T-kam till B230A?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

T-kam till B230A?

Inlägg av Shebalicious »

Funderar på att byta kamaxel på min B230A för att i alla fall få ut lite mer ur den. Känner en som har bytt till T-kam på sin 244 med förgasare och fick ett nämnvärt lyft. Är det rekommenderat att byta till T-kam och vad bör man ge för en begagnad T-kam? (Detta är ingen annons. Känner en kille som vill sälja. Vill bara ha prisidé).



Är inte ute efter större trim-tips eftersom det inte är mitt mål. Försöker hålla bilen original, men en ny kam syns ju inte i första taget. :)

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: T-kam till B230A?

Inlägg av Bear »

Shebalicious skrev:Funderar på att byta kamaxel på min B230A för att i alla fall få ut lite mer ur den. Känner en som har bytt till T-kam på sin 244 med förgasare och fick ett nämnvärt lyft. Är det rekommenderat att byta till T-kam och vad bör man ge för en begagnad T-kam? (Detta är ingen annons. Känner en kille som vill sälja. Vill bara ha prisidé).



Är inte ute efter större trim-tips eftersom det inte är mitt mål. Försöker hålla bilen original, men en ny kam syns ju inte i första taget. :)


Turbo-Mupp har om jag inte missminner mig en T-kam i sin bil med A-motor. Han kan säkert svara på hur motorns karaktär är!



/Björn

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: T-kam till B230A?

Inlägg av Turbo-Mupp »

Bear skrev:
Shebalicious skrev:Funderar på att byta kamaxel på min B230A för att i alla fall få ut lite mer ur den. Känner en som har bytt till T-kam på sin 244 med förgasare och fick ett nämnvärt lyft. Är det rekommenderat att byta till T-kam och vad bör man ge för en begagnad T-kam? (Detta är ingen annons. Känner en kille som vill sälja. Vill bara ha prisidé).



Är inte ute efter större trim-tips eftersom det inte är mitt mål. Försöker hålla bilen original, men en ny kam syns ju inte i första taget. :)


Turbo-Mupp har om jag inte missminner mig en T-kam i sin bil med A-motor. Han kan säkert svara på hur motorns karaktär är!



/Björn


Ja det stämmer. Nu har jag förvisso automatlåda till T-kammens fördel då får jag säga då T-kammens bottendrag kanske inte märks lika tydligt med en manuell låda?



Men jag upplever motorn som vridstarkare på låga varv, sticker iväg snabbt som fan vid rödljus till skillnad från den tidigare A-kammen. Dock blir den ganska trött mycket fortare. Runt 4000 rpm och över händer det inte speciellt mycket.



Bränsleförbrukningen sjönk med en dl. Dock så har jag en trilskande förgasare som stör lite samt att jag kan inte ha tändningen så högt som jag vill då motorn från början var avsedd för 98oktan och jag tankar 95 vilket har en del spikningstendenser.



på grund av detta har jag fått sänka tändningen en aning som gör bilen slöare.



men vill man ha bättre vrid på botten och lägre bränsleförbrukning så är kammen ett bra val.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Okej, du har övertygat mig. :)

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

Jag vet en som har en t-kam liggande :roll:
Volvo 945

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Gilbert skrev:Jag vet en som har en t-kam liggande :roll:


PM funkar inte... Kan du kontakta mig på mailen sheba@euromail.se ?

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

Shebalicious skrev:
Gilbert skrev:Jag vet en som har en t-kam liggande :roll:


PM funkar inte... Kan du kontakta mig på mailen sheba@euromail.se ?


jodå de funkar, jag fick 2 pm av dig :)
Volvo 945

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Gilbert skrev:jodå de funkar, jag fick 2 pm av dig :)


Haha, okej. :)

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Sorry att jag drar upp en gammal tråd..



men hur funkar en T-kam på en F motor?
Bild

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

sljungaracer skrev:Sorry att jag drar upp en gammal tråd..



men hur funkar en T-kam på en F motor?
Vill också veta!



//Duvan
Duvan - Still going strong!

janni_ruda
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 mar 2007, 23:07

Inlägg av janni_ruda »

Duvan skrev:
sljungaracer skrev:Sorry att jag drar upp en gammal tråd..



men hur funkar en T-kam på en F motor?
Vill också veta!



//Duvan




bottenstarkt men rättså tråkig

Skriv svar