Genomgång AC

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Genomgång AC

Inlägg av Shebalicious »

Hepp, nu är det såhär att AC'n i min 744 GL från -86 har tappat kylförmågan och kyler ganska dåligt och tar ganska lång tid på sig att komma igång, så att säga. Den fungerar iaf och bygger upp tryck som den ska, men det tar en jävla tid.



Det hade varit trevligt om man kunde få den att fungera som den ska igen, framför allt nu när det plötsligt har kommit en värmebölja mitt i monsunperioden.. Misstänker att den behöver sig en genomgång, men jag kan inte ett jota om AC överhuvudtaget.



Så, om möjligt, kan någon/några ge mig lite tips om vad jag ska kolla på eller göra, förutom att kolla efter läckage eller stopp i slangarna? Ska man t.ex göra någonting med själva AC-behållaren?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Du kan ju leta efter kladdiga ställen runt alla rören å slangarna.



vid läckage så åker det ut lite olja som smutsen fastnar på.





Inte mycke man kan göra själv tyvärr.

Bäst är det att lämna iväg den till en som kan mäta funktionen.
Bild

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Hmm, och kostnad för koll och fix kan ligga på vadå, ungefär?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Det enda jag vet är att det är värt varenda krona =)



Lagade min klimatanläggning för 5000 ungefär.

Byte av konding och lite slangar fyllning å allt annat.



Men en kontroll kostar väl från 500 spänn.



Eftersom din funkar lite så kanske den inte läcker som ett såll.

Å då kommer man billigare undan.



Brukar finnas annonser i metro.
Bild

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Okej, får kolla upp det. Tack för svaret! :)

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

klart man kan fixa det själv, om man sätter sig in i hur detfunkar.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Klart man kan fixa det själv.



Men om ett proffs fixar det så blir det bättre(förhoppningsvis)

Dessutom så håller det kanske lite längre.



Rätt lätt att dra sönder oringarna...
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

jo men så kostar det därefter också, kylfirmor är ju bland dom värsta ockrarna som existerar på denna planet så man har råd att göra fel några gånger och kanske behöva byta kompressorn, om man jämför med vad kylbanditerna ska ha för att bara byta en slang å fylla. om man söker efter information om AC (blandannat på detta forum) så finner man tillräckligt för att lära sig hur systemet fungerar, och då är det inte svårt att felsöka.

och köldmedium är busenkelt att skaffa, har man en gammal R12-bil så kan man antingen köra med gasol eller bygga om till R134a som går att köpa på biltema nuförtiden, ja just det BILTEMA...!

nu står det inte köldmedium för AC på deras burkar utan det står drivgas för airbrushspruta, men läser man på burken vad den innehåller så står det HFC134a Tetrafluoretan, vilket ju är köldmedium134a

och en nippel som passar på gasflaskan finns väl säkert i nån airbrush-sats hos biltema, och en slang att sätta på bilens serviceventil kan gå att köpa hos en lokal kylfirma (läs ockerfirma) för en stor summa pengar, kolla på www.avantia.se där går det hitta slangen och en firma som är ÅF för dom, gå dit med artikelnummret och beställ en, men berätta inte att du ska ha den för att fylla själv för då blir dom vrånga å vägrar sälja den (korkat) så säg att den passar som bensinslang till nån gammal traktor du har eller nåt i den stilen.

Skriv svar