Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
jernweg
Färsk användare
Inlägg: 2 Blev medlem: 06 nov 2007, 10:38
Inlägg
av jernweg » 06 nov 2007, 10:44
Hej!
Har en kompis i Tyskland som pysslar lite med volvo, han frågade mig om jag kunde få fram skillnaderna mellan de olika topplock som finns till 2,3liters motorerna...
Han hade lite olika toppar liggande med beteckningarna
Någon som vet skillnaden?
//Jonas
740_Palle
Övningskörning
Inlägg: 147 Blev medlem: 16 mar 2005, 19:40
Ort: Borås
Inlägg
av 740_Palle » 06 nov 2007, 18:34
530 standardtopp, sitter på B230F tex.
531 lite vassare topp , bättre flöde i kanalerna, och mera centreerat tändstift har jag för mig.
534 har jag ingen aning om tyvärr.
Mvh Fredrik
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439 Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:
Inlägg
av Domino » 07 nov 2007, 05:21
530 & 531 är årecis som 740 Palle säger.
534 har jag inte hört om
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
jernweg
Färsk användare
Inlägg: 2 Blev medlem: 06 nov 2007, 10:38
Inlägg
av jernweg » 07 nov 2007, 07:52
Tack för snabba svar! Kan 534 toppen enbart vara avsedd för export?
//Jonas
Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919 Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.
Inlägg
av Fastmoving? » 07 nov 2007, 09:20
534 är väl 16V-toppen.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142 Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla
Inlägg
av rickard » 07 nov 2007, 11:04
är väl då ingen skillnad på tändstiftsplaceringen mellan 531 å 530.
men däremot är den mer centrerad på 531 i jämförelse med 405, som också är en mycket bra topp med bra flöde..!
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
740_Palle
Övningskörning
Inlägg: 147 Blev medlem: 16 mar 2005, 19:40
Ort: Borås
Inlägg
av 740_Palle » 07 nov 2007, 12:52
rickard skrev: är väl då ingen skillnad på tändstiftsplaceringen mellan 531 å 530.
men däremot är den mer centrerad på 531 i jämförelse med 405, som också är en mycket bra topp med bra flöde..!
Som jag skrev.. "Har JAG för MIG", vilket betyder att jag inte är säker.
Mvh Fredrik