Storlek på lmm till nya spridare

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Storlek på lmm till nya spridare

Inlägg av wroooom »

Ska plocka i turkosa turbospridare i 940in. Motorn i bilen är en b230fd men V-kam, extraktor samt voc boxar (tänd och bränsle). Vart rekommenderad att höja soppatrycket då nya boxarna installerades, men ser helldre att använda lite större spridare än att plåga skiten ur pumpen.

Vad för storlek på lmm:en behöver jag ha, samt hur kommer det att funka med så pass mycket större spridare?

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Storlek på lmm till nya spridare

Inlägg av taz »

Har du 010 eller 012 LMM idag? (Inte så hemma på just B230FD).

Har du 016 på 2.5"

Du måste veta hur mycket spridarna du har flödar och vad dina boxar är anpassade för....

Ur FAQ:

"Volvo 740/760 B-230F/B-280E/F Bosch 0 280 150 734 Ljusbrun? 203cc/min 3 bar

Volvo 740 B230F Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar"

Är boxarna anpassade för någon av dessa?

ljusblå turbospridare flödar 391cc vid 3.8 bar och 347cc vid 3 bar

2.5" LMM har area 31.67 cm^2 : (((2.5*2.54)/2)^2)3.141593
spridarökningen är 214 till 347cc
347/214 = 1.62
62% större LMM för samma lambda

37*1.62 = 51 cm^2

51/pi = 51/3.141593 = 16.2

kvadratroten ur 16 = 4 cm radie

4*2 = 8 cm i diameter eller 3.14"
Kör du 3" kommer den gå lite fett. 8/2.54 = 3.1"

OBS! Uträkningarna ovan förutsätter att du strävar efter oförändrat LAMBDA mot innan.

Kan du få tag på en 2.5 bar BTR så borde du kunna köra spridarna rakt av med samma LMM och få
ett lägre lambdavärde = något mer effekt och förbrukning + problem hos bilprovningen pga. fet blandning.

(Reservation för felräkning, kontrollräkna gärna någon)
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Re: Storlek på lmm till nya spridare

Inlägg av wroooom »

Tack för svaret!

Jag har de gula -762 spridarna monterade orginal. Rekommenderat bränsletryck på orginalspridare efter chippningen är 3,7bar, dvs 0,7 bar högre än standrad.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Storlek på lmm till nya spridare

Inlägg av taz »

214(3.7/3)^0.5 = 237cc/min vid 3.7 bar.

ljusblå spridare - 391cc 3.8 bar ger:
347cc vid 3.0 bar
317cc vid 2.5 bar

347/237 = 46% större LMM än orginal.

Har du 2.5" 016 så gäller följande:

31 cm^2 * 1.46= 46.2 cm^2

(2(sqrt(46.2/pi)))/2.54 = 3.01 " LMM

Dvs. Skaffa en 012LMM. Har du 016 LMM funkar det, har du 010 så får du tillverka en egen som är 7.6cm i diameter.

Du kan ge den ytterligare soppa om du vill genom att göra LMM på 2.8 2.9 " eller så. Bara o testa! Men 3" Är
"Rätt"för boxarna som du beskriver med 3.7 bars tryck. OBS! Dom ljusblå går på 3 bar i exemplet ovan.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Storlek på lmm till nya spridare

Inlägg av taz »

Suck... Läser som en bäver.

Turbospridare på 337cc/min vid 3 bar gör att din LMM ska vara något mindre än 3" om det skall vara "rätt"

skillnaden på 337 eller 347 är inte jättestor, troligen lirar det kanon. Du kan boosta soppatrycket till 3.1 - 3.2
bar så är det rätt med en 3" LMM.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Skriv svar