Kamaxel k8 fungerar den på min B230E motor???

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
klippan
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 dec 2005, 18:01
Ort: Östersund

Kamaxel k8 fungerar den på min B230E motor???

Inlägg av klippan »

Jag har fått tag på en k8 kam till min 740 GLE Me jag vet inte vad den har för efekt eller om den ens går att ha på min B230E motor. skulle uppskatta om det fanns någon som vet något om den .

Eller om det finns någon länk däe jag kan gå in och få information om den Tack på förhand

Användarvisningsbild
Knasen
Övningskörning
Inlägg: 266
Blev medlem: 22 apr 2007, 21:10
Kör: 744 GL -92
Ort: Söderköping

Inlägg av Knasen »

Menar du en KG8 kam från KGtrimning?

http://www.kgtrimning.com/KGkamB2123.htm

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

har en bekant som kör med kg7 kam.



det är ingen snäll sak. inte specielt gatvänligt och är inget man parar ihopp med en i övrigt standard motor.



kg8:an är ännu vassare.
Volvo 960 3.0liter manuell.

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Hur är det med lyftet, såg att den lyfte en hel del, hur går det ihop med E motorn? (som ska vara den enda 8v rödblockare som inte klarar kamremshaveri)

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Inlägg av Bear »

John skrev:Hur är det med lyftet, såg att den lyfte en hel del, hur går det ihop med E motorn? (som ska vara den enda 8v rödblockare som inte klarar kamremshaveri)


Angående kamremshaveriet så ska väll E-motorn klara sig. Värre med K-motorn sägs det ju!



/Björn
Volvo - Let your Swede out

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Jao, glömde K motorn, den är given i den frågan, men har hört från lite källor att E motorn inte har lika mycket marginaler som andra rödblockare också, nån får gärna bekräfta detta!

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

det beror på att E motorn har V kam, finns en risk för att de slår i om kamremen går av.



sätter man i kg8 slår de garanterat i om remen går av.



b23e med K och H kam tar också i om remen går av
Volvo 960 3.0liter manuell.

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

B23E med K-kam tar INTE i om remmen går av!!
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Användarvisningsbild
klippan
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 dec 2005, 18:01
Ort: Östersund

Inlägg av klippan »

Jag har fått reda på att kammen är en om slipad v kam volvo orginal som sitter i B230E motorerna. rätt sjusterad ska den gå riktigt gott mellan 2000rpm till 8000rpm med förhöjt komp till ca 11kg. rätt sjusterad och med frisk motor ska motorn ge ca 160hk utan att man gjort något annat. inge extraktor och ingen portning. 8 står för motorn den är gjord för.

kammen kommer från Åsa-Nisse vebo trimm.

har hans nummer om ni vill ta kontakt med honom .

Användarvisningsbild
klippan
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 dec 2005, 18:01
Ort: Östersund

Inlägg av klippan »

Jag glömde! Jag har monterat in den i min bil och den blir rätt pigg. Problemet jag har är att det finns ett inbygt varvstop vid 6000rpm och jag vet inte hur jag ska få bort det. Vet någon hur ??? halva glädjen är borta LER

Skriv svar