Motoralternativ i 760

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Motoralternativ i 760

Inlägg av Maxwell »

En fråga ang motorer i tidiga 760.

Har det sålts några 760 med B27:or eller har de alltid varit 2.8 liters på 760? Kollade lite på Bildelsbasen och noterade en B27:a i en 760 fr -85.



Och när kom 760 med B280?





//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: Motoralternativ i 760

Inlägg av Bear »

Maxwell skrev:En fråga ang motorer i tidiga 760.

Har det sålts några 760 med B27:or eller har de alltid varit 2.8 liters på 760? Kollade lite på Bildelsbasen och noterade en B27:a i en 760 fr -85.



Och när kom 760 med B280?





//Maxwell


Kollar lite i en gammal bilsport från 97, där det är en köpguide över 760/960 och enligt den så var kraftkällan B28E innan B280 kom 1987, står inget om B27 där.



/Björn
Volvo - Let your Swede out

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

min 760GLE '82 hade B20E fårn fabrk, chassinummer ganska lågt, så de satt nog aldrig B27



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Inlägg av unix »

1984 (enda året) satt det B23ET i 760.

1985 ska det vara B230ET är jag ganska säker på.

Minns inte rakt av de andra åren.

De pratade ju om B27 i tidig veva när de skulle lansera 760 redan 1981,

vilket fördröjdes till 1982 och de ökade motorn till 2,8 i samma veva har

jag för mig. De fundera ju även på en V8 men den fick helt enkelt inte

plats.
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

unix skrev:1984 (enda året) satt det B23ET i 760.

1985 ska det vara B230ET är jag ganska säker på.

Minns inte rakt av de andra åren.

De pratade ju om B27 i tidig veva när de skulle lansera 760 redan 1981,

vilket fördröjdes till 1982 och de ökade motorn till 2,8 i samma veva har

jag för mig. De fundera ju även på en V8 men den fick helt enkelt inte

plats.


Mnjaa..lite smått fel här..





B27 fanns som A/E/och F. Den första B28an kom till 1980års modell men endast som B28A(denna version fanns aldrig i sverige)...till 1981 års bilar ersattes alla så då är det B28A/E/F :P



760 GLE kom ju mer än ett helt år senare så där är det givetvis B28 från start. sista året med en förgasarsexa(B27A) i sverige var 1977 i 264/265 GL.
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

B280 E/F kom 1987. Standard från 1988-90
VOLVO 940 TURBO -96

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

unix skrev:1984 (enda året) satt det B23ET i 760.


b23et kom redan -83
Volvo 960 3.0liter manuell.

Skriv svar