hjälp med inkoppling med Vems styrsystem!

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Wocke_740
Övningskörning
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:51
Ort: Nybro

hjälp med inkoppling med Vems styrsystem!

Inlägg av Wocke_740 »

Tjena fan!!



Jag håller ju på att bygga en liten fin Turbo maskin i min 740 GL -90.. med ett B230F block, FK-stakar, 16v kolvar, portad 16v topp, 1000-1600cc spridare o en Garrett Super T70 Turbo osv osv.. men min fråga e hur ja ska koppla in Vems styrsystemet??



det är alltså ett VEMS v3.3 som ja tänkt köra med.. Men hur mkt behöver jag bygga/byta för att köra med ett sånt på denna motor?? Går de att köra med Spjälläge, Motortemp, Vevaxelgivaren som sitter original?? o va e de med man behöver ha??



Min projekt tråd --> http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... highlight=



Hoppas att ni förstår hur ja menar.. vill ha så mkt info/bilder som möjligt :D

tack i förhand

//Wocke

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

du kan ha en spjäll givare från 850, dom brukar funka bra.

resten funkar, du kanske lär ha en tempgivar i ett tryckrör med.



sen beror de ju på va du kommer ha för svänghjul, om orginal halgivarn kommer funka. de märker du ju.



jaja du får med ett kopplingsschema när du skaffat VEMSet förmodligen.
Volvo 945

turbojanne
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 dec 2007, 14:31
Ort: Alingsås

Inlägg av turbojanne »

Kolla på http://www.vems.se/

Eller prata med Görgen Karlson i GBG.

Han är en av utvecklarna av VEMS.

Epost jorgen.karlsson@vems.se

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

TPS - ford eller volvo 850, steglös dvs.

Lufttemp - Saab eller hemgjord

Trigger - Lh2.4 svänghjul + givare

vattentemp - orginal





ta lös orginal jordkabel på spolen, sätt dit den från vemset.

koppla kablarna till soppapumpen inne i reläbrädan i mittkonsollen

klipp av orginal varvräknar sladd i kabelstammen till mätarhuset, då den går till motorboxen orginal, skarva där på med din kabel som går till spolen, alt om du har en rpm utgång ur vemset. vet inte hur vems kör.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

16v-motorernas spjällhus har en steglös spjällägesgivare original (till skillnad från 8v) om jag inte missminner mig, funkar inte den?



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

jag tycker trådskparen ska läsa på sånt här ordentligt innan man börjar bygga själv. Att hålla på med sånt här är inte direkt som att foga ihop legobitar utan det gäller nog att man vet lite grann och har en del grundkunskaper innan man börjar.

Att kasta ihop lite saker som andra säger sig tro ska fungera kan ju stå en rätt dyrt i slutändan om man inte ens vet hur det fungerar själv.

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

ThaSaint skrev:16v-motorernas spjällhus har en steglös spjällägesgivare original (till skillnad från 8v) om jag inte missminner mig, funkar inte den?



//Erik


På polarens 16V satte vi dit en spälllägesgivare från en 8V och dom hade samma nr och det funkar perfekt :lol:
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Bulan skrev:
ThaSaint skrev:16v-motorernas spjällhus har en steglös spjällägesgivare original (till skillnad från 8v) om jag inte missminner mig, funkar inte den?



//Erik


På polarens 16V satte vi dit en spälllägesgivare från en 8V och dom hade samma nr och det funkar perfekt :lol:


ah fel av mej då :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

StefanM skrev:jag tycker trådskparen ska läsa på sånt här ordentligt innan man börjar bygga själv. Att hålla på med sånt här är inte direkt som att foga ihop legobitar utan det gäller nog att man vet lite grann och har en del grundkunskaper innan man börjar.

Att kasta ihop lite saker som andra säger sig tro ska fungera kan ju stå en rätt dyrt i slutändan om man inte ens vet hur det fungerar själv.


prövar man inget så lär man sig inget.. trådskaparen försöker juh här att få tag i info hur det funkar... jag tror inte han "bara slänger ihop nått" utan att vara hyffsat påläst. skulle de gå fel är jag endå övertygad om att han delear med sej av sina felsteg till sina medmänniskor... :?
Bild

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... FUserGuide



Användar handbok.



ger en bättre bild på hur kabelhärvan ska utformas.



finns också den här.. men är inte komplett på alla områden.



http://www.vems.hu/manual/html/
Volvo 960 3.0liter manuell.

Wocke_740
Övningskörning
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:51
Ort: Nybro

Inlägg av Wocke_740 »

okej okej man tackar för all hjälp men mer vill ja allt ha :D hehe men denna manual

http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... FUserGuide

den går inte att gå på Svenska då min engelska e ingen vidare :? hehe



//Wocke

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

finns vad jag vet ingen manual på svenska..

lär dröja innan de kommer också.





se det som en utmärkt chans att lära dej engelska, blir nog klurigt annars.
Volvo 960 3.0liter manuell.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Bulan skrev:
ThaSaint skrev:16v-motorernas spjällhus har en steglös spjällägesgivare original (till skillnad från 8v) om jag inte missminner mig, funkar inte den?



//Erik


På polarens 16V satte vi dit en spälllägesgivare från en 8V och dom hade samma nr och det funkar perfekt :lol:


Kan verifiera att min 16v-motor har potetiometer. Det är ju iofs med turbo, B204FT, kanske inte är så på sugmotorerna

Den spjällägesgivaren passar rakt av på B234 spjällhus åxå,

iaf det jag hade liggandes, och det är idektiskt med spjällhuset på min B204FT. (ca 55mm innerdiam)

BOSCH-numret på givaren, om någonvill veta är 0 280 120 400

Stift 1 oc 2 är ändlägena och stift 3 är den som ändrar värde linjärt med hur öppet spjället är.

Glömde dock kolla pris på givaren..

Men iaf, tänkte som parantes, kanske är ett bra alternativ för de som vill köra me nått som passar bolt on.. om den då passar VEMS kan jaginte uttala mig om :D



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar