trimma B230f motor

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
volvo 740gl
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jun 2004, 00:48
Ort: växjö
Kontakt:

trimma B230f motor

Inlägg av volvo 740gl »

Hej skaffat en 740 90 med B230f motor

Funderar lite på fixa lite mer fart på den nu när jag ändå håller på att fixa till den.



Det jag funderar på är extraktorgrenrör med 2.5tumms katt Någon som har tipps på var man kan köpa eller tom har något liggandes.

Sen fortsatt med 2.5 avgasystem



Byta kam axel. Funderar på att sätta i t axel har en liggandes men vill gärna få förslag på annat oxå



En lätt portning av topp

Öppet luftfilter



Eventuellet byta till gröna spridare oxå.

Något mer förslag på vad man skulle kuna göra

Inte ufter mega hästar utan messt att det blir lite mer vrid i den



MVh

Mattias
Gasar tills det rasar

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4760
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Inlägg av Arly165 »

Glöm inte avskärmning till luftfiltret. Eller så kan det vara bättre att köra med insatsfilter.



En V-kam kanske skulle göra sej bättrre än T?
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

fast en v-kam lär ju ge sämre vrid än orginal m-kam.



jag tror a är bra. t ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.



lätt portning av topp.. passa på å plana av 2 mm också.



gröna spridare. varför det då?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

volvo 740gl
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jun 2004, 00:48
Ort: växjö
Kontakt:

Inlägg av volvo 740gl »

rickard skrev:fast en v-kam lär ju ge sämre vrid än orginal m-kam.



jag tror a är bra. t ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.



lätt portning av topp.. passa på å plana av 2 mm också.



gröna spridare. varför det då?


Jo precis får testa och se hur den känns med t kammen.



Läste på många andra ilägg att gröna spridare ska kuna ge lite exta men kanske inte gör så mycket på dom få hästarna.

Portning blir det. kanske planar lite oxå det ger väll inte så gätte mycket om man planar den va??
Gasar tills det rasar

westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465
Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:

Inlägg av westlife »

Har du ändå av toppen för portning så kan du ju likaväl plana av iaf 1mm eller så :)
Passat TDi -00

volvo 740gl
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jun 2004, 00:48
Ort: växjö
Kontakt:

Inlägg av volvo 740gl »

westlife skrev:Har du ändå av toppen för portning så kan du ju likaväl plana av iaf 1mm eller så :)


Jo det är sant hur mycket kan man plana utan att man måste skaffa annat kamdrev??
Gasar tills det rasar

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

fast det där med spridarbyte gäller turbobilar.



sen har du lambdasond också som styr, så din bil får inte mer bränsle för att du sätter dit lite större spridare heller, å dina orginal bottnar knappast.



på en turbobil sätter man dit större spridare för att orginal inte räcker till vid maximal belastning när man höjt laddtrycket.



Egentligen, så blir ju inte motorn 100% nollad om du planar toppen över huvud taget. frågan e väl kanske lite när behövs det.. för att man inte ska tappa effekt.. å då beror det ju på vad man har för kamaxel.



planar man 3 mm, så hamnar kamremmen exakt ett halvt hack fel iaf, å då behövs även en kamrem som är 1 kugg kortare, t.ex från ford. (hmm sierra eller nåt??), då det är 6 mm mellan kuggen.



planar du 3 mm bör du va rätt försiktig vid monteringen sen, finns risk att ventilerna slår i kolvarna när det står fel, så då måste man verkligen ha kortare rem så man inte riskerar att den hoppar av..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

volvo 740gl
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jun 2004, 00:48
Ort: växjö
Kontakt:

Inlägg av volvo 740gl »

rickard skrev:fast det där med spridarbyte gäller turbobilar.



sen har du lambdasond också som styr, så din bil får inte mer bränsle för att du sätter dit lite större spridare heller, å dina orginal bottnar knappast.



på en turbobil sätter man dit större spridare för att orginal inte räcker till vid maximal belastning när man höjt laddtrycket.



Egentligen, så blir ju inte motorn 100% nollad om du planar toppen över huvud taget. frågan e väl kanske lite när behövs det.. för att man inte ska tappa effekt.. å då beror det ju på vad man har för kamaxel.



planar man 3 mm, så hamnar kamremmen exakt ett halvt hack fel iaf, å då behövs även en kamrem som är 1 kugg kortare, t.ex från ford. (hmm sierra eller nåt??), då det är 6 mm mellan kuggen.



planar du 3 mm bör du va rätt försiktig vid monteringen sen, finns risk att ventilerna slår i kolvarna när det står fel, så då måste man verkligen ha kortare rem så man inte riskerar att den hoppar av..


Oki då vet i fan om jag ska plana den alls och bara porta den lite för motorn har inte gått mer än 24.900 mil och inte ett ventilknack i motorn.

Sen får det bli att testa med t kammen jag har liggandes och se hur den reagerar. Men det första som gäller nu är att laga rost skador.





Komm på att tänka på en annan sak Skulle man förlora något på att istället för extraktor grenrör och en universalkatt köra på ett 940 turbogrenrör med framrör och katt??
Gasar tills det rasar

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

rickard skrev: ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.


För att få energi ut ur motorn måste man tillföra energi, dvs Glömm hög effekt och bränsleekonomi



Man behöver inte bytakam derv utan man bara borrar upp hålet till stiftet 1mm så är det inga problem att justera
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

En turbokonvertering är nog det enklaste och billigaste, har gjort följande på kompisens 740 Gl med b230F oh LH 2.4, OBS motor är helt orörd innuti.



Orginal Turboaggregat från en 740 tic

Orginal GL grenrör med egensvetsat adapter till turbon

2,5" avgas från turbon

Pressad BTR

Mikrobrytare som gör att startspridare startar vid halvgas

Laddar 0,5-0,6 bar...



Efter lite småjusteringar här å där går bilen riktigt bra faktiskt, inga spikningar alls...Nu är det orginalkopplingen som slirar på 3ans växel och uppåt..

roja
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 apr 2007, 20:03
Kör: Volvo 740 GLE -90
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av roja »

_larsson_ skrev:En turbokonvertering är nog det enklaste och billigaste, har gjort följande på kompisens 740 Gl med b230F oh LH 2.4, OBS motor är helt orörd innuti.



Orginal Turboaggregat från en 740 tic

Orginal GL grenrör med egensvetsat adapter till turbon

2,5" avgas från turbon

Pressad BTR

Mikrobrytare som gör att startspridare startar vid halvgas

Laddar 0,5-0,6 bar...



Efter lite småjusteringar här å där går bilen riktigt bra faktiskt, inga spikningar alls...Nu är det orginalkopplingen som slirar på 3ans växel och uppåt..


Men det här med turbokonvertering... Jag har hört att man måste bygga om bilen för att få genom det? Typ bättre bromsar och sånt.. eller?

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Amders skrev:
rickard skrev: ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.


För att få energi ut ur motorn måste man tillföra energi, dvs Glömm hög effekt och bränsleekonomi



Man behöver inte bytakam derv utan man bara borrar upp hålet till stiftet 1mm så är det inga problem att justera


det första där du nämner stämmer bra i teorin, i verkligheten är verkningsgraden långt ifrån 100%, kan man effektivisera motorn så att verkningsgraden stiger kan du få mer effekt utan att tillföra mer energi (t.ex bensin)



att borra upp hålet i kamdrevet kan ju funka, men då svetsar du fast det också? att bara dra åt det lär knappast hålla.. å varför sånt strul, ett "riktigt" fabrikstillverkat kamdrev inte kostar så mycket heller, men det är klart att det går att tillverka egna..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

roja skrev:
_larsson_ skrev:En turbokonvertering är nog det enklaste och billigaste, har gjort följande på kompisens 740 Gl med b230F oh LH 2.4, OBS motor är helt orörd innuti.



Orginal Turboaggregat från en 740 tic

Orginal GL grenrör med egensvetsat adapter till turbon

2,5" avgas från turbon

Pressad BTR

Mikrobrytare som gör att startspridare startar vid halvgas

Laddar 0,5-0,6 bar...



Efter lite småjusteringar här å där går bilen riktigt bra faktiskt, inga spikningar alls...Nu är det orginalkopplingen som slirar på 3ans växel och uppåt..


Men det här med turbokonvertering... Jag har hört att man måste bygga om bilen för att få genom det? Typ bättre bromsar och sånt.. eller?


Bara plocka bort trimmet vid besiktning....

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

rickard skrev:
Amders skrev:
rickard skrev: ger nog ok vrid å bra soppaekonomi.. kanske.


För att få energi ut ur motorn måste man tillföra energi, dvs Glömm hög effekt och bränsleekonomi



Man behöver inte bytakam derv utan man bara borrar upp hålet till stiftet 1mm så är det inga problem att justera


det första där du nämner stämmer bra i teorin, i verkligheten är verkningsgraden långt ifrån 100%, kan man effektivisera motorn så att verkningsgraden stiger kan du få mer effekt utan att tillföra mer energi (t.ex bensin)



att borra upp hålet i kamdrevet kan ju funka, men då svetsar du fast det också? att bara dra åt det lär knappast hålla.. å varför sånt strul, ett "riktigt" fabrikstillverkat kamdrev inte kostar så mycket heller, men det är klart att det går att tillverka egna..




Det med verkningsgraden stämmer ju men vidiskuterar ju en hyfrat mordern motor med insprutning inte någon gammal 50talare



Beträffande derevet så åker Alla VOC åkare så eftersom reglementet inte medger byte av drev.

Man får nog be Carleric Johansson lägga ner hella Volvo Original eftersom du säger att det inte funkar.
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Amders skrev:
Det med verkningsgraden stämmer ju men vidiskuterar ju en hyfrat mordern motor med insprutning inte någon gammal 50talare



Beträffande derevet så åker Alla VOC åkare så eftersom reglementet inte medger byte av drev.

Man får nog be Carleric Johansson lägga ner hella Volvo Original eftersom du säger att det inte funkar.


Jasså okej det missade jag, sorry, trodde det fortfarande gällde b230f som står i topic.. :oops:



vad är det jag säger inte fungerar? att låta en hemmapulare börja borra nya hål i kamdrevet? eller borra upp det som redan finns? man bör veta vad man håller på med, å sen få till så det blir exakt? att jämföra med vad erfarna trimmare, som dessutom inte har något annat val än att borra egna hål är väl att ta i att rekomendera en nybörjare, som jag antar att trådskaparen är i.om att han frågar.. sen att dra åt hårt, jo tjena, testata bort styrpinnen i kamen så kan du vrida drevet å dra fast hur du vill, men frågan är hur länge den behåller den positionen.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

Jag är inget profs men jag har gjort det. Är inte svårt kräver bara noggranhet, tid och en mätklocka.
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

rickard skrev: sorry, trodde det fortfarande gällde b230f som står i topic.. :oops: .
Om det är Volvos b230f du menar så gäller det väll i högsta grad.



Beträffande kamm tror jag mer på V eller VX har dock aldrig kört med T kammen
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

speedy
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 dec 2007, 23:46
Ort: trelleborg

varför inte annan motor ?

Inlägg av speedy »

Om du nu skall spissa upp den lite så varför inte jaga tag på ett b23et block, helt plana kolvar,k-kam och en portad 531 topp med svanhals insug.

Extraktor grenrör sumpa katten mella besikningarna och ett 2,5"sport system.

Eventuellt störe spjällhus och luftmassmätarhus samt större spridare

glöm inte soppapump och justerbar bränsletrycksregulator

kan hända en hel del på detta skall jag låva :twisted:

Användarvisningsbild
Ejser Racer
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 feb 2007, 14:12
Ort: Bollebygd

Inlägg av Ejser Racer »

_larsson_ skrev:En turbokonvertering är nog det enklaste och billigaste, har gjort följande på kompisens 740 Gl med b230F oh LH 2.4, OBS motor är helt orörd innuti.



Orginal Turboaggregat från en 740 tic

Orginal GL grenrör med egensvetsat adapter till turbon

2,5" avgas från turbon

Pressad BTR

Mikrobrytare som gör att startspridare startar vid halvgas

Laddar 0,5-0,6 bar...



Efter lite småjusteringar här å där går bilen riktigt bra faktiskt, inga spikningar alls...Nu är det orginalkopplingen som slirar på 3ans växel och uppåt..


Jag har lite funderingar på min 740-89 b230f angående en turbokonvertering. Har ett mindre aggregat från en c70 turbo liggandes och turboinsug och grenrör. Är det verkligen så enkelt som att sätta dit grejjerna och köra med lågt ladd? Bör man inte byta databoxar, kam och luftmassemätare och en massa??



Enklast är ju såklart att lyfta i en FT eller ET men om de här fungerar är det ju hur smidigt som helst :D



Svar önskas!
Never go for the kill when you can hit the pain

Skriv svar