b230E styrtrycksventil?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Re: b230E styrtrycksventil?

Inlägg av raZZia »

Hej!

När det gäller shimsning utav styrtrycksventilen så tror jag att jag har förstått hur alla menar. Men några har i denna tråd sagt att man kan lägga 4st brickor som är 2mm tjocka mellan den runda plattan och botten utav ventilen som hålls fast utav de fyra skruvarna. Har ett löst K-jetronicinsug med mängdmätare som jag har skruvat isär och kollar och donat med. Men det jag isåfall inte förstår till 100% är; om man avlägsnar de fyra skruvarna och tar bort den lövtunna runda distansen, så har man ju en o-ring, denna måste ju fylla ett syfta och hålla tätt i ventilen? Om man lägger brickor mellan den tjocka brickan och den lövtunna, blir det tätt där då? Eller hur funkar det?
Om det är någon som av en händelse har tagit bilder på sin ventilen under modifiering, ladda gärna upp dem i denna tråd, det skulle vara till stor hjälp för mig!

Hoppas min text går att förstå!

/Mvh Daniel

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Re: b230E styrtrycksventil?

Inlägg av raZZia »

*bump* :) Jag vet att det e flera som skrivit i denna tråd som gjort detta med styrtrycksventilen, vore väldigt bra om någon kunde svara på mitt förra inlägg!

/Mvh Daniel

alleinsora
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 03 okt 2006, 16:20

Re: b230E styrtrycksventil?

Inlägg av alleinsora »

Om jag hade konverterat min bil till E85 hade jag kört på modellen med brickor. Annars tappar man ju varm/kall justeringen av blandningen.

Sen ska det inte vara något problem med att det läcker. Jag är osäker men jag har inte för mig att det är någon bensin inne i regulatorn utan att oringarna mest är för att skydda mot smuts. Men är som sagt osäker på detta.

Jag vet också att det är folk som har gjort ett schimms i 2mm-aluminiumplåt istället för brickorna. Känns som en mer seriös lösning och då försvinner det eventuella problemet med att det är blir otät.
Senast redigerad av 1 alleinsora, redigerad totalt 19 gånger.
Johan Larsson

Mycket tanke, inte lika mycket verkstad.

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Re: b230E styrtrycksventil?

Inlägg av raZZia »

Okej, tack för svaret :wink:

Skriv svar