Byta topp eller bara kam? Tvätta med syra? Höja tändningen?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
danielicious
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
Ort: Umeå/Jönköping

Byta topp eller bara kam? Tvätta med syra? Höja tändningen?

Inlägg av danielicious »

Uppdatering: Bläddra ner



Har kommit över en 531-topp med tillhörande VX3-kam, funderar nu på vad exakt jag ska göra med den...



Min GL -89 med 530-topp och M-kam är ju som bekant inget man direkt får nån kick av att köra, så jag tänkte hitta på nåt där. Nu till frågeställningen:



Är det värt arbetet att byta hela toppen? Tiden har jag, men tycker inte om att göra en massa arbete i onödan...



Om jag förstått saken rätt efter läst diverse trådar på ämnet kommer en obearbetad 531-topp inte göra nån skillnad på en B230F, kanske t.o.m. blir en björntjänst med tanke på det lägre kompet? Gör 531:an annars någon skillnad i förbrukning? Verkar ju råda lite delade åsikter om detta, så jag är i valet o kvalet.



Om inget annat kommer jag nog enbart byta kammen för att spara arbete, sen byta tillbaks om och när jag säljer bilen och sälja 531-toppen (med VX3-kammen) separat. Låter det vettigt? Tar gärna emot synpunkter.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Jag skulle nog hänga över kammen i din nuvarande topp , enklast...



Om du sen har L.H 2,4 som system så anpassar den sig självt till den ...



mvh



Robban
Bild

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

om du bara byter kammen så får du vara medveten om att du kan bli tvungen att shimsa om nåt ventilspel, man kan inte förutsätta att det går bra.

danielicious
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
Ort: Umeå/Jönköping

Inlägg av danielicious »

StefanM skrev:om du bara byter kammen så får du vara medveten om att du kan bli tvungen att shimsa om nåt ventilspel, man kan inte förutsätta att det går bra.


Bra poäng. Men det borde väl fortfarande bli mindre jobb än att byta hela toppen? Är hyffsat införstådd med vad de olika arbetena innebär (läst en hel del), men då jag aldrig gjort något av dem själv tar jag gärna synpunkter från er med praktisk erfarenhet.



//tacksam

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

danielicious skrev:
StefanM skrev:om du bara byter kammen så får du vara medveten om att du kan bli tvungen att shimsa om nåt ventilspel, man kan inte förutsätta att det går bra.


Bra poäng. Men det borde väl fortfarande bli mindre jobb än att byta hela toppen? Är hyffsat införstådd med vad de olika arbetena innebär (läst en hel del), men då jag aldrig gjort något av dem själv tar jag gärna synpunkter från er med praktisk erfarenhet.



//tacksam
Jodå, att justera ventilspelet är bra mycket enklare än att byta topp. :wink:
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

danielicious
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
Ort: Umeå/Jönköping

Inlägg av danielicious »

Finnemang, då börjar jag med att häkta över kammen :)



Tänkte ta o försöka mig på att renovera 531-toppen när jag ändå inte gör något annat med den, då den ser lite dassig ut...



Fråga: Törs man tvätta den, alt. doppa den, i syra (typ citronsyra eller oxalsyra)?

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

ja skulle spraya toppen å skruvva med etrig motortvätt/asfaltslösare, inge fjolligt avfettning för biltvätt. sen spola me högtryckstvätten, blås torrt å olja in ventilger å fjädrar.

danielicious
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
Ort: Umeå/Jönköping

Inlägg av danielicious »

Har bytt kam nu (plus rem o lite annat bös), och döm av min förvåning när fanskapet till bil faktiskt startade igen och fungerar! Kollade även ventilspelet både före och efter kambyte, och det vart faktiskt bättre med nya kammen :cat:



Slänger upp en bild från äventyret:

Bild

Observera hur texten på nya remmen matchar spridarna... Brutalt vackert.



Ok, nästa fråga: Är det någon vits för mig att försöka mig på att höja tändningen? Motorn, insug och utblås är original i övrigt.





edit: Glömde förresten att tacka alla vänliga själar här för all hjälp -- säg till om ni e i krokarna så bjuder jag på öl :)

Radiator
Färsk användare
Inlägg: 61
Blev medlem: 25 apr 2006, 17:36

Inlägg av Radiator »

Kul att det funkade fint! Tänkte bara höra med dig om du märkt någon skillnad i soppaförbrukning nu när du bytt till den vassare kammen.

danielicious
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
Ort: Umeå/Jönköping

Inlägg av danielicious »

Radiator skrev:Kul att det funkade fint! Tänkte bara höra med dig om du märkt någon skillnad i soppaförbrukning nu när du bytt till den vassare kammen.


Inte hunnit köra så långt än, och då jag i samma veva även hade nere och gjorde rent insug och vevhusventilation samt monterade nya vacuumslangar kommer jag dessvärre inte kunna härleda ev. skillnad i förbrukning till enbart kammen... :|



Vet iaf att jag låg mellan 0.8-0.9 landsväg innan, vilket är lite högt för en GL. Återkommer när jag har nya siffror.

Skriv svar