Plana B234F/ 16V topp....

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



en del säger 0,3mm är max, endel har provat liiiiite till men då blir marginalerna betydande på annat vis...



mvh



Robban
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Robban67 skrev:Hej



Okej.. verkar mkt användbar....



Domino : hur mkt jobb är det att byta styrningarna i toppen ?



mvh



Robban
har man rätt maskiner så är det enkelt, ryck ur de gamla, frys ner de nya, pressa på plats.

det är så jag har lärt mig.



går säkert på annat vis med, men det vågar inte jag säga något om :roll:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

wroooom skrev:
Domino skrev:Ra-värdet bör inte överstiga 2,5 (antar att de flesta inte har tillgång till sådana mätmaskiner dock :roll: )

men helt enkelt jättefin





EDIT: reservation

Nu kommer säkert en massa folk skriva att det behövs inte alls, min morbros kusinsgrannes hunds bästa väns farfars farfars far gjorde inte så och det fungerar än idag :roll:

men som sagt, den bör inte vara grövre :wink:


Tack för svaret!

Har möjlighet att mäta både Ra och Ry, så det är inga problem. Lutar åt att jag planslipar toppen efter jag skrotat med fräsen, eller får packningen svårt att "nypa" då?
fan vad smidigt, men jag tror att planslip är att ta en överkurs, räcker gott med att fräsa om man har rätt fräs (första vändan körde jag med fräs med skär för gjute, blev inge vidare).
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

Domino skrev:
wroooom skrev:
Domino skrev:Ra-värdet bör inte överstiga 2,5 (antar att de flesta inte har tillgång till sådana mätmaskiner dock :roll: )

men helt enkelt jättefin





EDIT: reservation

Nu kommer säkert en massa folk skriva att det behövs inte alls, min morbros kusinsgrannes hunds bästa väns farfars farfars far gjorde inte så och det fungerar än idag :roll:

men som sagt, den bör inte vara grövre :wink:


Tack för svaret!

Har möjlighet att mäta både Ra och Ry, så det är inga problem. Lutar åt att jag planslipar toppen efter jag skrotat med fräsen, eller får packningen svårt att "nypa" då?
fan vad smidigt, men jag tror att planslip är att ta en överkurs, räcker gott med att fräsa om man har rätt fräs (första vändan körde jag med fräs med skär för gjute, blev inge vidare).


Hur mycket vågar jag plana då?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

wroooom skrev:
Hur mycket vågar jag plana då?
Robban67 skrev:Hej

en del säger 0,3mm är max, endel har provat liiiiite till men då blir marginalerna betydande på annat vis...

mvh

Robban


tror du missade det precis :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

Domino skrev:
wroooom skrev:
Hur mycket vågar jag plana då?
Robban67 skrev:Hej

en del säger 0,3mm är max, endel har provat liiiiite till men då blir marginalerna betydande på annat vis...

mvh

Robban


tror du missade det precis :wink:


Ah, sorry.

Men det borde gå att ta mer om man försänker ventilerna?

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Jo, då har du andra fördelar på en gång, vet ej avståndet i toppen till kylningen runt kanalerna , men frågan är om det är värt allt det jobbet att sänka sätena för att få ut lite mer..



Borde vara bättre att öka ventilarean istället och kanske ha kammar som lyfter liiite mer och liiite längre isåfall ..



mvh



Robban
Bild

Skriv svar