela flaskan i tanken & tankade full tank så de blandades runt. Nu i efterhand så undrar jag om de va så bra, tycker de blev värre efter de. kan de va så att de har lossnat skit inne i systemet, om hur får jag då ut de så enkelt som möjligt?? e inte så där väldans bra på bilar så jag e taksam för så enkla svar som möjligt.

Mvh Carpen
Låter helt klart som du har problem med LM:en
(samma sak om du kopplar i ur LM? )

men testa om den tänder på startgas gör den de så har du ett bränsle problem.

Carpen
Färsk användare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2004, 18:54
Kör: Volvo 940 2.3SE -97
Ort: Sjöbo

Re: Hjälp, han vill inte mer

Inlägg av Carpen »

Hej igen, tack för all hjälp jag fått, vet ej vad som hänt eller händer me bilen, men nu funkar den igen utan problem. :?: mycket kymigt i mina ögon. :?
Med risk att låta lite dum & korkad men va e "LM" och var sitter den & va har den för funktion? :oops:

mvh Carpen
VOLVO 940 SE 2,3 LTT -97

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Re: Hjälp, han vill inte mer

Inlägg av Pontus »

Carpen skrev:Hej igen, tack för all hjälp jag fått, vet ej vad som hänt eller händer me bilen, men nu funkar den igen utan problem. :?: mycket kymigt i mina ögon. :?
Med risk att låta lite dum & korkad men va e "LM" och var sitter den & va har den för funktion? :oops:

mvh Carpen
VOLVO 940 SE 2,3 LTT -97
tror han menar LMM (luftmängdmätare) sitter på luftburken :P
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Re: Hjälp, han vill inte mer

Inlägg av 4x12Tum »

tror han menar LMM (luftmängdmätare) sitter på luftburken :P[/quote]

Japps denna LMM har funktionen att mäta hur mycket ström det går åt att värma tråden till 100Grader över lufttempen den suger i sej
o på det viset så vet den hur mycket luft motorn får i sej o kan då reglera hur mycket bränsle motorn behöver.
den arbetar tillsammans med en Lambdasound som sitter på avgassystemet denna känner av hur mycket
oförberänt syre som finns o reglerar bränslemängden tillsammans med LMM

(sorry missa ett M förut så fyller på lite nu MMMMMMMMM hehe )

Mvh: Stefan

Skriv svar