bonntrimma b230f

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

Du drar den inte förfult när du justerar utan först när du är färdig
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

Tapper
Van forumsanvändare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
Kör: 944 GL
Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Eftersom du vill ha budget så ska vi snacka rejäl bonntrimmning ;)



Först så antar jag att du har en del verktyg så det tar jag inte med i beräkningarna :)



Vi börjar med toppen:



Börja med att matchporta insug och topp, sätt fast packningen slipa så att du kommer till kanterna på packningen.

Sen matchportar vi avgasportarna mot grenröret, likadant här med packningen



Sen när du har gjort det så ska vi gå på kanalerna ritade upp lite snabbt så du ser ungefär :)

Bild



Det är en 398topp på bilden men din 530 ser exakt likadan ut fast inte med spridarhål i toppen.



Slipa rent från gjutskägg mm och skapa en jämn och fin kanal, avsluta med att slipa med 80 slipapper för att få en bra yta i kanalen



Nu till avgaskanlen som är lite mindre optimalt utformad om man säger så ;)

Bild

Där har du lite material att ta bort ;)



Så här ser orginal ut

Bild



Och så här ska det se ut

Bild



Man kan välja att ha kvar eller slipa bort lite av ventilstyrningarna. På insugsidan kan man slipa så att den konar utåt som en vulkan men på avgasidan skulle jag nog slipa ner styrningen, ventilskaften slits fortare med detta var juh bonntrimmning? :D



Sen har vi förbränningsutrymmet, vilket e ett så kallat badkars förbränningsutrymme, här e en bild från mockans topp så flödar bra och håller förbränningen nära stiftet.

Bild



Sen så slipar man in ventilerna med en indianpinne och slipasta som går att köpa på mekonomen för ca: 129:-



Nu kommer vi till kammen, eftersom vi snackar bonntrimm så är orginalkammar det enda jag kan tänka på. Jag skulle rekomendera A, V eller VX3 kammen. A kammen e helt klart min favorit eftersom den har bra drag över hela registret, V och VX3 kammarna drar efter ca: 3500rpm.



Glöm inte att sticka in bladmåttet och kolla ventilspelet som bör va mellan 0.30 till 0.40 tror jag att det var, står annars på torpedplåten upp mot bröstplåten. Om allt står inom gränserna så är det bara gå vidare annars får du köpa en mikrometer och mäta brickorna och beställa nya på te.x. mekonomen eller volvo.



Nu har du en riktigt bra topp som du förhoppningsvis om du inte klantat till det allt för mycket ska räcka till dina 116hk+ ;)



Bottendelen kan du renovera med nya lager, slipa bort gjutskägg på stakarna och vikta dom så ska det nog gå fint ;)



Soppa trycket kan du höja genom att klämma ihop bränsletrycksregulatorn eller genom att bara rycka slangen till btr'en och plugga den mot insuget. Ger cirka 0.5bar.



//Tapper

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

har skuvat i veven med nya lager och nymålat och honat block..nästa steg är att slipa vevstakar och polera kolvar..har även köpt ringar och vevlager så nu är bygget i gång.



sen vill jag ge ett stort tack till "tapper" för en kanon beskrivning med bra bilder och förstårlig text.

bilder kommer i projekt innom kort.

MVH//Marcus.

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

roligt att min topp fick vara med som exempel ;)





Hett tips! köp en kam från folkraceshop.se!

bra drag i de!

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

Mockan skrev:roligt att min topp fick vara med som exempel ;)





Hett tips! köp en kam från folkraceshop.se!

bra drag i de!


ok.. gjorde du den toppen till en sugmotor?? och hur mycket plana du av den?? och hur gjorde du med ventilstyrningarna sparade du dom på någon sida??..och till sist gick motorn bra med den toppen??

MVH//Marcus

Tapper
Van forumsanvändare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
Kör: 944 GL
Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

mackemeck skrev:
Mockan skrev:roligt att min topp fick vara med som exempel ;)





Hett tips! köp en kam från folkraceshop.se!

bra drag i de!


ok.. gjorde du den toppen till en sugmotor?? och hur mycket plana du av den?? och hur gjorde du med ventilstyrningarna sparade du dom på någon sida??..och till sist gick motorn bra med den toppen??

MVH//Marcus


Citerar jens från sävar
en portad 530 som är bearbetad i hela insugnings kanalen men ingen full race topp, lämplig till div sport bilar sug som turbo.



(portad för bra flöde på lite lägre lyft)



den flödar bättre än en standard 531 (kommer snart en sån flödning också) på alla lyft men med mindre canalaria för bästa möjliga botten drag.





ventiler 44x38 (std och KL racing)



flöde in och ut med standard värden innom parantes.



2mm 49 (44) 39 (31)



4mm 96 (88 ) 80 (62)



6mm 132 (125) 103 (88 )



8mm 163 (143) 128 (102)



10mm 178 (153) 143 (113)



12mm 182 (149) 150 (121)



14mm 185 (143) 150 (126)






Bild



Bild



//Tapper

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

törs man slipa ner ventil styrningen på insugsidan helt eller slits den som fan då ??

MVH//Marcus

Tapper
Van forumsanvändare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
Kör: 944 GL
Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Mockan Din topp är ett bra exempel ;)



mackemeck Nee kör med den kvar men slipa så att den går som en vulkan ut mot ventilskaftet ;)



//Tapper

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

Tapper skrev:Mockan Din topp är ett bra exempel ;)



mackemeck Nee kör med den kvar men slipa så att den går som en vulkan ut mot ventilskaftet ;)



//Tapper


så att den smalnar av uppåt? någon som har bild??



har tagit massa kort nu på arbetet som jag ska slänga upp i projekt tråden ...men det tråkiga är ju att jag e så slö på sånt.

men det kommer så fort jag orkar. Nu ska jag åka och köpa kolvrings kommpressor så jag får i kolvarna i dag.

MVH//Marcus.

Tapper
Van forumsanvändare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
Kör: 944 GL
Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

mackemeck Joda bilder finns det ;)



Bild



Bild



Släng upp lite bilder så vi får se på arbetet nu da ;)



//Tapper

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

mitt block.



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



tjusigt må jag säga... :D



mvh



Robban
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

kul att se fler lekmannatrimmare :)
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

har monterat i 2 kolvar nu ska polera dom andra två i morgon.

är noga som fan så det tar lita tid. ska ta mer bilder på motorn och portningen av toppen men jag ska skaffa bättre slipstift först...någon som har bra förslag på vad man ska använda för stift??



blir bilen okörbar i stan men skelettsvänghjul tro?? är lite sugen på ett.

MVH//Marcus

Tapper
Van forumsanvändare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
Kör: 944 GL
Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Domino Bonntrimning ftw :D



mackemeck Jag brukar köra stenslipstift eller sanpapper på rulle som man kör i maskinen. Dom grova "raspstiften" passar nog lite bättre till gjutjärnstoppar då dom har en tendens att gräva lite för fort :)



Skellettsvänghjul gör inte bilen okörbar, beror nog mer på vilken lamell och tryckplatta du kör me. Dock så förlorar du vrid när du lättar svänghjul.



//Tapper

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Tapper skrev:Domino Bonntrimning ftw :D



mackemeck Jag brukar köra stenslipstift eller sanpapper på rulle som man kör i maskinen. Dom grova "raspstiften" passar nog lite bättre till gjutjärnstoppar då dom har en tendens att gräva lite för fort :)



Skellettsvänghjul gör inte bilen okörbar, beror nog mer på vilken lamell och tryckplatta du kör me. Dock så förlorar du vrid när du lättar svänghjul.



//Tapper
Nu var vi där igen, man förlorar inget vrid pga lättat svänghjul, motorn effektkurva är fortfarande densamma....
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

mindre "levande" massa kan göra det svårare att komma iväg.



men med lägre tröghetmoment så kommer bilen accelerar snabbare i det dynamiska fallet då mindre moment åtgår för att accelerera svänhjulet.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Tapper
Van forumsanvändare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
Kör: 944 GL
Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Fastmoving? Grundade de på en rallybil me lättat svänghjul och han hade 320hk och 50nm vrid, men han kanske skrivit fel? Man lär sig nått nytt varje dag :)



//Tapper

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

*L.R* skrev:mindre "levande" massa kan göra det svårare att komma iväg.



men med lägre tröghetmoment så kommer bilen accelerar snabbare i det dynamiska fallet då mindre moment åtgår för att accelerera svänhjulet.
Enda gången det kan vara klurigt att köra med lättat svänghjul är när du söker dragläget, tex vid start i backe, eftersom helt klart så med mindre svängmassa så kan motorn lättare dippa i varv, men vid övrigt normal körning har iallafall jag inte märkt nån försämring.




Tapper skrev:Fastmoving? Grundade de på en rallybil me lättat svänghjul och han hade 320hk och 50nm vrid, men han kanske skrivit fel? Man lär sig nått nytt varje dag



//Tapper
Han måste skrivit fel helt klart....
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

Fastmoving? skrev:
*L.R* skrev:mindre "levande" massa kan göra det svårare att komma iväg.



men med lägre tröghetmoment så kommer bilen accelerar snabbare i det dynamiska fallet då mindre moment åtgår för att accelerera svänhjulet.
Enda gången det kan vara klurigt att köra med lättat svänghjul är när du söker dragläget, tex vid start i backe, eftersom helt klart så med mindre svängmassa så kan motorn lättare dippa i varv, men vid övrigt normal körning har iallafall jag inte märkt nån försämring.




Tapper skrev:Fastmoving? Grundade de på en rallybil me lättat svänghjul och han hade 320hk och 50nm vrid, men han kanske skrivit fel? Man lär sig nått nytt varje dag



//Tapper
Han måste skrivit fel helt klart....


jag tänkte mest på att man tar bort så mycket levande kraft så den blir ryckig i stan??

Skriv svar