Trimmmtips 740-90

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
740 Driver
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 dec 2007, 16:41

Trimmmtips 740-90

Inlägg av 740 Driver »

Tjenare! skall börja fixa min 18 års bil som blir farsans 740. tänkte slänga i en b230ft lr fk men undrar lite vad jag skall göra för å få ut ca 300 h?

stakar, m90 låda m.m. vet ja at jag skall byta å göre ett eget turbogrenrör men vad mer skall jag tänka på?

kom gjärna med tips på hur ni har gjort. Tack på förhand :D

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

1: Skaffa ett jobb för få 300HK stabilt koster pengar! ;)



2: SÖK.. Finns ju tusen och åter tusen trådar om att trimma upp sura GL bilar..
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

En 18-åring skall inte börja med 300hk. Lär dig köra bil först. Jag har kört bil

i 40 år och att hantera en 300hk kuse kräver rutin. Kunde inte ha sagt det

bättre själv!!



//Duvan
Duvan - Still going strong!

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Sälj din farsas och köp en original turbo och utgå ifrån den. Beroende på vilken årsmodell det är så är det knepigt att få igenom den SBP.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Duvan skrev:En 18-åring skall inte börja med 300hk. Lär dig köra bil först. Jag har kört bil

i 40 år och att hantera en 300hk kuse kräver rutin. Kunde inte ha sagt det

bättre själv!!



//Duvan


nu tycker jag duvan tar i, vet du hur man kör bil så klarar du nog av 300 hästar, det är ju inte helt vansinnigt mycket trots allt.



enklaste sättet är att köpa en turbomotor och stoppa ner, sedan bara byta tillbaka inför besiktningen, men för att få ut 300 hästar ur en orginaltic krävs rätt mkt jobb och pengar...



billigaste sättet är helt klart:

behåll din motor.

köp ett sprut (MegaSquirt)

köp ett 940 turbogrenrör.

köp en hx40m hx35 el dyligt.

borra upp oljereturen i blocket.

köp dig ett par röda saab 9000 turbospridare

en Kl-racing IC

och självklart största dumpen du kan hitta

sen en hårdare tryckplatta till din m47a, se bara till att behålla den organiska lamellen annars kommer lådan att krokna.

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Mockan skrev:
Duvan skrev:En 18-åring skall inte börja med 300hk. Lär dig köra bil först. Jag har kört bil

i 40 år och att hantera en 300hk kuse kräver rutin. Kunde inte ha sagt det

bättre själv!!



//Duvan


nu tycker jag duvan tar i, vet du hur man kör bil så klarar du nog av 300 hästar, det är ju inte helt vansinnigt mycket trots allt.



enklaste sättet är att köpa en turbomotor och stoppa ner, sedan bara byta tillbaka inför besiktningen, men för att få ut 300 hästar ur en orginaltic krävs rätt mkt jobb och pengar...



billigaste sättet är helt klart:

behåll din motor.

köp ett sprut (MegaSquirt)

köp ett 940 turbogrenrör.

köp en hx40m hx35 el dyligt.

borra upp oljereturen i blocket.

köp dig ett par röda saab 9000 turbospridare

en Kl-racing IC

och självklart största dumpen du kan hitta

sen en hårdare tryckplatta till din m47a, se bara till att behålla den organiska lamellen annars kommer lådan att krokna.
Jo du det är ju det jag säger "vet du hur man kör bil så klarar du nog av 300 hästar" Knappast en 18-åring :wink:



//Duvan
Duvan - Still going strong!

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Jag rekomenderar inga 18åringar till att igentligen ha turbo alls, då man kan köra ihjäl sig i en vanlig GL ;)



Men, för att göra tråden så kort som möjligt:

Denna fråga dyker upp minst 1gång i veckan, o alla får svaret att: SÖK. Finns en massa frågor och svar om hur man får ut 300hk! Jag lovar ;)
[Volvo 945 LTT-96]

janni_ruda
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 mar 2007, 23:07

Inlägg av janni_ruda »

jag har aldrig kört någon 300 hk maskin... men satte mig i en häromveckan o det gick jävligt bra.

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

är inte svårare att köra en bil med 300 hästar jämfört med 100 hästar, allt beror på hur motorn är byggd.

har du ett brett regeister med bra botten så är det ju precis som att köra en 100hästars bil tills laddet kommer.

sen när laddet kommer så finns ju risken att de sladdar lite, men med 300 hästar så slirar de inte så fruktansvärt mycket.

min bil orkade faktiskt med 1-2-3-4 i slutet av förra sommarn, målet till sommarn är att den ska orka med 5an också ;)

Jovial
Övningskörning
Inlägg: 162
Blev medlem: 10 jan 2008, 10:54

Inlägg av Jovial »

Börja med att kolla din pappas plånbok =)



Tror du kommer klara dej ganska bra med en "orginal" turbo snurra, sen sportluftfilter, avgassystem och lite sånna saker ev. ett chip.



Tror inte man ska börja bygga en 300hk motor när man inte vet vad som krävs, är inte som att bygga lego 8) Ska själv köpa mej en vanlig snurra och ta med upp i lägenheten och pilla på, sambon kommer att bli överlycklig :wink:
Bild

lundkvist
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 15 apr 2006, 07:34
Ort: Falun

Inlägg av lundkvist »

om man inte lever bland trimgurus och mkt pengar så är de en utmaning att trimma motorer, i stort sett alla som har trimmat motorer har åxå rasat en hel del grejer, de är ju den vägen man ofta lär ta för att lära sej... innan jag skaffade jobb så va de en utmaning bara att ha soppa i tanken hehe..
760 TIC manuell -89 Megasquirt och T04 bl.a
S40 2,0t bruksen

Användarvisningsbild
Iiisko
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 16 jul 2006, 20:03
Kör: 940T -91
Ort: Södern(Malmö)

Inlägg av Iiisko »

Håller med Duvan och MurranBoy, vänta me att bygga 300hästarsmasking dels till du verkligen vet va du gör i motorrummert.



Dels till du vet hur en bil som en 740 kommer reagera.

Jag svara själv på detta för jag är 21 år och har bara hållt på med detta i 3 år, jag ahr dock en väligt bra trimmare till hjälp.



Ligger själv på 225 hästar med min 940 T... och det är en enorm skillnad från orginal.

Att ladda 0,55 för att sen gå till 1.1 är stort steg bara det.

Den är helt annorlunda att köra med nytt filter osv.



Så ta det lugnt, lär känna din GL först...
Varför finns inte volvofolk i Malmö?

Jovial
Övningskörning
Inlägg: 162
Blev medlem: 10 jan 2008, 10:54

Inlägg av Jovial »

Ska väl försöka ge ett svar på din fråga fast jag är nog den som är bland de sämsta på denna biten på hela forumet.



Renoverat block, vevaxel, stakar, kolvar, kolvringar och allt var som nu finns där bör väl vara nytt,renoverat eller i bra skick för du ska ha 300hk att hålla. Portad och planad 531 topp (531 är väl att rekommendera?) nya ventiler, vassare kam (beror ju lite på när du vill ha effekten) Turbon bör väl bytas och passande westgate. bättre spridare. Annat insprut än orginal (ingen aning om vad men bör säkert bytas), Intercooler, avgassystem och extraktorrör. Sen ska väl allt mappas också. Lite av sakerna i motorn som man bör byta/se över om man vill ha 300hk fungerande (helt ute och cyklar är jag väl ändå inte?) visst kan man säkert plocka ut 300hk lättare men kan vara kul att köra bilen mer än 1 månad också. S



Men sen blir det ju annat som ska fixas bara en massa motor har man ingen nytta utav, väghållning (fjädrar, dämpare, stag m.m), bromsar, kopplingen borde väl förstärkas på ngt sätt ev. bytas mot andra saker.



Lagom tills du är 19 får du provstarta den :wink: Tror bara jag tagit en brådel av vad som egentligen måste göras om man vill ha ut 300hk stabilt sen är det som jag sa tidigare inte som att bygga lego, visst om man inte börjar lär man sig aldrig men tror inte man tycker det är så skoj om man påbörjar något som man aldrig får klart.
Bild

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

eftersom du har en -90 behöver du inte byta något i motorn, sakarna är stadiga.

du har ganska högt kompförhållande, men om du kör på e85 så är de ingen fara.

någon 531a behöver du inte heller, flödar bara 10cfm mer än en 530 så ger inte så mkt skillnad.

kammen borde du byta till en V eller vx3a för att få lite roligare karaktär.



går att bara byta till större spridare, dit med turbogrenrör, turbo, fixa oljeretur i tråget, samt bygga om lmm till en större diameter för att matcha spridarna, men kommer gå halvtaskigt.

bättre att lägga ut 3kkr på ett mapbart sprut så slipper du alla problem.



då kan du få nått sånt här:

http://www.youtube.com/watch?v=QTpunkqFVH0

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

Duvan skrev:
Mockan skrev:
Duvan skrev:En 18-åring skall inte börja med 300hk. Lär dig köra bil först. Jag har kört bil

i 40 år och att hantera en 300hk kuse kräver rutin. Kunde inte ha sagt det

bättre själv!!



//Duvan


nu tycker jag duvan tar i, vet du hur man kör bil så klarar du nog av 300 hästar, det är ju inte helt vansinnigt mycket trots allt.



enklaste sättet är att köpa en turbomotor och stoppa ner, sedan bara byta tillbaka inför besiktningen, men för att få ut 300 hästar ur en orginaltic krävs rätt mkt jobb och pengar...



billigaste sättet är helt klart:

behåll din motor.

köp ett sprut (MegaSquirt)

köp ett 940 turbogrenrör.

köp en hx40m hx35 el dyligt.

borra upp oljereturen i blocket.

köp dig ett par röda saab 9000 turbospridare

en Kl-racing IC

och självklart största dumpen du kan hitta

sen en hårdare tryckplatta till din m47a, se bara till att behålla den organiska lamellen annars kommer lådan att krokna.
Jo du det är ju det jag säger "vet du hur man kör bil så klarar du nog av 300 hästar" Knappast en 18-åring :wink:



//Duvan




det är ju inte farten ..för att köra ijäl sig man vill åt utan axx :lol: och lite vrid för att gammel bilen ska orka med hans sladdande för att bli en bra förare ska han me ha... tycker jag :roll: får gammla senila tanter köra såna där eldrivna trehjulingar.. så borde alla 18åringar ha en bakglusdriven volvo på minst 300 häst :lol:

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

mackemeck skrev:
Duvan skrev:
Mockan skrev:


nu tycker jag duvan tar i, vet du hur man kör bil så klarar du nog av 300 hästar, det är ju inte helt vansinnigt mycket trots allt.



enklaste sättet är att köpa en turbomotor och stoppa ner, sedan bara byta tillbaka inför besiktningen, men för att få ut 300 hästar ur en orginaltic krävs rätt mkt jobb och pengar...



billigaste sättet är helt klart:

behåll din motor.

köp ett sprut (MegaSquirt)

köp ett 940 turbogrenrör.

köp en hx40m hx35 el dyligt.

borra upp oljereturen i blocket.

köp dig ett par röda saab 9000 turbospridare

en Kl-racing IC

och självklart största dumpen du kan hitta

sen en hårdare tryckplatta till din m47a, se bara till att behålla den organiska lamellen annars kommer lådan att krokna.
Jo du det är ju det jag säger "vet du hur man kör bil så klarar du nog av 300 hästar" Knappast en 18-åring :wink:



//Duvan




det är ju inte farten ..för att köra ijäl sig man vill åt utan axx :lol: och lite vrid för att gammel bilen ska orka med hans sladdande för att bli en bra förare ska han me ha... tycker jag :roll: får gammla senila tanter köra såna där eldrivna trehjulingar.. så borde alla 18åringar ha en bakglusdriven volvo på minst 300 häst :lol:
Jo du skulle vilja se en 18-åring med en 300 häst som inte vill köra fort

med denna maskin. Släpp i en rondell gör ju att man också utsätter andra

i sin framfart. Vad har gamla tanter med detta att göra :roll:



//Duvan
Duvan - Still going strong!

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

Duvan skrev:
mackemeck skrev:
Duvan skrev:
Jo du det är ju det jag säger "vet du hur man kör bil så klarar du nog av 300 hästar" Knappast en 18-åring :wink:



//Duvan




det är ju inte farten ..för att köra ijäl sig man vill åt utan axx :lol: och lite vrid för att gammel bilen ska orka med hans sladdande för att bli en bra förare ska han me ha... tycker jag :roll: får gammla senila tanter köra såna där eldrivna trehjulingar.. så borde alla 18åringar ha en bakglusdriven volvo på minst 300 häst :lol:
Jo du skulle vilja se en 18-åring med en 300 häst som inte vill köra fort

med denna maskin. Släpp i en rondell gör ju att man också utsätter andra

i sin framfart. Vad har gamla tanter med detta att göra :roll:



//Duvan




jag tror inte kunskapen har med åldern att göra..för i så fall varför är inte alla kända ralliförare gammla gubbar??...för dom måste ju kört bil hur länge som helst! ....och tannternas inblandning i det här, menade jag att dom är inte mindre trafik kunniga utan körkort på sin el moppe än va en skötsam 18åring med 300hp och körkort är.

//Mackemeck

Användarvisningsbild
Iiisko
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 16 jul 2006, 20:03
Kör: 940T -91
Ort: Södern(Malmö)

Inlägg av Iiisko »

mackemeck skrev:
Duvan skrev:
mackemeck skrev:




det är ju inte farten ..för att köra ijäl sig man vill åt utan axx :lol: och lite vrid för att gammel bilen ska orka med hans sladdande för att bli en bra förare ska han me ha... tycker jag :roll: får gammla senila tanter köra såna där eldrivna trehjulingar.. så borde alla 18åringar ha en bakglusdriven volvo på minst 300 häst :lol:
Jo du skulle vilja se en 18-åring med en 300 häst som inte vill köra fort

med denna maskin. Släpp i en rondell gör ju att man också utsätter andra

i sin framfart. Vad har gamla tanter med detta att göra :roll:



//Duvan




jag tror inte kunskapen har med åldern att göra..för i så fall varför är inte alla kända ralliförare gammla gubbar??...för dom måste ju kört bil hur länge som helst! ....och tannternas inblandning i det här, menade jag att dom är inte mindre trafik kunniga utan körkort på sin el moppe än va en skötsam 18åring med 300hp och körkort är.

//Mackemeck
Varför finns inte volvofolk i Malmö?

Användarvisningsbild
Iiisko
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 16 jul 2006, 20:03
Kör: 940T -91
Ort: Södern(Malmö)

Inlägg av Iiisko »

Iiisko skrev:[


Du nämner "skötsam", hur många unga grabbar med 300hästar under huven kör SKÖTSAMT, jag hade inte gjort det, men det gjorde jag inte heller direkt me min 131 hästars GLE heller...
Varför finns inte volvofolk i Malmö?

mackemeck
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 okt 2007, 21:08
Ort: Örebro

Inlägg av mackemeck »

Iiisko skrev:
Iiisko skrev:[


ingen skulle jag tro ..men du får vell ha lite fantasi :wink: ..nånn fegis med mycket hästar någon stans på jorden finns det "kanske"

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Håll er till topic nu!

makuzz
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 sep 2007, 15:42
Ort: halmstad

Inlägg av makuzz »

Köp en turbomotor o utgå från det, och bara för man har 300hk behöver det inte betyda att man kör som en idiot,man kan köra lugnt med en 300hk bil med;)

RazZ
Färsk användare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 mar 2007, 13:23

Inlägg av RazZ »

Du kan glömma att få igenom bilen med en turbomotor på besiktningen, men man kan ju alltid byta den innan... Visst är det kul med effekt, men om jag vore du skulle jag behålla farsans gamla GL och stoppa i en V-kam, plana toppen,extraktorgrenrör, 2,5" avgassystem, sportfilter, skifta stiften till vevaxelgivaren för att få 3graders tidigare tändning och lätta svänghjulet. Och slänga ut allt onödigt i bilen för att få den några kg lättare. Detta gör en bra skillnad faktist och motorn får en roligare karaktär. Som många andra säger, lär dig köra först... Med detta menar jag inte att du inte kan köra, men kan helt säkert säga att du har ganska lite erfarenhet. När du sedan skaffat jobb och har kört i ett par år så kan du köpa en turbo bil och trimma så du får dina 300 hk ;) för troligtvis har du inte ekonomi till en 300hk motor, du kan räkna med minst 40-50000 för att få en motor som håller, sen lär du ju ha stabilare drivlina och chassie osv.

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Inlägg av unix »

Kan vara idé att lugna sig lite å skaffa en turbo, chippa, byta lite rör och dylikt och utgå från det. Över 230-240 hk så börjar det hända stora saker i plånboken.

Rätta mig om jag har fel.
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

740 Driver
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 dec 2007, 16:41

Inlägg av 740 Driver »

Pengar är inga problem! jag bestämde mig redan som 14 åring att jag skulle ha en fräck bil- så jag har jobbat konstans sedan dess :P

Skriv svar