Hur luftar man koppling?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Hur luftar man koppling?

Inlägg av Soundrunner »

hallo!



Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte :)



Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?



mvh



Soundrunner
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

anderzohn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 04 apr 2004, 12:50
Ort: kristinehamn kör:v70n 2,4d v70 2,5d
Kontakt:

Re: Hur luftar man koppling?

Inlägg av anderzohn »

Soundrunner skrev:hallo!



Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte :)



Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?



mvh



Soundrunner


du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare
http://www.garaget.org/anderzohn

sponsor:

RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

När jag hade bytt slang till kopplingen på min 740-92 så blev det aldrig riktigt bra vid luftningen, fick tipset att köra några dagar ändå och helt riktigt så blev det snart bra, så få inte panik om pedalen inte känns perfekt direkt (måste ju givetvis koppla ur helt)...

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Re: Hur luftar man koppling?

Inlägg av Soundrunner »

anderzohn skrev:
Soundrunner skrev:hallo!



Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte :)



Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?



mvh



Soundrunner


du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare


Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.



och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??




_larsson_ skrev:När jag hade bytt slang till kopplingen på min 740-92 så blev det aldrig riktigt bra vid luftningen, fick tipset att köra några dagar ändå och helt riktigt så blev det snart bra, så få inte panik om pedalen inte känns perfekt direkt (måste ju givetvis koppla ur helt)...


ahh, ska tänka på det!
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

anderzohn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 04 apr 2004, 12:50
Ort: kristinehamn kör:v70n 2,4d v70 2,5d
Kontakt:

Re: Hur luftar man koppling?

Inlägg av anderzohn »

Soundrunner skrev:
anderzohn skrev:
Soundrunner skrev:hallo!



Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte :)



Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?



mvh



Soundrunner


du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare


Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.



och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??



om du har luft i kopplingen så kommer d luft men visst d kommer bromsvätska med..



precis måste ha tryck på koppling när du skruvar tebaka nipeln annars får du luft i den igen
http://www.garaget.org/anderzohn

sponsor:

RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Re: Hur luftar man koppling?

Inlägg av Soundrunner »

anderzohn skrev:
Soundrunner skrev:
anderzohn skrev:


du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare


Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.



och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??



om du har luft i kopplingen så kommer d luft men visst d kommer bromsvätska med..



precis måste ha tryck på koppling när du skruvar tebaka nipeln annars får du luft i den igen




okej! då förstår jag, men jag tror det kommer forsa ut rätt mycket bromsvätska ur slangen. Kan jag tömma den först kanske? Hur mycket ska man ha i? för jag har köpt 500ml, räcker det för att fylla hela systemet?
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

anderzohn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 04 apr 2004, 12:50
Ort: kristinehamn kör:v70n 2,4d v70 2,5d
Kontakt:

Re: Hur luftar man koppling?

Inlägg av anderzohn »

Soundrunner skrev:
anderzohn skrev:
Soundrunner skrev:


Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.



och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??



om du har luft i kopplingen så kommer d luft men visst d kommer bromsvätska med..



precis måste ha tryck på koppling när du skruvar tebaka nipeln annars får du luft i den igen




okej! då förstår jag, men jag tror det kommer forsa ut rätt mycket bromsvätska ur slangen. Kan jag tömma den först kanske? Hur mycket ska man ha i? för jag har köpt 500ml, räcker det för att fylla hela systemet?


nej då d kommer inte forsa ut men visst d kommer vätska..500ml räcker gott d..men ha koll på vätskan i behållarn för slangen till kopplingen sitter rätt högt upp på burken så du hela tiden har vätska ovanför den...
http://www.garaget.org/anderzohn

sponsor:

RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

En sak till bara... det är bara 1 nippel jag behöver öppna? det finns inget annat luftningshål eller så man måste reglera??? har någon en bild som kanske hjälper mig?
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

anderzohn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 04 apr 2004, 12:50
Ort: kristinehamn kör:v70n 2,4d v70 2,5d
Kontakt:

Inlägg av anderzohn »

Soundrunner skrev:En sak till bara... det är bara 1 nippel jag behöver öppna? det finns inget annat luftningshål eller så man måste reglera??? har någon en bild som kanske hjälper mig?


japp det är bara en nippel du behöver öppna..har tyvärr ingen bild men d kanske nån annan har
http://www.garaget.org/anderzohn

sponsor:

RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

men det är den iaf som är typ i aluminium? den som ser ut som en slang fast det är i alu...



vet vilken det är då :) man behöver inte lufta bromsarna också?
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Inlägg av Marcus_89 »

Nej, det ska du inte behöva göra ;) Så länge du har koll på nivån i behållaren.
Bild

Kardanmannen
Forumsnarkoman
Inlägg: 4262
Blev medlem: 30 nov 2002, 08:59
Kör: 240CAB,965,744,
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kardanmannen »

Vill minnas att det va 7ans fattning på luftskruven.
Bild

Mer info om mina bilar här: http://www.garaget.org/Kardanmannen

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

Kardanmannen skrev:Vill minnas att det va 7ans fattning på luftskruven.


Stämmer bra det!
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

när jag körde me volvolådan och hydraulisk koppling så funkade det fint att bara skruva loss locket till vätskebehållaren, sätta munnen mot och blåsa så man får tryck, sen når man ner till nippel och kan öppna den, fortsätt att blås tills de kommer klar vätska, stäng sedan medans du behåller trycket med munnen över behållarn.

se bara upp för kallsupar, smakar verkligen illa.

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

Nu är det löst! Satte på ett lock med slang på oljebehållaren och drog slangen till ett däck för tryckluft :) Fungerade perfekt"
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Okej, nu ska detta puckot fatta xD



Fixa ett lock till bromsvätskebehållaren från tex skroten?



Borra ett hål i locket, dra en slang till ett hjul (eller kompressor) och mata på med tryck, efter att man fyllt upp med bromsvätska vill säga.



Sedan så sitter en i bilen och pumpar på kopplingen tills man tycker den är bra (då med nippeln öppen?) och när man är nöjd så trycker man ner kopplingen i botten och drar åt nippeln?



Är det rätt uppfattat?

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Rätt uppfattat?



Skulle behöva veta snarast!

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

ToXtreme skrev:Okej, nu ska detta puckot fatta xD



Fixa ett lock till bromsvätskebehållaren från tex skroten?



Borra ett hål i locket, dra en slang till ett hjul (eller kompressor) och mata på med tryck, efter att man fyllt upp med bromsvätska vill säga.



Sedan så sitter en i bilen och pumpar på kopplingen tills man tycker den är bra (då med nippeln öppen?) och när man är nöjd så trycker man ner kopplingen i botten och drar åt nippeln?



Är det rätt uppfattat?


ne inte riktigt...



För det första kan du inte borra hål i ett lock och trycka ner en slang.. de kommer inte hålla för trycket. Kompressor är också för högt tryck.. kör bara med ett däck!



Du kör på med trycket tills det inte kommer några luftbubblor, ingen behöver sitta där uppe och känna.. sen är det bara dra åt nippeln när det inte kommer någon mera luft. Det är viktigt att du har en genomskinlig slang på nippeln så att du kan se när det slutar komma luft... Annars är det svårt att veta :) Kör på tills du är nöjd! för mig gick det åt aldeless för mycket olja haha :D men kostar bara 60kr/burk ungefär...



*EDIT*



Finns färdiga lock med slang till däcket på mekonomen.
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Hmm, nu tar jag om allt då jag fortfarande är trög :P



Öppna nippeln till dass öl undertill och sen så pumpar jag på kopplingspedalen tills det slutat komma luft efter att jag har börjat mata på med luft från exempelvis ett däck, och när det slutat komma luft så skruvar jag åt nippeln, då med pedalen i botten?



Fattat rätt denna gång?

Stickster
Van forumsanvändare
Inlägg: 1438
Blev medlem: 05 jan 2007, 16:36
Ort: Simrishamn

Inlägg av Stickster »

EDIT: Har inget sagt...
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

ToXtreme skrev:Hmm, nu tar jag om allt då jag fortfarande är trög :P



Öppna nippeln till dass öl undertill och sen så pumpar jag på kopplingspedalen tills det slutat komma luft efter att jag har börjat mata på med luft från exempelvis ett däck, och när det slutat komma luft så skruvar jag åt nippeln, då med pedalen i botten?



Fattat rätt denna gång?


aa egentligen ska det gå att bara trycka på kopplingspedalen några gånger och sen öppna ventilen och sen stänga till ventilen och göra så några gånger irad. Men det gick inte för mig då det var för mycket luft i systemet.
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Hmm okej.. jag blir bara mer och mer förvirrad :?



Kan du inte säga utförligt hur du gick till väga så att min hjärna uppfattar det hela ? :P

mickke_
Färsk användare
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 apr 2007, 15:01
Kör: 2x 940
Ort: karlskoga

Inlägg av mickke_ »

ToXtreme skrev:Hmm, nu tar jag om allt då jag fortfarande är trög :P



Öppna nippeln till dass öl undertill och sen så pumpar jag på kopplingspedalen tills det slutat komma luft efter att jag har börjat mata på med luft från exempelvis ett däck, och när det slutat komma luft så skruvar jag åt nippeln, då med pedalen i botten?



Fattat rätt denna gång?
du pumpar först, sen håller du tryck med pedalen och först då öppnar du nippeln.. sen måste du hålla tryck tills nippeln är stängd igen
volvo 940 gl -91
volvo 940 gl -94

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Okej, pumpa in luft i systemet.. pumpa på pedalen tills jag känner att den tar.. och då öppna nippeln och släpp ut luften?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

precis, sen dra igen nippel, släpp pedalen, trampa upp tryck igen några gånger, håll nertryckt, lossa nippel, skruva igen nippel, släpp pedal.



upprepa till önskat resultat nåtts.



DOT4 är minikrav, använd INTE DOT5 då den är silikonbaserad. DOT5.1 funkar, kör med det i 940'in

finns DOT4HP (High Performance) åxå.. iaf bland bosch bromsvätska.





//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar