Får ej upp laddtrycket*Fixat*

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Får ej upp laddtrycket*Fixat*

Inlägg av Dragon »

Gäller en 940T -93



Har haft problem i många år med att bilen spikar vid 0.7-0.8 och har nu äntligen löst problemet genom att byta tankpump.



Klockan är en hårdare från Gik liksom chippet också.Men hur mycket jag än skruvar så får jag inte upp trycket till mer än 0.8 och det sjunker vid längre belastning.jag har även provat pyst men kommer inte högre då heller.Chippet är gammalt som jag köpte för snart 9 år sedan.När jag köpte det sa dom att jag kunde ladda 0.8 så kan det vara någon spärr i det?



Annars vore jag tacksam för förslag på vad jag ska felsöka.

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Inlägg av Dragon »

Inget förslag?

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

Kan inte så mycket om sånt här...men nu får du ett förslag iaf :roll:



Tryckklockan och wastegaten kanske behöver en översyn, chippet påverkar väl bara bränslematningen? Tror inte den har nåt med laddtrycket att göra iaf
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Inlägg av Dragon »

Tack kmx behöver alla förslag jag kan få.Klockan tror jag inte det ska vara några fel på för fjädern är jäkligt styv och jag fick slita bra för att få den över armen sen hjälpte det inget med t-kors heller.Hur ser man om det är fel på wastegaten?Var ute förut och plockade lös alla tryckslangar men hittade inget på dom.Fattar inte varför det inte går att få upp trycket.

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Inlägg av Dragon »

Jag har provtryckt ic nu och hittade en liten spräcka i en cell vid gaveln som det pös ur.Tryckte i 1 bar och efter 1 min var det 0.6 bar.Kan detta vara felet?

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

sånt litet läckage ska inte spela nån större roll...

om du hakar lös armen till wastegaten då, vad laddar den då?

borde ladda obegränsat om jag tänkt rätt...

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Inlägg av Dragon »

jag ska prova rycka slangen till wastegaten imorrn då borde den ladda så mycket den kan men när jag pyste den så var det ett bra stort hål på t-kopplingen så det borde bli detsamma.Jag ska även prova och lägga tryck in i motorn imorrn för att se så det inte läcker nånstans vid insuget.Men frågan är om det går för trycket borde väll gå ut genom avgasventilerna,för det går väll inte att ställa motorn så alla är stängda?

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Mockan skrev:sånt litet läckage ska inte spela nån större roll...

om du hakar lös armen till wastegaten då, vad laddar den då?

borde ladda obegränsat om jag tänkt rätt...


nej då laddar den ingenting, då avgaserna går förbi turbon ist.



om man ist skulle stänga luckan (dvs sätta fast armen konstant, så skulle turbon ladda "maximalt")
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

t0bbe940
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 feb 2008, 18:39

Inlägg av t0bbe940 »

Jag hade samma problem med mitt turbo tryck, att laddet sjönk vid längre belastning..



Då visade det sig att jag hade kopplat in Trycmätaren på fel slang, den som går till bränsle klockan :P



Sen bytte ja å satte den på slangen vid turbon, å jädrar va snabbt å fint nålen rörde sig :D å den höll trycket vid längre belastning.



Bara ett tips :)



MVH
-- Man lär så länge man leker --

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Inlägg av Dragon »

Tack men har t-korset på den vanliga mätaren

Dragon
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 13 maj 2006, 19:21
Kör: 940T,760GLE,745GL

Inlägg av Dragon »

Vill bara tala om problemet är löst.Dumpventilen var felmonterad på turbon.Membranet satt i locket istället mot turbon så den stod öppen hela tiden,turbon köpte jag ny så den är felmonterad från Garret.

Skriv svar