B230F Kam tjatet igen.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
slaskhink
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jun 2007, 03:27

B230F Kam tjatet igen.

Inlägg av slaskhink »

Som sagt. Har sökt men ej hittat något direkt konkret svar i trådarna. De flesta svaren som jag funnit har varit stil med "söööök" "har besvarats tusentals ggr" m.m.



Vad jag är ute efter är följande. Mer vrid från botten, som det ser ut nu så kommer "kraften" först vid cirka 3500-4000 RPM. Rena döden att köra skiten. Vilken av denna uppsjö av kammar rekommenderar ni kunniga för detta ändamål?



Samt vilken topp skal jag använda mig av? 531? planad eller ej?

Och slutligen när toppen väl är av, vad borde jag kanske rengöra, smörja eller bara se över när jag endå har den avplockad?



Fler frågor: Skulle en intercooler göra någon skilnnad på en B230F? Eller är detta något som endast passar turbo motorer. Om så är fallet, varför?



Skulle jag eventuellt kunna tjäna någon hästkraft via ett öppet luftfilter som med hjälp av en tjock slang monteras någonstans i fronten för att optimera mängden luft?





Som ni säkert märker av mina frågor här så är jag en person som inte kan, utan är relativt ny inom detta område. Därav mina funderingar. Dessa är baserade på bitvis av info och ren hörsägen. Därför vore det fint om någon vänlig själ kunde tänka sig att reda ut en del begrepp.



Som vanligt är jag ytters tacksam för all info ni kan bidra med.

Tack på förhand. :)

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: B230F Kam tjatet igen.

Inlägg av Turbo-Mupp »

slaskhink skrev:Som sagt. Har sökt men ej hittat något direkt konkret svar i trådarna. De flesta svaren som jag funnit har varit stil med "söööök" "har besvarats tusentals ggr" m.m.



Vad jag är ute efter är följande. Mer vrid från botten, som det ser ut nu så kommer "kraften" först vid cirka 3500-4000 RPM. Rena döden att köra skiten. Vilken av denna uppsjö av kammar rekommenderar ni kunniga för detta ändamål?



Samt vilken topp skal jag använda mig av? 531? planad eller ej?

Och slutligen när toppen väl är av, vad borde jag kanske rengöra, smörja eller bara se över när jag endå har den avplockad?



Fler frågor: Skulle en intercooler göra någon skilnnad på en B230F? Eller är detta något som endast passar turbo motorer. Om så är fallet, varför?



Skulle jag eventuellt kunna tjäna någon hästkraft via ett öppet luftfilter som med hjälp av en tjock slang monteras någonstans i fronten för att optimera mängden luft?





Som ni säkert märker av mina frågor här så är jag en person som inte kan, utan är relativt ny inom detta område. Därav mina funderingar. Dessa är baserade på bitvis av info och ren hörsägen. Därför vore det fint om någon vänlig själ kunde tänka sig att reda ut en del begrepp.



Som vanligt är jag ytters tacksam för all info ni kan bidra med.

Tack på förhand. :)


En T-kam ger bra vrid på botten men är ganska trött därefter....
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



En V-kam kan vara ett alternativ att använda, finns mkt på skroten i 740/45 GLE, med B230E motorn i.



En intercooler på en icketurbomatad maskin skulle nog inte fungera så bra då du inte får hjälp att trycka luften genom intercoolern ordentligt utan turbons tryckförmåga.



Ett öppet luftfilter alt.sportluftfilter kan ge lite mer ork helt klart, iallafall ihop med en V-kam.



En grövre luft slang/ rör ger dig inte så värst mkt utan det lurar bara Luftmassemätaren att tro den får in mindre mängd med luft, samma mängd som motorn suger in i ett större rör ger en signal om att det egentligen blir för lite luft som kommer in.



mvh



Robban
Bild

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Intercooler (ic) på en icke-turbo är meningslöst då luften som regel redan är så kall den kan bli.

Skulle isåfall vara om man sprayade ic:n med vatten som sen avdunstade och gav en liten kyleffekt, men tveksamt om effektökningen av något sådant ens skulle vara märkbar.



På en turbobil värms däremot luften upp av turbon, dels p.g.a. avgaserna som driver den och p.g.a. tryckökningen..

En ic blir då väldigt användbar eftersom den kyler luften, och då kall luft tar mindre plats än varm får det plats mer luft i cylindrarna vilket innebär att mer bränsle kan adderas till blandningen.. Vilket i sin tur ger mer hk! :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

På tjejens bil (740-90 glt-paket) så har jag monterat en A kam med fördelar spår (satt i b230a och b230et)



går mycket bättre över hela registret.



Jag har även polvänt vevaxelpositionsgivaren för att få 3grader mer förtänning över hela registret.



detta gav en mycket trevligbil att köra, och inte slö och trött b230f som förstör hela bilfärden.



V kamen som sitter i b230e fungerar också, ger dock lite mindre på botten än vad A gör.
Volvo 960 3.0liter manuell.

slaskhink
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jun 2007, 03:27

Inlägg av slaskhink »

Latjo44 skrev:På tjejens bil (740-90 glt-paket) så har jag monterat en A kam med fördelar spår (satt i b230a och b230et)



går mycket bättre över hela registret, har även polvänt vevaxelpositionsgivaren.



detta gav en mycket trevligbil att köra, och inte slö och trött b230f som förstör hela bilfärden.


Det var riktig grekiska du levererade där. :P Ska be min "mekaniker-vän" kolla på det. :)



Passar på att tacka er alla för hjälpen. Mycket uppskattat. :)

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Inlägg av Pontus »

Har en fråga ja med.. jag har då en B230F motor, o undrar vilken ni rekommderar av B230E(V) kammen och B230A(?)



Tacksamm för svar.
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

tobbz85
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 mar 2007, 00:19

Inlägg av tobbz85 »

kö en b230f med en planad och portad 531 topp samt en vkam.

uppställd tändning och e85. Ligger rätt så jämt med en 745 turbo orginal :D

slaskhink
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jun 2007, 03:27

Inlägg av slaskhink »

tobbz85 skrev:kö en b230f med en planad och portad 531 topp samt en vkam.

uppställd tändning och e85. Ligger rätt så jämt med en 745 turbo orginal :D




Jag är ingen motorguru direkt. Men rent spontant så känns det lite optimistiskt?



En fråga till som jag spekulerat lite i. Det verkar inte förekomma så värst många trimmade B230F på vägarna. I alla fall inte märkbart trimmade. Beror detta på att folk i allmänhet anser att det är lättare att köpa en turbo och jobba med den än att stå och slita i en sugis?



Btw, jag har en 90:a. Hur ställer man uåå tändningen på dessa? Har för mig att jag läst något om att den var "ej justerbar"!?

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Har bilen tändsystemet EZ-116K så kan man jorda pinne 18 samt 19 i styrdonet för 3 grader tidigare tändning.

Det ska även funka att polvända anslutningarna för den induktiva svänghjulsgivaren för att få 3 grader tidigare, men det är inget jag testat.

Om dom två metoderna sen går att kombinera vet jag inte, men det verkar troligt. :P
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

tobbz85
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 mar 2007, 00:19

Inlägg av tobbz85 »

Jag är ingen motorguru direkt. Men rent spontant så känns det lite optimistiskt?
Hmm nae skulle det göra det ? Har ju gjort allt motorarbete själv och vet vad motorn innehåller så nej jag är inte optimitisk.

slaskhink
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jun 2007, 03:27

Inlägg av slaskhink »

tobbz85 skrev:
Hmm nae skulle det göra det ? Har ju gjort allt motorarbete själv och vet vad motorn innehåller så nej jag är inte optimitisk.


Det var inte meningen att trampa dig på tårna, och jag ber om ursäkt om det lät så. Låter fortfarande dock intressant.









Ska testa det att jorda pinnarna. Mest för nöjes skull så får vi se vad som brinner upp. :evil:

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

du ska välja en kam somm är avsedd för "högre" varvtal. och sedan bredda ditt register med pulsavstämmning. det är vägen att gå, så gör biltillverkna oxå.



de stämmer av för att få en vridpeak vid runt 2000 varv för att få en lättkörd bil, men samtidigt kan inte bilen dö av därefter.



problemet med att stämma av grenrör och insug för olika varvtal är att man ofta får en svacka i fyllnaden "mitt i" registret...
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Mirox
Övningskörning
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:04
Kör: 745 Tic -88
Ort: Halland

Inlägg av Mirox »

Lånar tråden lite, åt vilket håll ska jag vrida fördelaren om jag vill få tidigare tändning? Är en b230f LH2.2.

Skriv svar