fixa olje/oljeretur

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

fixa olje/oljeretur

Inlägg av ahberg »

har en kkk k27:a som ska på min 940..



har funderat på de här med olja o retur...olja in är nog inga probs att fixa..bara be en firma pressa en slang..men dock vilken gängstorlek?



sen oljereturn.

så här ser den ut på snurran:

http://savarturbo.se/stuff/images/eric/ ... CT0994.JPG



hur ska jag göra där? med oljereturen?



blocket är ett b230fk



MVh marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Antar att oljereturen är röret som man ser på bilden!?



Om så är fallet borde det ju gå att lösa genom att kapa din original oljeretur som sitter på bilen och köra slang emellan rören...



Vet ju att många brukar köra slang emellan då vissa tycker det är lite kämpigt att få i oljereturen i blocket och vill ha lite "flex" i grejerna...



Hoppas jag förstått din fråga rätt angående det :wink:



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

Kim J skrev:Antar att oljereturen är röret som man ser på bilden!?



Om så är fallet borde det ju gå att lösa genom att kapa din original oljeretur som sitter på bilen och köra slang emellan rören...



Vet ju att många brukar köra slang emellan då vissa tycker det är lite kämpigt att få i oljereturen i blocket och vill ha lite "flex" i grejerna...



Hoppas jag förstått din fråga rätt angående det :wink:



Med vänliga hälsningar Kim


joda du förstår precis...stänkte också så..kapa sen slang men känns mindre seriöst enligt mitt tyckte..det får bli en nödlösning.



nått annat tips?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

Jag och alla mina polare har kört med slang i många av våra byggen. Har aldrig varit något problem, brukar köra med dubbla slangklämmor för säkerhetsskull.



Annars är det bara göra en fläns och gänga tilldet man vill ha...



Hur ska du göra med anslutning till returen i blocket?

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

_larsson_ skrev:Jag och alla mina polare har kört med slang i många av våra byggen. Har aldrig varit något problem, brukar köra med dubbla slangklämmor för säkerhetsskull.



Annars är det bara göra en fläns och gänga tilldet man vill ha...



Hur ska du göra med anslutning till returen i blocket?


olja in blir ju en stålomspunnen slang..med bult osv.



return vet jag faktiskt inte...

kanske bygger en likadan som org oljeretur fast med mod så man bara sticker ner enaänden i blocket sen andra änden skruva fast i turbon?



var kan man köpa flänsar mot turbon till oljereturen?.

som man ska skruva fast?

har en k27:a
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Jag svarvade en hylsa med 0.015+ tolerans, en liten krage och satt en o-ring, limmade med LOCTITE 603 och slog fast anslutningen i orginal returhålet på blocket, då slipper man gänga med alla bekymmer det innebär med motorn monterad i bilen.



Sen slang med dubbla klammer upp till röret från turbon.



På trycksidan kör du med stålomspunnen slang från orginal olje rör, sedan har underteknad en sån här åt dig:



Bild

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

Flänsar finns att köpa på KL Racing...kostar inte många kronor..



Men om du tycke det är oseriöst med slangklämma så skulle ju inte ja har kvar orginalreturenanslutning (roligt ord) i blocket, den oringen gör ju inte annat än strular... Toax´s lösning verkar bra, ungefär så som jag har gjort på min nu..

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

jojo...var kan man få tag på en sådan där krage ner i blocket?

(blinkar åt någon som kan tillverka)
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

jag gängade m20 i blocket,

svarvade en slangnippel som jag också svarvade m20 gäng på, dit me lite locktite och sen bara dra fast den.

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

har ej tillgång te svarv eller någon som kan göra de..



så blinkar krafitigt åt Mockan eller ToAx :wink:
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

Mockan skrev:jag gängade m20 i blocket,

svarvade en slangnippel som jag också svarvade m20 gäng på, dit me lite locktite och sen bara dra fast den.


Så tänkte jag bygga på min nästa motor, och sen en hydralslang med kopplingar imellan, ska ju gå snabbt att tas iär och sätta ihop när det rasar..

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

inte bilder på kopplingarna?eller andra bilder på oljereturen?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

En K24 jag körde med en gång i världen:



Bild



Bild



Bild



Förstår inte vad det är som är epigt med slang, det håller alltid tätt, inga spänningar uppkommer som det garanterat annars gör om du gör ett eget, skaffa en slang som tål värme till 200 grader och är oljebeständig och tänk på strålningsvärmen så håller det hur länge som helst.

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

röret från turbon

Bild



nippeln jag svarvat

Bild

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

dom sista bilder på din mockan



den nipplen som går ner i blocket och själva röret..har du en bit slang där i mellan då? sen bara dra fast med slangklämmor?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

ahberg skrev:dom sista bilder på din mockan



den nipplen som går ner i blocket och själva röret..har du en bit slang där i mellan då? sen bara dra fast med slangklämmor?


Som han skrev ovan så har han så ja.



Vet inte någon som inte kör med slang och ser ingen anledning till att besvära sig och bygga ett rör med sådan passform.

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

Skulle ju funka att gänga även den biten som sticker upp, och sen köra en vanlig hydralslang imellan, om man inte vill ha slangklämmor.

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

visst skulle det funka att köra med en pressad slang, men är så mkt lättsammare med slangklämmor, funkar klockrent

teddwing
Övningskörning
Inlägg: 115
Blev medlem: 09 jul 2007, 21:14

Inlägg av teddwing »

Mockan skrev:
nippeln jag svarvat

Bild
Jag har tänkt kapa av mitt returrör och sätta rörstumpen i blocket och slang mellan den och andra delen av röret som går till turbon. Men hur fäster man rörstumpen nere i blocket?

Hur satt du fast din nippel?

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

teddwing skrev:Jag har tänkt kapa av mitt returrör och sätta rörstumpen i blocket och slang mellan den och andra delen av röret som går till turbon. Men hur fäster man rörstumpen nere i blocket?

Hur satt du fast din nippel?


Jag kör ju med kapat returrör och slang, har byggt ett fäste som håller kvar stumpen, kan ta en bild på det nån dag...Nippeln på bilden ovan så är det gängat i blocket...

teddwing
Övningskörning
Inlägg: 115
Blev medlem: 09 jul 2007, 21:14

Inlägg av teddwing »

_larsson_ skrev:
teddwing skrev:Jag har tänkt kapa av mitt returrör och sätta rörstumpen i blocket och slang mellan den och andra delen av röret som går till turbon. Men hur fäster man rörstumpen nere i blocket?

Hur satt du fast din nippel?


Jag kör ju med kapat returrör och slang, har byggt ett fäste som håller kvar stumpen, kan ta en bild på det nån dag...Nippeln på bilden ovan så är det gängat i blocket...
Får du gärna göra.



Funderar på om det går att svetsa fast stumpen? Kommer man åt med motorn i bilen?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

hm varför går oljereturen ut på sidan? Vrid turbons lagerhus i förhållande till avgashuset, så du får returen Neråt... ska alltid vara neråt för bästa funktion.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar