Tidigarelägga tändningen med LH2.4?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

varför bygger ni inte om fästet till själva givaren så ni kan justera givaren i sidled och på så sätt förskjuta tändningen?

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

Mockan skrev:varför bygger ni inte om fästet till själva givaren så ni kan justera givaren i sidled och på så sätt förskjuta tändningen?


Du menar fästet till impulsgivaren?

Har också gått i de tankarna, o det är ju givetvis enklare nu när min motor är ur, men det är ju så satans trångt o komma åt där när motorn är monterad :P



Annars kan man väl på nått vis göra nån "impulsskiva" o montera i framkant av motorn.... men....
Bild
| För stort antal fordon... |

wassen
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 apr 2007, 22:04

Inlägg av wassen »

Båda boxarna vid förarasidan har inspekterats och ingendera har 25 stift =/

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Zibbe skrev:
Mockan skrev:varför bygger ni inte om fästet till själva givaren så ni kan justera givaren i sidled och på så sätt förskjuta tändningen?


Du menar fästet till impulsgivaren?

Har också gått i de tankarna, o det är ju givetvis enklare nu när min motor är ur, men det är ju så satans trångt o komma åt där när motorn är monterad :P



Annars kan man väl på nått vis göra nån "impulsskiva" o montera i framkant av motorn.... men....




inte är det ju så trångt, nog är du så komma åt de fästet fast motorn sitter på plats.



bara att ta lös själva plattan, fräs ut hålen lite så den går juster i längsledd. sedan bara skruva dit allt, bara lossa bultarna och styra den i sidled...

Mirox
Övningskörning
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:04
Kör: 745 Tic -88
Ort: Halland

Inlägg av Mirox »

micael skrev:
Lundin skrev:Lånar tråden lite..



Om man vill höja/sänka tändningen på LH 2.2;

Kan man gå tillväga på samma sätt? Eller är det en helt annan historia?




Om det är en b230F så kan du vrida fördelaren istället.


Vilket håll då? :lol:



Medurs = ?



Moturs = ?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Mirox skrev:
micael skrev:
Lundin skrev:Lånar tråden lite..



Om man vill höja/sänka tändningen på LH 2.2;

Kan man gå tillväga på samma sätt? Eller är det en helt annan historia?




Om det är en b230F så kan du vrida fördelaren istället.


Vilket håll då? :lol:



Medurs = ?



Moturs = ?


beror ju på om du vill höja eller sänka tändningen :roll:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Mirox
Övningskörning
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:04
Kör: 745 Tic -88
Ort: Halland

Inlägg av Mirox »

Domino skrev:
Mirox skrev:


Vilket håll då? :lol:



Medurs = ?



Moturs = ?


beror ju på om du vill höja eller sänka tändningen :roll:


Ja men vilket håll gör vad då? :?



moturs = Sänka eller?

S40r4
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 08 sep 2007, 21:46

Inlägg av S40r4 »

om man vill E85 konventera en b230f åt vilket håll vrider man fördelaren då, ochhur mycket?

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

Har jag fattat detta rätt fungerar det på alla med 2.4?

Alltså även B234F?
Bild

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Inlägg av 4x12Tum »

Skit Dubbel post, Morr :twisted:

Katten hoppa upp på tangentbordet! o skulle ta muspekaren...

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Inlägg av 4x12Tum »

wunderbaum skrev:Har jag fattat detta rätt fungerar det på alla med 2.4? Alltså även B234F?


Fungerar på alla motorer som har en inpullsgivare.

vissa 6: or har både inpullsgivare o Kamaxelgivare, då vet jag faktiskt

inte hur det blir, men det torde ju gå att justera lite ändå.




S40r4 skrev:om man vill E85 konventera en b230f åt vilket håll vrider man fördelaren då, ochhur mycket?


Använd tändningsinställnings lampa så ser du hur mycket du vrider tändningen. och viket håll märker du direkt då! köp en Stroblampa

på biltema eller något, billigt o funkar faktiskt hyffsat.



inte rekomenderat att vrida på måfå!... (Ställ tändningen från ca:12 Grader

till runt 8 Grader om du kör på E85)[/quote]

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

Har nu jordat pin 18+19 i boxen, men är inte riktigt nöjd.

Finns det fler sätt? Kommer ihåg att jag läst någonstans att man kan polvända några kontakter som sitter i motorutrymmet. Hur ligger det till med det?

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Inlägg av 4x12Tum »

wroooom skrev:Har nu jordat pin 18+19 i boxen, men är inte riktigt nöjd.

Finns det fler sätt? Kommer ihåg att jag läst någonstans att man kan polvända några kontakter som sitter i motorutrymmet. Hur ligger det till med det?


inte provat själv men har för mej att det är impullsgivaren man ska

skifta kablarna på... (om nu det ska göra något...)

men som sagt jag är osäker... :!:

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Inlägg av Pontus »

måste men öppna boxen och gjorda pinnarna? kan man inte bara jorda kablarna som går ut? :P



och nån som har bild hur den sitter monterad? min hänger löst...

fattar inte hur den ska sitta
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
larssonm
Övningskörning
Inlägg: 186
Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
Kör: 945 LTT
Ort: Kristinehamn
Kontakt:

Re:

Inlägg av larssonm »

Hade du läst tråden så hade du fått svaret på en av dina frågor.
Det sitter inga stift/kablar till de 2 som ska jordas, därför måste man löda dit ett par i boxen eller ta ett par stift från ett gammalt elsystem eller isokontakt till bilstereo och sätta dit.

Bild

/Marcus
Pontus skrev:måste men öppna boxen och gjorda pinnarna? kan man inte bara jorda kablarna som går ut? :P
och nån som har bild hur den sitter monterad? min hänger löst...

fattar inte hur den ska sitta

kicken
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 sep 2006, 15:46
Kör: 940 Ltt
Ort: linköping

Re:

Inlägg av kicken »

inte rekomenderat att vrida på måfå!... (Ställ tändningen från ca:12 Grader

till runt 8 Grader om du kör på E85)[/quote][/quote]

bara 8 grader? på min 740 -88 LH 2.2 ställde jag upp den till max! till typ 20-24grader och den är himla pigg! men hur är det på en turbo bil? ska man höja eller sänka? ( kör på e85)

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Re: Re:

Inlägg av 4x12Tum »

kicken skrev:inte rekomenderat att vrida på måfå!... (Ställ tändningen från ca:12 Grader

till runt 8 Grader om du kör på E85)
[/quote]

bara 8 grader? på min 740 -88 LH 2.2 ställde jag upp den till max! till typ 20-24grader och den är himla pigg! men hur är det på en turbo bil? ska man höja eller sänka? ( kör på e85)[/quote]

då har du ju inte ställt upp den utan sänkt den... LH 2.2 justerar tändningen själv med...
kan igentligen bara finjustera den...

höja tändingen alltså mindre grader, kolven är närmare toppen än med högre grader...
där av höja tändningen...

kompet är ju som högst när kolven är närmast toppen.. tänder den förtidigt uppstår spikningar
som är mycket skadligt för motorn. kolv i översta läget = 0 Grader...

så alltså tädningen är inställt ganska snällt från början för att bilarna ska klara av olika
kvaliteer o oktan utan att den spikar.

95oktan 98Oktan finns ju på Bensin i sverige har funnits 105/107? med för en del år sedan...
E85 ligger på runt 105Oktan vad jag minns, så högre Oktan ju högre tändning (lägre gradantal) utan att spikningar uppstår, o högre tändning = högre effekt eftersom ju lögre tändning du har ju mindre kompretioner blir det ju i cylindern o explotionen blir klenare...

vad det gäller Turbobilar så är samma sak där som på en Sugis...bara att se till att
den inte spikar o inte får för lite soppa! vilket resulterar i brända ventiler!

"nyare" bilar har en spiksensor som ställer ner tändningen när spikningar börjar...

Användarvisningsbild
Wizard
Övningskörning
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 apr 2006, 17:46

Re: Tidigarelägga tändningen med LH2.4?

Inlägg av Wizard »

Så jordar jag stift 18 & 19 i boxen så får jag en tidigare tändning på 6 grader? Eller var det 3 Grader?
Är det bara om man jordar båda stiften man för en tidigare tändning? Om man bara jordar ett av stiften? Får jag en senare tändpunkt då? I så fall vilket stift ger 3 resp 6 grader?
Bild
Classica II - B230FK - Alkyburner Edition
http://www.garaget.org/Classica

Användarvisningsbild
Henrik Y
Övningskörning
Inlägg: 111
Blev medlem: 13 maj 2008, 23:25
Kör: 740 GLT 16v, 945 FTT
Ort: Falun

Re: Tidigarelägga tändningen med LH2.4?

Inlägg av Henrik Y »

Hmm.... varför håller man på och pillar i chippen och elektronikboxarna för att ställa tändningen?

Ställer man inte tändningen genom att vrida den lilla bruna kåpan bak på toppen.
Bild

Den schysterade jag förrut och tyckte att jag fick bättre resultat, satt en plastgrej som begränsade rotationsutrymmet i metallfästet som jag tog bort så jag kunde rotera den lite till och då tyckte jag att den kändes piggare än om den var roterad åt andra hållet.


Någon som kan förklare skillnaden mellan det jag gjort och det ni gör?
"Riktiga bilar är gjorda av metall och plåt medans leksaksbilar är gjorda i plast och spackel!"
Bild
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 50&start=0

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: Tidigarelägga tändningen med LH2.4?

Inlägg av rickard »

Henrik Y skrev:Hmm.... varför håller man på och pillar i chippen och elektronikboxarna för att ställa tändningen?

Ställer man inte tändningen genom att vrida den lilla bruna kåpan bak på toppen.
http://i251.photobucket.com/albums/gg31 ... ndning.jpg

Den schysterade jag förrut och tyckte att jag fick bättre resultat, satt en plastgrej som begränsade rotationsutrymmet i metallfästet som jag tog bort så jag kunde rotera den lite till och då tyckte jag att den kändes piggare än om den var roterad åt andra hållet.


Någon som kan förklare skillnaden mellan det jag gjort och det ni gör?
tändboxen bestämmer när gnistan ska komma, fördelarlocket bestämmer i princip bara i vilket stift gnistan ska till.

ditt lock kanske varit kasst när du vridit det, å fått lite bättre kontakt när du vridit den lite, eller?

på lh,2 t.ex med hallgivare, så sitter ju hallgivaren som sagt i fördelarlocket. därigenom kan man vrida på fördelarlocket för att justera tändningen.

har man givaren på svänghjulet, så får man flytta den givaren, eller fiffla med boxen t.ex jorda punkter eller mappa/chippa... det e väl skillnaden.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Skriv svar