tändinställning 740tic-87

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

tändinställning 740tic-87

Inlägg av nisseinorr »

Hallå alla glada!

Nu har min 740 tic -87a med LH2.2 kommit ur sin vinterdvala och ska nu återigen köras, förra året sköt jag topp-packningen redan vid 0.7 bars laddtryck, märkte inget från början utan de smög sig på och till slut fick jag fylla på glykol varje dag å då blev jag fundersam..

Förra året var jag mest sugen på att gasa och köra så jag hann aldrig få till de där med att justera tändningen.. I år när man inte är student och när man har börjat tjäna lite pengar är jag igång igen fast tanken är att de ska bli lite seriösare nu då hehe..



har bytt packningen och monterat ihop allt å sett så bilen går bra och inte drar nå glykol eller så, har kört utan laddtryck den här första veckan med bilen nu för att hinna serva den och få till lite småpill på bilen..

nu är gas-suget här igen och tanken är att börja ladda..



har någon här nån aning om hur många grader tändningen ska stå på för att inte riskera spikningar, ska upp till 1 bars laddtryck nu..

har programmerat om min LH2.2 box så den ska klara upp till 1 bar så soppa ska den felet förra året var nog som sagt att tändningen varit för hög så jag spikat sönder topp-packningen..



Pratade med en kille som hållit på lite med turbo förut och han sa att det viktigaste var att inte ha för hög tändning vid fullt ladd så han skulle hjälpa mej med att palla upp bilen och bromsa fast den och ladda upp till 1 bar och justera tändningen då.. nu har den här snubben åkt iväg på semester så jag tänkte om nån av er har nå erfarenheter?
Bild

Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Det finns inga markeringar för hur tändningen ska stå original? Jag kör på lh2.2 med 0,7bar laddtryck utan problem. Tändningen är inställd som den var original enligt förra ägarn.



Hur programmerade du om boxen förresten? Jag kör på standardbox fast med en bränsletrycksregulator från en 940 för att kompensera det höjda laddet. (lh2.2 har 2,5bar grundtryck original, den från 940 med lh2.4 har 3 bar..)
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Det finns en firma i Örebro som heter RS Service eller något sådant, han programmerar om befintlig data i boxarna så att man kan ladda upp till 1 bar. Sök RS Service här på forumet så kommer hans nummer nog att dyka upp, annars kan jag leta reda på det senare.

ahh så lh 2.2 har 2.5 bar, står det så på BTR?

för jag tycker min bil går lite magert och hackigt på varvtal under 2000 rpm utan belastning,alltså när man bara glider på samhället då gungar bilen fram så jag tänkte köpa en justerbar btr och höja trycket en aning men på min BTR som jag har på bilen står det 3 bar så den kanske är utbytt av tidigare ägare? varför går bilen då så magert på lågvarv/låglast?



kanske orginal tändinställning räcker för att köra på 1 bars ladd..jag har haft lös fördelaren men aldrig justerat tändningen sen jag satte tillbaka den så den kanske står mongo-högt och därför har spikat sönder packningen..
Bild

ander3on
Uppkörning
Inlägg: 930
Blev medlem: 11 nov 2007, 17:53
Kör: 940 T5
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av ander3on »

Hjälper till med nummret. :lol:



RS Service

Örebro

0705939018

019239018

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

nisseinorr skrev:Det finns en firma i Örebro som heter RS Service eller något sådant, han programmerar om befintlig data i boxarna så att man kan ladda upp till 1 bar. Sök RS Service här på forumet så kommer hans nummer nog att dyka upp, annars kan jag leta reda på det senare.

ahh så lh 2.2 har 2.5 bar, står det så på BTR?

för jag tycker min bil går lite magert och hackigt på varvtal under 2000 rpm utan belastning,alltså när man bara glider på samhället då gungar bilen fram så jag tänkte köpa en justerbar btr och höja trycket en aning men på min BTR som jag har på bilen står det 3 bar så den kanske är utbytt av tidigare ägare? varför går bilen då så magert på lågvarv/låglast?



kanske orginal tändinställning räcker för att köra på 1 bars ladd..jag har haft lös fördelaren men aldrig justerat tändningen sen jag satte tillbaka den så den kanske står mongo-högt och därför har spikat sönder packningen..
Är ju inte omöjligt att den står helt fel då hallgivaren till tändningen ju sitter i fördelaren....

Bara att ta fram tändinställningslampan. :wink:
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Skriv svar