Byte av Lmm 010 mot 016 , funktion OK ?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Byte av Lmm 010 mot 016 , funktion OK ?

Inlägg av Robban67 »

Hej



Kan man byta ut en Lmm , t.ex en (76mm) 010:a mot en vanlig 016 och behålla funktionen fullt ut ?



Tänkte eftersom den är tunnare så blåser luften fortare genom den än genom en som är bredare, då reagerar väl boxen på fel luftmängd eller kommer den anpassa soppan efter "mera" luft ?
Bild

Siqqe
Uppkörning
Inlägg: 614
Blev medlem: 04 feb 2006, 07:05
Ort: Konga
Kontakt:

Re: Byte av Lmm 010 mot 016 , funktion OK ?

Inlägg av Siqqe »

Robban67 skrev:Hej



Kan man byta ut en Lmm , t.ex en (76mm) 010:a mot en vanlig 016 och behålla funktionen fullt ut ?



Tänkte eftersom den är tunnare så blåser luften fortare genom den än genom en som är bredare, då reagerar väl boxen på fel luftmängd eller kommer den anpassa soppan efter "mera" luft ?
Ja, luftflödet ökar ju men den kommer ju bottna mycket tidigare än 010:an. Varför vill du göra detta?



Jag vet dock inte om 016:an är kompatibel med boxen från B234F. Det låter jag vara osagt. Är dock osäker för jag har för mig att 010:an inte fungerar tillsammans med Lh2.4 från B230FK/FT.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Tanken bygger jag på att från 89 / 90 så byggde de om insuget från det större till ett vanligt med 016 som Lmm istället för 010:an dock så behöll de L.H 2,4 som styrsystem, det var det som gjorde att jag tänkte om det skulle vara möjligt att konvertera till det lite mindre insuget då det är betydligt billigare med delar till det istället, de 4 - 5 hk som det skiljer kan jag leva utan i praktiken ..



Det är mkt lättare att hittat.ex en 016 Lmm om den man har skulle braka..



mvh



Robban
Bild

Siqqe
Uppkörning
Inlägg: 614
Blev medlem: 04 feb 2006, 07:05
Ort: Konga
Kontakt:

Inlägg av Siqqe »

Robban67 skrev:Hej



Tanken bygger jag på att från 89 / 90 så byggde de om insuget från det större till ett vanligt med 016 som Lmm istället för 010:an dock så behöll de L.H 2,4 som styrsystem, det var det som gjorde att jag tänkte om det skulle vara möjligt att konvertera till det lite mindre insuget då det är betydligt billigare med delar till det istället, de 4 - 5 hk som det skiljer kan jag leva utan i praktiken ..



Det är mkt lättare att hittat.ex en 016 Lmm om den man har skulle braka..



mvh



Robban
Frågan är om mjukvaran förändrades under denna period också? Jag menar när de bytte typ av insug / LMM?

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



ja, det är möjligt att den påvekades också...



Ska forska lite i det så får vi se vart det hamnar...



Tack för infot så länge..



mvh



Robban
Bild

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

010 och 016 går inte att byta rakt av.



i sådant fall måste styrboxen också bytas ut.





var ingen speciell årsmodell som de bytte från stora till lilla spjället,



utan beror på om bilen har automat eller manuell låda.



155hk automat, litet spjäll och 016



159 manuell, stortspjäll och 010
Volvo 960 3.0liter manuell.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Ja, att gasspjället byttes i samma veva vet jag, men här dök det upp nya aspekter med boxen också.



Kan det räcka med att byta det lösa chippet i boxen ?



mvh



Robban
Bild

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Vi kanske ska byta grejer med varann du o jag Robban?

Du vill ha 155hk o jag vill ha 159 :wink:

Bara att komma ner så skiftar vi grejer :D





Jag har iofs en styrbox från en GL i min men det funkar, det rätta 16Vklippet finns väl inte men den går rent o fint.







OBS 80%skoj och 20%allvar :wink: :wink: :wink:
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Hahahahaha, lustigkurre :lol: :D



Ska jag vara ärlig så är det lite spekulation från min sida med detta för jag ska så småningom plocka ur maskin och byta till ett block som gått cirka 15000 mindre än det som sitter i idag ..



Då åker även toppen med på en renovering så det blir riktigt bra, tänkte då att det liiiite mindre insuget skulle bli en snällare variant ...



mvh



Robban
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Är även lite förvånad att din bil fungerar med GL:n box, provade med en -89as box till våran och den bara tvärdog.



kan det bero på olika insuget att den inte var anpassad dörefter..?



mvh



Robban
Bild

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

min styrbox gick ju sönder förra sommaren, original boxarna kostar ju 3000spänn på skroten, fick tag i en GL-box för en 1000lapp o bilen skuttade igång direkt.

Drar fint över hela registret men som sagt, 16V-klippet finns inte längre.

Att det funkar kan ju som sagt bero på att det är en 155hk med "klenare" grejer i från början.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

helt rätt robban, de funkar inte ihop... jag provade min -010 istället till min turbo som orginal har 016 och det lät som en moppe :D dog om jag inte gasade, och gick inte på alla burkar när jag väl gasade :D





så nån annan lösning får du allt klura ut :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Hahaha, Ja något annat blir det helt klart.



Troligen blir det ett 016-system rakt igenom i slutänden ( TROR jag )..

alternativet är en Lmm från 960:n för de ska tydligen vara samma i de bilarna, 3"-modellen...



mvh



Robban
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Du menar 012 LMM'en?

Den är kompatibel med 016 iaf, jag och AMssor med andra kör ju med den i sina 940'is t.ex

dock med moddad soppamängd (tryck, spridare etc)

Tyvärr vet jag inte hur lmm-signalen ser ut på 010 resp. 012.



//Erik som har 012 i båda sina bilar
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

jag förstår överhuvudtaget inte vad du vill uppnå genom att byta till mindre spjäll och mindre luftmassemätare.



om du nu ska ha billigare reservdelar om bilen går sönder så varför inte byta först när den gör det?
Volvo 960 3.0liter manuell.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Nja, det var egentligen en förfrågan från början om det var möjligt att byta dessa jämte varandra eftersom det är lättare att få tag på en 016 än en 010:a



mvh



Robban
Bild

Skriv svar