Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning
Volvolådans ingående axel har ett utstick på 18mm utanför sprängkåpan.
BMWlådans ingående axel har ett instick på 5mm innanför sprängkåpan.
kapar bort 70mm volvo sprängkåpa, och kapar bort 70+18+5=93mm ur bmwkåpan.
sammanfogar sedan bmwlådan med volvo sprängkåpan så får jag mina 18mm utstick Smile
Ponte svarvade igår ett rör som passar i ramlageröverfallen och jag kapade volvosprängkåpan.
ska ut och kapa isär bmwlådan nu, sen ikväll ska vi svarva en hylsa som passar på ingående axeln.
BMWlådans ingående axel har ett instick på 5mm innanför sprängkåpan.
kapar bort 70mm volvo sprängkåpa, och kapar bort 70+18+5=93mm ur bmwkåpan.
sammanfogar sedan bmwlådan med volvo sprängkåpan så får jag mina 18mm utstick Smile
Ponte svarvade igår ett rör som passar i ramlageröverfallen och jag kapade volvosprängkåpan.
ska ut och kapa isär bmwlådan nu, sen ikväll ska vi svarva en hylsa som passar på ingående axeln.
Ja det är så man gör! Utsticket på 5mmThaSaint skrev:på röret som urtrampningslagret glider på kör ni väl hylsan?
Lycka till, ordna bilder åxå
//Erik
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Är inte det axeltappen som skall sitta i svänghjulslagret.
Det lagret är för övrigt inte samma diameter som på volvolådan.
Ni måste fixa det för balansens skull.
De som kapar brukar använda måtten 70+15=85mm
Duvan - Still going strong!
3,31, 3,54 är ju rätt lämpliga, dom har jag räknat på, antar du har 3,54 nu får då har jag räknat att jag skall ha det varvtalet vid 100km/h som du har nu.
Trist med 1:1 på 5:an, men inte mycket och göra åt mer än att sätta i en 3,31 så sänker du varvtalet med ganska precis 200rpm och du kan köra 8km/h snabbare innan den varvar 3000rpm igen, inte mycket precis men alltid nått.
Trist med 1:1 på 5:an, men inte mycket och göra åt mer än att sätta i en 3,31 så sänker du varvtalet med ganska precis 200rpm och du kan köra 8km/h snabbare innan den varvar 3000rpm igen, inte mycket precis men alltid nått.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 13 jul 2005, 00:18
- Kör: BMW 730
- Ort: Sala
- Kontakt:
ThaSaint skrev:klipper lite fårn ett lokalt motorforum
"Borg Warner worldclass T5"
http://www.alltransmission.com/html/borg_warner_t5.html
http://www.kitcarusa.com/kb.php?aid=32
http://www.kitcarusa.com/kb.php?aid=31
Sitter i endel jänk, kanske vore nått?
kostar ju dock lite
http://www.blocket.se/vi/10573716.htm?ca=23_9_s
//Erik
Har sån låda i min Sierra Cosworth.. Ska se om jag hittar nå utväxling på dom.
Annonsen är borta nu men så dyra kan dom väl inte vara?
ToAx skrev:3,31, 3,54 är ju rätt lämpliga, dom har jag räknat på, antar du har 3,54 nu får då har jag räknat att jag skall ha det varvtalet vid 100km/h som du har nu.
Trist med 1:1 på 5:an, men inte mycket och göra åt mer än att sätta i en 3,31 så sänker du varvtalet med ganska precis 200rpm och du kan köra 8km/h snabbare innan den varvar 3000rpm igen, inte mycket precis men alltid nått.
hmm, finns det inte en 3,15 också? hade som fått för mig med?
på vilka bilar satt 3,31 utväxlingen?
Mockan skrev:ToAx skrev:3,31, 3,54 är ju rätt lämpliga, dom har jag räknat på, antar du har 3,54 nu får då har jag räknat att jag skall ha det varvtalet vid 100km/h som du har nu.
Trist med 1:1 på 5:an, men inte mycket och göra åt mer än att sätta i en 3,31 så sänker du varvtalet med ganska precis 200rpm och du kan köra 8km/h snabbare innan den varvar 3000rpm igen, inte mycket precis men alltid nått.
hmm, finns det inte en 3,15 också? hade som fått för mig med?
på vilka bilar satt 3,31 utväxlingen?
Dom flesta 940 ltt med m90 har väl 3,31 va jag kan minnas.
Volvo 940 Turbo 1997
Toax, du som verkar ha koll på det där med utväxlingar.
Jag bytte från m46 till m90 i min 960, och har fått väldigt höga varv efter det, ca 3000 vid 110.
tror det är 3,73 på bakaxeln, vet inte var m90 lådan har för utväxling, men det vet nog du, ska det bli så?
Vad har vanliga 940 för utväxling i bakaxeln, för så höga varv är det väl inte på en sådan i dom farterna?
Jag bytte från m46 till m90 i min 960, och har fått väldigt höga varv efter det, ca 3000 vid 110.
tror det är 3,73 på bakaxeln, vet inte var m90 lådan har för utväxling, men det vet nog du, ska det bli så?
Vad har vanliga 940 för utväxling i bakaxeln, för så höga varv är det väl inte på en sådan i dom farterna?
![Bild](http://www.760tic.com/tony/960.gif)
![Bild](http://goto.glocalnet.net/tiggger/Litemoddadbil2_1.jpg)
960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"
----------------------------
Bounce To Hell, Bitch
Tiggger skrev:Toax, du som verkar ha koll på det där med utväxlingar.
Jag bytte från m46 till m90 i min 960, och har fått väldigt höga varv efter det, ca 3000 vid 110.
tror det är 3,73 på bakaxeln, vet inte var m90 lådan har för utväxling, men det vet nog du, ska det bli så?
Vad har vanliga 940 för utväxling i bakaxeln, för så höga varv är det väl inte på en sådan i dom farterna?
Sätter du på en 3:31 så blir det ju ca 15-16kmh snabbare vid samma varvtal du har nu om jag inte räknat helt fel.
Bara helt appropå, Jag har en multilink klump liggandes, går det att ta reda på utväxlingen i den på nåt sett? har bara klumpen med innehåll.
Kommer troligen från en 760 med V6a.
Kommer troligen från en 760 med V6a.
![Bild](http://www.760tic.com/tony/960.gif)
![Bild](http://goto.glocalnet.net/tiggger/Litemoddadbil2_1.jpg)
960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"
----------------------------
Bounce To Hell, Bitch
Tiggger skrev:Och var hittar man en sådan?
Gamla 740 med aw71 automaten hade jag 3000 i 130Km/h med 4,10 på bakaxeln, klart behagligare än nu.
I 940LTT sades det ju ovan.
Tiggger skrev:Bara helt appropå, Jag har en multilink klump liggandes, går det att ta reda på utväxlingen i den på nåt sett? har bara klumpen med innehåll.
Kommer troligen från en 760 med V6a.
Antar att lappen på kåpan inte finns, där står ju annars utväxlingen.
Öppna kåpan och på kortsidan av krondrevet står ett Volvo nr. du behöver inte ta ut diffen räcker om du snurrar den och torkar av den så ser du nummret.
Volvo nr: 6814964 är iaf 3:54, kolla upp nummret så kan jag nog kolla upp vilken utväxling det är.
Krondrevet från en multilink passar rakt av på en 1031:a (ej på1030) men vet inte hur det är med pinjongen, skicka ett PM så kan jag kolla upp det åt dig.
Så det passar att ta innehållet ur en stel axel tex. Ltt axel o stoppa i en multilink axel?
Men med en 3,31 blir väl bilen långsammare i acceleration,men med högre slutfart, än med 3,73, eller 4,10, eller var det tvärt om?
Men med en 3,31 blir väl bilen långsammare i acceleration,men med högre slutfart, än med 3,73, eller 4,10, eller var det tvärt om?
![Bild](http://www.760tic.com/tony/960.gif)
![Bild](http://goto.glocalnet.net/tiggger/Litemoddadbil2_1.jpg)
960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"
----------------------------
Bounce To Hell, Bitch