trimma B230f motor
-
- Färsk användare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 01 jun 2004, 00:48
- Ort: växjö
- Kontakt:
trimma B230f motor
Hej skaffat en 740 90 med B230f motor
Funderar lite på fixa lite mer fart på den nu när jag ändå håller på att fixa till den.
Det jag funderar på är extraktorgrenrör med 2.5tumms katt Någon som har tipps på var man kan köpa eller tom har något liggandes.
Sen fortsatt med 2.5 avgasystem
Byta kam axel. Funderar på att sätta i t axel har en liggandes men vill gärna få förslag på annat oxå
En lätt portning av topp
Öppet luftfilter
Eventuellet byta till gröna spridare oxå.
Något mer förslag på vad man skulle kuna göra
Inte ufter mega hästar utan messt att det blir lite mer vrid i den
MVh
Mattias
Funderar lite på fixa lite mer fart på den nu när jag ändå håller på att fixa till den.
Det jag funderar på är extraktorgrenrör med 2.5tumms katt Någon som har tipps på var man kan köpa eller tom har något liggandes.
Sen fortsatt med 2.5 avgasystem
Byta kam axel. Funderar på att sätta i t axel har en liggandes men vill gärna få förslag på annat oxå
En lätt portning av topp
Öppet luftfilter
Eventuellet byta till gröna spridare oxå.
Något mer förslag på vad man skulle kuna göra
Inte ufter mega hästar utan messt att det blir lite mer vrid i den
MVh
Mattias
Gasar tills det rasar
fast en v-kam lär ju ge sämre vrid än orginal m-kam.
jag tror a är bra. t ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.
lätt portning av topp.. passa på å plana av 2 mm också.
gröna spridare. varför det då?
jag tror a är bra. t ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.
lätt portning av topp.. passa på å plana av 2 mm också.
gröna spridare. varför det då?
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Färsk användare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 01 jun 2004, 00:48
- Ort: växjö
- Kontakt:
rickard skrev:fast en v-kam lär ju ge sämre vrid än orginal m-kam.
jag tror a är bra. t ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.
lätt portning av topp.. passa på å plana av 2 mm också.
gröna spridare. varför det då?
Jo precis får testa och se hur den känns med t kammen.
Läste på många andra ilägg att gröna spridare ska kuna ge lite exta men kanske inte gör så mycket på dom få hästarna.
Portning blir det. kanske planar lite oxå det ger väll inte så gätte mycket om man planar den va??
Gasar tills det rasar
-
- Färsk användare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 01 jun 2004, 00:48
- Ort: växjö
- Kontakt:
fast det där med spridarbyte gäller turbobilar.
sen har du lambdasond också som styr, så din bil får inte mer bränsle för att du sätter dit lite större spridare heller, å dina orginal bottnar knappast.
på en turbobil sätter man dit större spridare för att orginal inte räcker till vid maximal belastning när man höjt laddtrycket.
Egentligen, så blir ju inte motorn 100% nollad om du planar toppen över huvud taget. frågan e väl kanske lite när behövs det.. för att man inte ska tappa effekt.. å då beror det ju på vad man har för kamaxel.
planar man 3 mm, så hamnar kamremmen exakt ett halvt hack fel iaf, å då behövs även en kamrem som är 1 kugg kortare, t.ex från ford. (hmm sierra eller nåt??), då det är 6 mm mellan kuggen.
planar du 3 mm bör du va rätt försiktig vid monteringen sen, finns risk att ventilerna slår i kolvarna när det står fel, så då måste man verkligen ha kortare rem så man inte riskerar att den hoppar av..
sen har du lambdasond också som styr, så din bil får inte mer bränsle för att du sätter dit lite större spridare heller, å dina orginal bottnar knappast.
på en turbobil sätter man dit större spridare för att orginal inte räcker till vid maximal belastning när man höjt laddtrycket.
Egentligen, så blir ju inte motorn 100% nollad om du planar toppen över huvud taget. frågan e väl kanske lite när behövs det.. för att man inte ska tappa effekt.. å då beror det ju på vad man har för kamaxel.
planar man 3 mm, så hamnar kamremmen exakt ett halvt hack fel iaf, å då behövs även en kamrem som är 1 kugg kortare, t.ex från ford. (hmm sierra eller nåt??), då det är 6 mm mellan kuggen.
planar du 3 mm bör du va rätt försiktig vid monteringen sen, finns risk att ventilerna slår i kolvarna när det står fel, så då måste man verkligen ha kortare rem så man inte riskerar att den hoppar av..
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Färsk användare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 01 jun 2004, 00:48
- Ort: växjö
- Kontakt:
rickard skrev:fast det där med spridarbyte gäller turbobilar.
sen har du lambdasond också som styr, så din bil får inte mer bränsle för att du sätter dit lite större spridare heller, å dina orginal bottnar knappast.
på en turbobil sätter man dit större spridare för att orginal inte räcker till vid maximal belastning när man höjt laddtrycket.
Egentligen, så blir ju inte motorn 100% nollad om du planar toppen över huvud taget. frågan e väl kanske lite när behövs det.. för att man inte ska tappa effekt.. å då beror det ju på vad man har för kamaxel.
planar man 3 mm, så hamnar kamremmen exakt ett halvt hack fel iaf, å då behövs även en kamrem som är 1 kugg kortare, t.ex från ford. (hmm sierra eller nåt??), då det är 6 mm mellan kuggen.
planar du 3 mm bör du va rätt försiktig vid monteringen sen, finns risk att ventilerna slår i kolvarna när det står fel, så då måste man verkligen ha kortare rem så man inte riskerar att den hoppar av..
Oki då vet i fan om jag ska plana den alls och bara porta den lite för motorn har inte gått mer än 24.900 mil och inte ett ventilknack i motorn.
Sen får det bli att testa med t kammen jag har liggandes och se hur den reagerar. Men det första som gäller nu är att laga rost skador.
Komm på att tänka på en annan sak Skulle man förlora något på att istället för extraktor grenrör och en universalkatt köra på ett 940 turbogrenrör med framrör och katt??
Gasar tills det rasar
rickard skrev: ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.
För att få energi ut ur motorn måste man tillföra energi, dvs Glömm hög effekt och bränsleekonomi
Man behöver inte bytakam derv utan man bara borrar upp hålet till stiftet 1mm så är det inga problem att justera
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV
En turbokonvertering är nog det enklaste och billigaste, har gjort följande på kompisens 740 Gl med b230F oh LH 2.4, OBS motor är helt orörd innuti.
Orginal Turboaggregat från en 740 tic
Orginal GL grenrör med egensvetsat adapter till turbon
2,5" avgas från turbon
Pressad BTR
Mikrobrytare som gör att startspridare startar vid halvgas
Laddar 0,5-0,6 bar...
Efter lite småjusteringar här å där går bilen riktigt bra faktiskt, inga spikningar alls...Nu är det orginalkopplingen som slirar på 3ans växel och uppåt..
Orginal Turboaggregat från en 740 tic
Orginal GL grenrör med egensvetsat adapter till turbon
2,5" avgas från turbon
Pressad BTR
Mikrobrytare som gör att startspridare startar vid halvgas
Laddar 0,5-0,6 bar...
Efter lite småjusteringar här å där går bilen riktigt bra faktiskt, inga spikningar alls...Nu är det orginalkopplingen som slirar på 3ans växel och uppåt..
-
- Färsk användare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 01 apr 2007, 20:03
- Kör: Volvo 740 GLE -90
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
_larsson_ skrev:En turbokonvertering är nog det enklaste och billigaste, har gjort följande på kompisens 740 Gl med b230F oh LH 2.4, OBS motor är helt orörd innuti.
Orginal Turboaggregat från en 740 tic
Orginal GL grenrör med egensvetsat adapter till turbon
2,5" avgas från turbon
Pressad BTR
Mikrobrytare som gör att startspridare startar vid halvgas
Laddar 0,5-0,6 bar...
Efter lite småjusteringar här å där går bilen riktigt bra faktiskt, inga spikningar alls...Nu är det orginalkopplingen som slirar på 3ans växel och uppåt..
Men det här med turbokonvertering... Jag har hört att man måste bygga om bilen för att få genom det? Typ bättre bromsar och sånt.. eller?
Amders skrev:rickard skrev: ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.
För att få energi ut ur motorn måste man tillföra energi, dvs Glömm hög effekt och bränsleekonomi
Man behöver inte bytakam derv utan man bara borrar upp hålet till stiftet 1mm så är det inga problem att justera
det första där du nämner stämmer bra i teorin, i verkligheten är verkningsgraden långt ifrån 100%, kan man effektivisera motorn så att verkningsgraden stiger kan du få mer effekt utan att tillföra mer energi (t.ex bensin)
att borra upp hålet i kamdrevet kan ju funka, men då svetsar du fast det också? att bara dra åt det lär knappast hålla.. å varför sånt strul, ett "riktigt" fabrikstillverkat kamdrev inte kostar så mycket heller, men det är klart att det går att tillverka egna..
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
roja skrev:_larsson_ skrev:En turbokonvertering är nog det enklaste och billigaste, har gjort följande på kompisens 740 Gl med b230F oh LH 2.4, OBS motor är helt orörd innuti.
Orginal Turboaggregat från en 740 tic
Orginal GL grenrör med egensvetsat adapter till turbon
2,5" avgas från turbon
Pressad BTR
Mikrobrytare som gör att startspridare startar vid halvgas
Laddar 0,5-0,6 bar...
Efter lite småjusteringar här å där går bilen riktigt bra faktiskt, inga spikningar alls...Nu är det orginalkopplingen som slirar på 3ans växel och uppåt..
Men det här med turbokonvertering... Jag har hört att man måste bygga om bilen för att få genom det? Typ bättre bromsar och sånt.. eller?
Bara plocka bort trimmet vid besiktning....
rickard skrev:Amders skrev:rickard skrev: ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.
För att få energi ut ur motorn måste man tillföra energi, dvs Glömm hög effekt och bränsleekonomi
Man behöver inte bytakam derv utan man bara borrar upp hålet till stiftet 1mm så är det inga problem att justera
det första där du nämner stämmer bra i teorin, i verkligheten är verkningsgraden långt ifrån 100%, kan man effektivisera motorn så att verkningsgraden stiger kan du få mer effekt utan att tillföra mer energi (t.ex bensin)
att borra upp hålet i kamdrevet kan ju funka, men då svetsar du fast det också? att bara dra åt det lär knappast hålla.. å varför sånt strul, ett "riktigt" fabrikstillverkat kamdrev inte kostar så mycket heller, men det är klart att det går att tillverka egna..
Det med verkningsgraden stämmer ju men vidiskuterar ju en hyfrat mordern motor med insprutning inte någon gammal 50talare
Beträffande derevet så åker Alla VOC åkare så eftersom reglementet inte medger byte av drev.
Man får nog be Carleric Johansson lägga ner hella Volvo Original eftersom du säger att det inte funkar.
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV
Amders skrev:
Det med verkningsgraden stämmer ju men vidiskuterar ju en hyfrat mordern motor med insprutning inte någon gammal 50talare
Beträffande derevet så åker Alla VOC åkare så eftersom reglementet inte medger byte av drev.
Man får nog be Carleric Johansson lägga ner hella Volvo Original eftersom du säger att det inte funkar.
Jasså okej det missade jag, sorry, trodde det fortfarande gällde b230f som står i topic..
vad är det jag säger inte fungerar? att låta en hemmapulare börja borra nya hål i kamdrevet? eller borra upp det som redan finns? man bör veta vad man håller på med, å sen få till så det blir exakt? att jämföra med vad erfarna trimmare, som dessutom inte har något annat val än att borra egna hål är väl att ta i att rekomendera en nybörjare, som jag antar att trådskaparen är i.om att han frågar.. sen att dra åt hårt, jo tjena, testata bort styrpinnen i kamen så kan du vrida drevet å dra fast hur du vill, men frågan är hur länge den behåller den positionen.
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
varför inte annan motor ?
Om du nu skall spissa upp den lite så varför inte jaga tag på ett b23et block, helt plana kolvar,k-kam och en portad 531 topp med svanhals insug.
Extraktor grenrör sumpa katten mella besikningarna och ett 2,5"sport system.
Eventuellt störe spjällhus och luftmassmätarhus samt större spridare
glöm inte soppapump och justerbar bränsletrycksregulator
kan hända en hel del på detta skall jag låva
Extraktor grenrör sumpa katten mella besikningarna och ett 2,5"sport system.
Eventuellt störe spjällhus och luftmassmätarhus samt större spridare
glöm inte soppapump och justerbar bränsletrycksregulator
kan hända en hel del på detta skall jag låva
- Ejser Racer
- Färsk användare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 12 feb 2007, 14:12
- Ort: Bollebygd
_larsson_ skrev:En turbokonvertering är nog det enklaste och billigaste, har gjort följande på kompisens 740 Gl med b230F oh LH 2.4, OBS motor är helt orörd innuti.
Orginal Turboaggregat från en 740 tic
Orginal GL grenrör med egensvetsat adapter till turbon
2,5" avgas från turbon
Pressad BTR
Mikrobrytare som gör att startspridare startar vid halvgas
Laddar 0,5-0,6 bar...
Efter lite småjusteringar här å där går bilen riktigt bra faktiskt, inga spikningar alls...Nu är det orginalkopplingen som slirar på 3ans växel och uppåt..
Jag har lite funderingar på min 740-89 b230f angående en turbokonvertering. Har ett mindre aggregat från en c70 turbo liggandes och turboinsug och grenrör. Är det verkligen så enkelt som att sätta dit grejjerna och köra med lågt ladd? Bör man inte byta databoxar, kam och luftmassemätare och en massa??
Enklast är ju såklart att lyfta i en FT eller ET men om de här fungerar är det ju hur smidigt som helst
Svar önskas!
Never go for the kill when you can hit the pain