b230E styrtrycksventil?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Inlägg av Al_xxx »

Oki, jag kan erkänna att ta bilder skruv för skruv och lägga upp på FAQ "how to.." lät lite överdrivet när jag rensade ur innehållet.



Men jag har dock ett problem. Eller tre funderingar rättare sagt.



Blir det billigare månads faktura på bräsnlet?



När jag kör jämn fart i 50km/h t.ex så känns de som bilen skakar lite. Varför?

Måste jag ställa lite på tändningen?

Vill även tillägga att jag inte har ställt på CO skruven eftersom jag inte vet vilken de e.

De står i min Haynes bok att det är en sexkantig skruv. Men jag har två :!:

Först kommer en sexkantig skruv, sen i mitten har jag en vanlig spårskruv den tredje skruven är ytterliggare en sexkantig skruv :!:



Vilken av dessa är de :?:



Om jag har förstått de rätt så har vi gjort samma sak som "Snabbast" från etanol forumet förutom att byta styrtrycksventil.

Snabbast







Blev medlem: 26 Apr 2005

Inlägg: 8



Skrivet: 05-05-02 07:46 Rubrik: Lite hjälp till Er med 230e motorer



--------------------------------------------------------------------------------



Hej på Er!



Här kommer lite info om hur jag konverterade min volvo 745 gle -86 med 230e motor till ren E-85.



Börja med att skaffa en styrtrycksventil som sitter på turbomodellen. Den kan man på ett enkelt sätt justera trycket på med hjälp av den insexskruv som sitter på membranet i botten på ventilen. Denna skruv saknas på org.ventilen.

Skruva isär ventilen och titta på undersidan på plattan där membranet sitter. Där hittar du insexskruven. Skruva ur skruven tills det tar stopp. Skruven går väldigt lätt att skruva på så sluta när det tar stopp annars riskerar man att vrida sönder membranet. Det kommer att behövas ett par längre bult för att skruva dit ventilen då denna är högre än org. M6x60 är perfekt.



Vrid på CO-skruven knappt ett kvarts varv för att få lite mer soppa. Detta är inte nödvändigt men det underlättar faktiskt en del vid kallstarter.

Beträffande kallstarter så börjar den bli svårstartad vid +5 grader utan motorvärmare.



Starta motorn och kör den varm. Justera tändningen till 16 grader f.ö.d.



Detta är vad jag har gjort på bilen och den går kanon inga ryck, inga tvekningar vid fullt gaspådrag och en förbrukning på 1,2 liter milen vid normal körning.

Jag vill påpeka att dessa inställningar funkar på min bil som rullat 42000 mil lite drygt. Därmed inte sagt att det blir perfekt på alla bilar, men börja där och finjustera Er fram till bästa resultat.


Då kanske man borde ställa tändningen oxå :?:

Och hur gör man de på denna motorn :?:



Sen har jag mitt andra problem. Den stabiliserade tempen är högre än innan, varför :?: `



Kollade lite i kylarkärlet igår kväll och de verkade vara nån mörk vätska i.



Ska prova med att rensa kylarkanalerna med något, nåt tips :?:



Vill även påstå att jag inte har bytt kylarvätskan i bilen- aldrig.. så den kan ju vara så där 3 år gammal :o
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

om bilen går lite varmare tyder jag det på att den går lite magert. tändningen förställer du mer fördelaktigt. skicka upp en bild på det du funderar så hjölper vi dig med skruvarna. :D



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Inlägg av Al_xxx »

Här var då en bild på alternativa Co skruvar. Bild



Men sen undrar jag även då hur jag kan få den att gå mindre magrare? ansluta bensinslangarna utan styrtryckventilen mellan varandra?



Hmm, ska kika här i min Haynes bok om Volvo 740,745 och 760.. Tycker att dem mest behandlar 740 Turbo, 760 GLE 0ch Turbo i den boken... nån som vet varför?



Nu blev de mycket frågor... :oops:
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

Jag vill köra med 100% etanol, bara för jag vill ha ut så mycket effekt som möjligt. Jag har planad topp och k-kam, vad jag vet iaf. Var sitter denna styrtrycksventil? Och fungerar det verkligen att "rensa" den på delarna som sagt och sen köra på 100% etanol?



God Jul på er :)

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Inlägg av Al_xxx »

FUNKAR gör de, men sen blir motorns normal temp högre, du får baktändning och sen går den ojämt vid tomgång.. nästan som om den hoppar fram när man kör med tomgången..

Så de får bli lite inställningar på fördelarlocket och CO skruven.



Men jag har fortfarande inte fått reda på vilken de, jag har tom lagt upp bild (lite längre upp) Och de var säkert ½ år sen jag skicka upp den, trots de fick jag inget svar.



Jag försöker svara eller hjälpa till så ofta jag kan men när jag själv ber om hjälp kommer den oftast en månad efter eller aldrig.



Har detta något med att jag inte är "betalande" medlem?

Trodde de räckte om man hade en schysst och hjälpsam inställning här.

Har visat alla respekt här eftersom ni var lite som Volvo gudar, iaf ni som kan Volvo 700 bättre än jag (säkert 99% av alla medelmmar).

Varför kan man inte få samma attityd tillbaka?



Vad har jag gjort för fel :?:

:cry:
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

Al_xxx skrev:FUNKAR gör de, men sen blir motorns normal temp högre, du får baktändning och sen går den ojämt vid tomgång.. nästan som om den hoppar fram när man kör med tomgången..

Så de får bli lite inställningar på fördelarlocket och CO skruven.



Men jag har fortfarande inte fått reda på vilken de, jag har tom lagt upp bild (lite längre upp) Och de var säkert ½ år sen jag skicka upp den, trots de fick jag inget svar.



Jag försöker svara eller hjälpa till så ofta jag kan men när jag själv ber om hjälp kommer den oftast en månad efter eller aldrig.



Har detta något med att jag inte är "betalande" medlem?

Trodde de räckte om man hade en schysst och hjälpsam inställning här.

Har visat alla respekt här eftersom ni var lite som Volvo gudar, iaf ni som kan Volvo 700 bättre än jag (säkert 99% av alla medelmmar).

Varför kan man inte få samma attityd tillbaka?



Vad har jag gjort för fel :?:

:cry:


Synd att du inte har fått svar men jag har ingen aning.. och det är antagligen inte många här häller som vet om just B230E styrning eftersom du inte har fått ett svar än.. har du provat på sävarturbo, tpc och etanolforumet.



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Kaos skrev:
Al_xxx skrev:FUNKAR gör de, men sen blir motorns normal temp högre, du får baktändning och sen går den ojämt vid tomgång.. nästan som om den hoppar fram när man kör med tomgången..

Så de får bli lite inställningar på fördelarlocket och CO skruven.



Men jag har fortfarande inte fått reda på vilken de, jag har tom lagt upp bild (lite längre upp) Och de var säkert ½ år sen jag skicka upp den, trots de fick jag inget svar.



Jag försöker svara eller hjälpa till så ofta jag kan men när jag själv ber om hjälp kommer den oftast en månad efter eller aldrig.



Har detta något med att jag inte är "betalande" medlem?

Trodde de räckte om man hade en schysst och hjälpsam inställning här.

Har visat alla respekt här eftersom ni var lite som Volvo gudar, iaf ni som kan Volvo 700 bättre än jag (säkert 99% av alla medelmmar).

Varför kan man inte få samma attityd tillbaka?



Vad har jag gjort för fel :?:

:cry:


Synd att du inte har fått svar men jag har ingen aning.. och det är antagligen inte många här häller som vet om just B230E styrning eftersom du inte har fått ett svar än.. har du provat på sävarturbo, tpc och etanolforumet.



klas


denna e85 tråd är ganska tyst :)



vad ville du veta? hur man ställer tändningen? vilken som är co-skruven?
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

någon som vet vart den sitter då? ventilen

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

co-skruven sitter i det lilla röret som sticker upp mellan bränslehuvudet och "klaffen" du ser hälften av det lilla röret längst till vänster på bilden ovan

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Inlägg av Al_xxx »

Ja Klas, jag vill både veta hur man ställer in tändningen och vilka av dem 3 skruvarna på bilden som är Co skruven.



Skulle bli jätte glad om jag äntligen fick nåt svar på dem frågorna.. denna tråden har stått still LÄNGE men helt plötsligt när jag berättar om hur jag upplever detta forumet så börjar de ösa in inlägg.. lite fel anledning kanske. Men jag är tacksam för alla svar, helst dem som har med forumet och tråden att göra.
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Al_xxx skrev:Ja Klas, jag vill både veta hur man ställer in tändningen och vilka av dem 3 skruvarna på bilden som är Co skruven.



Skulle bli jätte glad om jag äntligen fick nåt svar på dem frågorna.. denna tråden har stått still LÄNGE men helt plötsligt när jag berättar om hur jag upplever detta forumet så börjar de ösa in inlägg.. lite fel anledning kanske. Men jag är tacksam för alla svar, helst dem som har med forumet och tråden att göra.


då ska jag svara på det :)



tändningen ställer du genom att vrida fördelaren, kommer inte ihåg vilket håll som gör vad, men det märker du... för att ställa tändningen använder du en stroboskoplampa, den kan du köpa på biltema för 279 kr om du inte kan låna av nån :) du sätter givarn på första tändkabeln, sen så lyser du mot remskivekåpan, där du ser siffror så lyser det en vit sträng när motorn e igång, prova sen att röra på fördelaren, så ser du hur strecket rör sig :)



för att ställa co skruvar du på denna skruven (som är belägen under röret eller vad man ska kalla det, den tar du med 2 eller 3mm insexnyckel) Bild



hoppas detta gav lite mer svar, krångligt att förklara det där med tändningen, skriv gärna ett pm så kan jag förklara mera ingående...
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

TACK FÖR SVARET!

Inlägg av Al_xxx »

TUSEN TACK KLAS!



Här ska laddas bilbatteriför den e helt död sen jag ställde av den :oops:

Men men, borde räcka med att ladda den, tror att de e ett VARTA batteri på knappt 1 år på ca 62 Ah.



Nu ska de experimenteras! :twisted:



De där med tändningen, återkommer om jag få problem eller liknande.



Men TUSEN TACK! *överlycklig*
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Re: TACK FÖR SVARET!

Inlägg av Anders1984 »

Al_xxx skrev:TUSEN TACK KLAS!



Här ska laddas bilbatteriför den e helt död sen jag ställde av den :oops:

Men men, borde räcka med att ladda den, tror att de e ett VARTA batteri på knappt 1 år på ca 62 Ah.



Nu ska de experimenteras! :twisted:



De där med tändningen, återkommer om jag få problem eller liknande.



Men TUSEN TACK! *överlycklig*


inga problem, bara kul att kunna hjälpa till!



det viktigaste av allt när det gäller co skruven... ha tålamod.. det tog mig veckor innan det var 100. det e verkligen milimeterprecision.



lycka till och glöm inte att berätta hur det gick! :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

men hallå? jag fattar iaf inte var denna styrtrycksventil sitter som man ska rensa :D

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

springpojke skrev:men hallå? jag fattar iaf inte var denna styrtrycksventil sitter som man ska rensa :D


jag ska meka lite ikväll och tar en lite bättre bild så får ander rita lite igen :) om han förmår.. kanske lite FAQ varning detta..



dom flesta stroblamporna har en induktiv givare som klämma runt tändkabelen och den ger ingen signal om den vänds fel, brukar vara en pil i gnistrikting.



tacka inte mig nu alex anders kom med informationen. och hoppas att inställningen till detta ungdomliga forum växer igen :P



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

Bild

jag ringade in samma ställe med grönt..



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Inlägg av Al_xxx »

Tackar och bugar för allas fina bilder :D *får skaffa en bättre kamera*



Får ta och kolla extra noga på de... men e de nån som vet hur mycket billigare de blir att köra.



Hur mycket billigare rullar ni med era B230E maskiner med E85?



Om jag märker en klar förbättring med korrekt inställning av Co skruven och tändningen så kommer jag köpa mig en sån där Flexi Fule låda eller vad de heter.



Sen ska jag påbörja mitt projekt och försök konvertera motorn till en Turbomotorn.. om jag så måste syssla med atomklyvning 8)



Tusen tack till alla som har hjälpt mig! Muchos Gracias!
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Al_xxx skrev:Tackar och bugar för allas fina bilder :D *får skaffa en bättre kamera*



Får ta och kolla extra noga på de... men e de nån som vet hur mycket billigare de blir att köra.



Hur mycket billigare rullar ni med era B230E maskiner med E85?



Om jag märker en klar förbättring med korrekt inställning av Co skruven och tändningen så kommer jag köpa mig en sån där Flexi Fule låda eller vad de heter.



Sen ska jag påbörja mitt projekt och försök konvertera motorn till en Turbomotorn.. om jag så måste syssla med atomklyvning 8)



Tusen tack till alla som har hjälpt mig! Muchos Gracias!


då jag körde min b230e tjänade jag in en jävla massa, då var iof etanolen billigare än nu :)



tänk på att om du ska använda flexitune måste du först slänga in riktigt sprut i bilen, dvs det funkar inte med dina mekaniska spridare (k-jet).



men det gör du väl i samma veva som du slänger i turbon ;)



en b230e med turbo, det vore nåt! ;)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Inlägg av Al_xxx »

Jo, jag vet, hade tänkt köra med en LH 2,4 så kan man chiptrimma den senare oxå 8)
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

då är det lika bra att montera ett komplett EMS med en gång. milket möjlig gör allting.
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Inlägg av Al_xxx »

Komplett EMS?



And wtf is EMS? :oops:
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

EfterMarknadsSprut...



Dvs, Haltec, NIRA, MegaSquirt osv, listan kan göras lång.. :wink:
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

ahmedmo
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jul 2007, 21:59

Inlägg av ahmedmo »

Har en 740 -87 med B230E motorn och jag tänkte konvertera den.

Hur ska ja gå till väga?



1. "Rensa" styrtrycksregulatorn?

2. Justera tändningen till 16 grader f.ö.d?

3. Pilla på CO-skruven?



Det är mest justeringen av tändningen och co skruven som oroar mig, hur vet man om man har gjort rätt och vad kan hända om man gör fel, t ex justerar tändningen åt fel håll så den tänder för tidigt?

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Re:

Inlägg av raZZia »

ahmedmo skrev:Har en 740 -87 med B230E motorn och jag tänkte konvertera den.

Hur ska ja gå till väga?



1. "Rensa" styrtrycksregulatorn?

2. Justera tändningen till 16 grader f.ö.d?

3. Pilla på CO-skruven?



Det är mest justeringen av tändningen och co skruven som oroar mig, hur vet man om man har gjort rätt och vad kan hända om man gör fel, t ex justerar tändningen åt fel håll så den tänder för tidigt?
Det är svårt(nästan omöjligt) att justera in co-halten och tändningen helt korrekt utan att ha en Co-mätare eller vad det kallas, vilket de flesta verkstäder har. Jag skulle bearbeta styrtrycksventilen och grovjustera tändning och co-skruven, sedan bege mig till en verkstad med mätutrustning, de tar nog inga större summor pengar för att justera detta.

/Mvh Daniel

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Re:

Inlägg av wunderbaum »

springpojke skrev:men hallå? jag fattar iaf inte var denna styrtrycksventil sitter som man ska rensa :D
Har du säkert redan fått reda på men den sitter under insuget med två bränsleslangar på.
Bild

Skriv svar