Turbokonvertering

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
tobbz85
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 mar 2007, 00:19

Turbokonvertering

Inlägg av tobbz85 »

Går i tankar att turbo konvertera.



Bilen idag är en 745 gl -88 med b230f motor i.





Fråga 1.

Vad kan det komma kosta om man ska satsa på 200-250 hk max ?

Hur många timmar kan det ta ?



Fråga 2.

Vad i bilen måste jag byta ut i elväg dvs. styrboxar och skit ?

Hur mycket jobb är det med elen, om man måste skarva kablar och dyligt ?

Vad kan all el gå på ?



Fråga 3.

Vilken motorgrund bör jag satsa på för att lättast få intyg från volvo med avgascertifieringen ?



Fråga 4.

Vad kommer hela kalaset gå på ?

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Snälla, sök.... Frågorna du ställer finns redan, och är besvarade, flera gånger om...



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Addekarlsson skrev:Snälla, sök.... Frågorna du ställer finns redan, och är besvarade, flera gånger om...



Mvh/ Adde
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Som sagt så har det besvarats många gånger innan!



Rekkomenderar Mockans proejkttråd för mera info!



http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=38435

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Eftersom mitt bygge spårade ut en sväng så är de lite svårt för dig att få en exakt guide till hur du ska göra.



men principen är:

Adapter mellan orginalgrenrör och turbo.

downpipe

avgasystem

Intercooler

tryckrör

större diameter på lmm

större spridare



det du kan göra för att vara säker på att du inte spikar sönder din fina turbomotor är att konvertera den till e85, då spelar tändningen mindre roll...

sväljer upp till 30-35 grader på fulllast.

men då behövs STORA spridare.

Skriv svar