Dump?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Fox
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jul 2005, 08:46
Ort: Södertälje

Dump?

Inlägg av Fox »

Jag har en 940ltt ska byta agg till T18



Hur mycket klarar orginal dumpen?

kan jag ladda 1,4-1,5 eller måste jag byta till en större återcirkulerande dump? och är det nån speciel som rekomenderas? det blir en del luft som ska igenom där

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Är den inbyggd dump på 18T aggregaten?

Isåfall ska den väl klara såpass mycket som turbon i sig klarar.



Eller tänker du på orginaldumpen i bilen...som sitter i turbon som du kommer byta ut? :roll:

Fox
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jul 2005, 08:46
Ort: Södertälje

Inlägg av Fox »

John skrev:Är den inbyggd dump på 18T aggregaten?

Isåfall ska den väl klara såpass mycket som turbon i sig klarar.



Eller tänker du på orginaldumpen i bilen...som sitter i turbon som du kommer byta ut? :roll:


Nej den är borttagen det sitter ett dumplock/platta (T18)



Det var dumpen på org turbo (13C) misstänkar att den inte kan släppa ut tillräckligt!



tänkte därför om någon visste om det fanns någon större återcirkulerande som brukar användas

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Många andvänder sig av en vanlig Bosh dump "saab dump" dom är billiga och klarar skapligt med effekt, när du får ett kvittrande ljud så märker du att dumpen är för liten.



Bild

Fox
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jul 2005, 08:46
Ort: Södertälje

Inlägg av Fox »

Ok tack för svaret Jag har tänkt mig 280-300 hk, tror du att en sån skulle palla med det



Har du kanske något Bosch nummer på den?



Ska jag montera den direkt efter turbon ?



och vart ska jag leda tillbaka luften till någonstans?

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Det ska nog inte vara några problem med dom hästarna!



Har för mig att ThaSaint körde med boshdump i sin blåa, och enligt mina beräkningar så borde han ha närmat sig 300strecket (helt okvalificerad gisning på hästarna :wink: )

Volvo_Johan85
Uppkörning
Inlägg: 389
Blev medlem: 31 dec 2004, 16:30
Ort: nånstanns

Inlägg av Volvo_Johan85 »

250 hade hade han max längre kommar man inte utan portning av topp o fixade förbränningsrum

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Volvo_Johan85 skrev:250 hade hade han max längre kommar man inte utan portning av topp o fixade förbränningsrum


max? jaså ;)



jag körde boschdump, plast, från nån saabmodell. funkade fint vid 1.5bar iaf.

finns även boschdumpar från nån mitsubischi som kör med plastdump tror jag, vilka modelelr vet jag inte, elelr om dom är effekttåligare.

låter iaf alldeles tillräcklingt

http://www.youtube.com/watch?v=O1YW_QRcC-M#ySq2zgwCGs8



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Fox
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jul 2005, 08:46
Ort: Södertälje

Inlägg av Fox »

Audi s4 97-00 med motor AGB (Bi Turbo) har en (egentligen 2 )bosch svart plast som ska ha ett förstärkt membran .



Audi art.nr: 03414710B Pris: 446:-





Mvh // Alex

Virrkurt
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 dec 2006, 23:27
Ort: Ullsjöberg
Kontakt:

Inlägg av Virrkurt »

Tänkte fråga ni som kopplat in återcirkulerade dump på era 940 vars kopplar cirkulations slangen?jag har monterat självaste ventilen på slang kroken just efter turbon i självaste skraven..???

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Såhär med originaltryckrör på förra bilen

Bild

och likadan em mina hembyggda

Bild





//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Virrkurt
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 dec 2006, 23:27
Ort: Ullsjöberg
Kontakt:

Inlägg av Virrkurt »

tja Jag ser att du har ett tryck rör ,,,Ska nog skaffa ett sådant och jag har nämligen bara 940 ltt org slang,fins de att få tag?

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

jag kör med 2st på min bil.

en var för lite för att evakuera all luft ur systemet, men dom börjar läka vid högre laddtryck, men runt 1bar räcker dom gott till

pinnen666
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 jan 2008, 23:09

Inlägg av pinnen666 »

bosh dumparna ska inte läcka vid högre tryck ( om det inte är extremt ) jag sköt iofosig 1 vid 1.8-1.9 bars tryck, men upp till 1.4-1.5 ska dom klara utan större bekymmer (körde med det lilla laddet ett tag innan jag trimmade vidare på min gamla s4:a, AAN), detta var ju en audi dump, förstärkt eller inte om man nu jämför mot saab eller en evo kan jag inte svara på, men däremot så finns det bara en modell av den dumpen till audi/vw, så det där med att biturbons är förstärkta är bara ett gammalt ryckte som kommer tillbaka hela tiden! men däremot så har dom inte så lång livstid på VAG då dom jobbar i för hög temperatur, sitter ungefär lika nära turbon som thasaint har monterat sin och det funkar inte så bra då det blir för hög temperatur som torkar ut membranet som till slut spricker/låser sig, tittar man på t.ex saab som sitter på den kalla sidan så har dom en mycket bättre livslängd.
945 ftt -93

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

Volvo_Johan85 skrev:250 hade hade han max längre kommar man inte utan portning av topp o fixade förbränningsrum


berätta gärna hur du kommit fram till det??



Jag har hört om folk som har över 500hk med orginal oportad 531 topp ;)
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Skriv svar