Oljetryck och retur till 740 b234t
Oljetryck och retur till 740 b234t
Tja!
Funderar på om man kan ta olja till och från turbon genom en oljefilteradapter. Kan detta fungera? Flödet borde väl vara bra och tryck borde det väl finnas? Och om det fungerar varför görs det inte alltid vid konverteringar istället för att borra o svetsa i tråget?
//Nyberg
Funderar på om man kan ta olja till och från turbon genom en oljefilteradapter. Kan detta fungera? Flödet borde väl vara bra och tryck borde det väl finnas? Och om det fungerar varför görs det inte alltid vid konverteringar istället för att borra o svetsa i tråget?
//Nyberg
B234T
tja!
returen får bra fall även om man drar den till oljefilteradaptern, turbon sitter ganska högt. det går juh koppla in oljekyl den vägen o de borde väl bli samma sak som en turbo? Om jag inte tar fel så borde juh ena hålet på oljefilteranslutningen antingen centrumtappen eller hålet runtom vara tryck i och den andra borde det väl inte vara tryck i och därför lämpa sig som retur från turbon?
Undrar även vad den nippeln är till som sitter en bit längre bak än oljefiltret. en kopparnippel typ 15 mm som det inte sitter nån slang på...
returen får bra fall även om man drar den till oljefilteradaptern, turbon sitter ganska högt. det går juh koppla in oljekyl den vägen o de borde väl bli samma sak som en turbo? Om jag inte tar fel så borde juh ena hålet på oljefilteranslutningen antingen centrumtappen eller hålet runtom vara tryck i och den andra borde det väl inte vara tryck i och därför lämpa sig som retur från turbon?
Undrar även vad den nippeln är till som sitter en bit längre bak än oljefiltret. en kopparnippel typ 15 mm som det inte sitter nån slang på...
B234T
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
- Kör: Fort
- Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo
Nyberg skrev:tja!
returen får bra fall även om man drar den till oljefilteradaptern, turbon sitter ganska högt. det går juh koppla in oljekyl den vägen o de borde väl bli samma sak som en turbo? Om jag inte tar fel så borde juh ena hålet på oljefilteranslutningen antingen centrumtappen eller hålet runtom vara tryck i och den andra borde det väl inte vara tryck i och därför lämpa sig som retur från turbon?
Undrar även vad den nippeln är till som sitter en bit längre bak än oljefiltret. en kopparnippel typ 15 mm som det inte sitter nån slang på...
jo men oljan ska ju gå igenom oljekylet, och in i motorn igen, därför blir de ju tryck på båda två anslutningarna eller?
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98
du kan inte koppla in turbons retur till oljefilteradaptern. du har oljetryck där.
oljereturen ska ner till tråget om du inte har utag i blocket för de orginal, oljetryck tas lättast från oljetryckskontaken med ett T kors och slang upp till turbon. ingen ide att krångla till de mer än så
oljereturen ska ner till tråget om du inte har utag i blocket för de orginal, oljetryck tas lättast från oljetryckskontaken med ett T kors och slang upp till turbon. ingen ide att krångla till de mer än så
Volvo 960 3.0liter manuell.
Mockan skrev:har byggt 3 turbomotorer på sugis block nu,
den första svetsade ja returen i tråget, dom andra två så borrade jag ut hålet där returen sitter på turbobilarna, gängade sedan med m20 och drog dit en slangnippel, är otroligt lätt och fort gjort.
Om man nu har lämplig borr och M20 gäntapp. =)
Lär ju inte vara gratis att köpa?!
Var köpte du slangnippeln?
Vad kör du med för slang?
Man blir ju lätt irriterad på den stela oljereturen som bara läcker...
micael skrev:Mockan skrev:har byggt 3 turbomotorer på sugis block nu,
den första svetsade ja returen i tråget, dom andra två så borrade jag ut hålet där returen sitter på turbobilarna, gängade sedan med m20 och drog dit en slangnippel, är otroligt lätt och fort gjort.
Om man nu har lämplig borr och M20 gäntapp. =)
Lär ju inte vara gratis att köpa?!
Var köpte du slangnippeln?
Vad kör du med för slang?
Man blir ju lätt irriterad på den stela oljereturen som bara läcker...
M20 tapp finns av rätt kass kvalite men som duger till ett skär i gjutgods, och en 17,5mm borr finn med rätt billigt, men du måste kunna driva den också, en 17,5mm borr har kona och går inte att sätta i chuck, men man kan ju göra nån habrovinkel och svetsa på en tapp under 13mm så kan man driva den med vanlig borrmaskin.
Ett svängjärn är ju också bra att ha, går att dra med skiftnyckel eller liknande men blir ju knappast bra.
Slangnippel finns på HydroScand och likaså slang, jag kör men en slang med ID 16mm som klarar 180 graders strålningsvärme, eller jag gjorde det med min gammla K24:a nu kör jag med en med ID 19mm.
Jag svarvade en hylsa med hög tolerans och slog fast den i orginal returens hål, fungerar det med.
hmm. jag har tillgång till gängutrustning så de är nog inget problem.. men jag har inte tillgång till att lyfta motorn vilket känns som en nödvändighet när man skall borra i blocket? har jag ens nån stans att borra på mitt b234 block. vet inte vart den sitter på en vanlig b230..
Annars borde sepparat oljesystem till turbon funka?
typ oljekyl -> sepparat pump -> turbo -> tillbaka
Fan va krångligt allt ska va när motorn sitter i bilen...
Annars borde sepparat oljesystem till turbon funka?
typ oljekyl -> sepparat pump -> turbo -> tillbaka
Fan va krångligt allt ska va när motorn sitter i bilen...
B234T
micael skrev:Toax:
Det där med hylsan låter ju som en bra ide.
Kommer du ihåg vad det var för mått?
Borra 17,5mm med skruvdragare i gjutjärn låter som en tokig ide...
Skulle inte heller borra 17,5mm med handjagare, men det går, fast var beredd på handleds frakturer om du har en stark maskin och det hugger.
Minns inte måttet men kan ju mäta på mitt FT -90 block som jag har liggandes, är jag inblandad i tillverkningen av en hylsa?
Så här såg det ut på min gammla motor med K24:
Och här synns det vart hålet för oljereturen är placerat:
sedär ja, renare än nytt.. Nu är jag ganska inne på sepparat kylning till turbon, med en pump som pumpar nån minut efter att man slagit av bilen. Läste om nån som körde med en soppapump, borde fungera, flödet duger väll på en sån, se till att ha bra olja med som inte blir alltför seg när den är kall.. typ 0-40 eller nått.
B234T
ToAx skrev:micael skrev:Toax:
Det där med hylsan låter ju som en bra ide.
Kommer du ihåg vad det var för mått?
Borra 17,5mm med skruvdragare i gjutjärn låter som en tokig ide...
Skulle inte heller borra 17,5mm med handjagare, men det går, fast var beredd på handleds frakturer om du har en stark maskin och det hugger.
Minns inte måttet men kan ju mäta på mitt FT -90 block som jag har liggandes, är jag inblandad i tillverkningen av en hylsa? :)
Ja det är inte helt omöjligt att kan få en order..
Kanske något du kan tillverka masser av å sälja.
Det lär ju vara endel som har problem med oljereturen.
Förresten så har jag redan en ordentlig handfraktur.
Borrade ett 70mm hål i en tegelvägg med en dosborr å en liten superstark maskin med dubbla handtag. å den högg självklart.
Är alltså inte bra ännu fast det är 6 månader sedan.
Nyberg skrev:sedär ja, renare än nytt.. Nu är jag ganska inne på sepparat kylning till turbon, med en pump som pumpar nån minut efter att man slagit av bilen. Läste om nån som körde med en soppapump, borde fungera, flödet duger väll på en sån, se till att ha bra olja med som inte blir alltför seg när den är kall.. typ 0-40 eller nått.
Fast ju mer separata system man har destå krångligare blir det, satsa på en pump avsedd för ändamålet åtminstone.
KG har en pump för torrsump för 15000.
En sådan kan räcka.
=)
Jag har funderat på att montera en extra vattenpump istället enbart för turbon.
Men det är kanske lite onödigt.
Annars så kan man ju köra lugnt en bit innan man stänger av.
Har ju funkat sedan rommartiden när dom gamla grekerna körde 240 turbo.
En sådan kan räcka.
=)
Jag har funderat på att montera en extra vattenpump istället enbart för turbon.
Men det är kanske lite onödigt.
Annars så kan man ju köra lugnt en bit innan man stänger av.
Har ju funkat sedan rommartiden när dom gamla grekerna körde 240 turbo.
micael skrev:KG har en pump för torrsump för 15000.
En sådan kan räcka.
=)
Jag har funderat på att montera en extra vattenpump istället enbart för turbon.
Men det är kanske lite onödigt.
Annars så kan man ju köra lugnt en bit innan man stänger av.
Har ju funkat sedan rommartiden när dom gamla grekerna körde 240 turbo.
Jag har slutat vattenkyla, skippar vattnet helt, går även och göra det på agg som är avsedda för vatten, bara att skippa att koppla i vatten tillförseln. som sagt bara och köra lungt sissta biten innan man är hemma.
ToAx skrev:micael skrev:KG har en pump för torrsump för 15000.
En sådan kan räcka.
=)
Jag har funderat på att montera en extra vattenpump istället enbart för turbon.
Men det är kanske lite onödigt.
Annars så kan man ju köra lugnt en bit innan man stänger av.
Har ju funkat sedan rommartiden när dom gamla grekerna körde 240 turbo.
Jag har slutat vattenkyla, skippar vattnet helt, går även och göra det på agg som är avsedda för vatten, bara att skippa att koppla i vatten tillförseln. som sagt bara och köra lungt sissta biten innan man är hemma.
de där med att skippa vattnet är nog inte så bra ifall du vill att turbon ska hålla ett längre tag.
turboaggregat med vattenkylning har mindre tilltagna oljekanaler då oljan i detta fall bara ska smörja, de utan vattenkylning har bättre kanaler som hjälper till att kyla också.
gillar inte tanken på halvgas, uugghh.
Finns en del pumpar avsedda för baxaxelolja, borde funka. Den för vatten och diesel på biltema ser förövrigt typ lika dan ut som dem man hittar avsedda för ändamålet..
nu ska jag sova. ska upp imorn och åka upp till KL och införskaffa mig intercooler och oljekyl. Hur stort oljekyl tror ni jag behöver till mitt sepparata system? Turbo = td04hl-15g som jag ska kyla med vatten.
Finns en del pumpar avsedda för baxaxelolja, borde funka. Den för vatten och diesel på biltema ser förövrigt typ lika dan ut som dem man hittar avsedda för ändamålet..
nu ska jag sova. ska upp imorn och åka upp till KL och införskaffa mig intercooler och oljekyl. Hur stort oljekyl tror ni jag behöver till mitt sepparata system? Turbo = td04hl-15g som jag ska kyla med vatten.
B234T
Mockan skrev:ToAx skrev:micael skrev:KG har en pump för torrsump för 15000.
En sådan kan räcka.
=)
Jag har funderat på att montera en extra vattenpump istället enbart för turbon.
Men det är kanske lite onödigt.
Annars så kan man ju köra lugnt en bit innan man stänger av.
Har ju funkat sedan rommartiden när dom gamla grekerna körde 240 turbo.
Jag har slutat vattenkyla, skippar vattnet helt, går även och göra det på agg som är avsedda för vatten, bara att skippa att koppla i vatten tillförseln. som sagt bara och köra lungt sissta biten innan man är hemma.
de där med att skippa vattnet är nog inte så bra ifall du vill att turbon ska hålla ett längre tag.
turboaggregat med vattenkylning har mindre tilltagna oljekanaler då oljan i detta fall bara ska smörja, de utan vattenkylning har bättre kanaler som hjälper till att kyla också.
Glömde nämna att jag inte har för ändamål att få min turbo och hålla i 20k mil, sen är det nog kännsligare på en 13C än på en HX40.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 31 maj 2006, 12:00
- Ort: Gbg
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Volvo_Vingen skrev:ingen som har tips på att turbo konvertera en av PRV 6 orna? B28E, vart man kan dra olja på den, och om kammen pallar det ?
dessa bilder ger kanske lite tips
(har inte kollat så noga själv)
http://www.printroom.com/ViewAlbum.asp? ... _id=124351
http://www.printroom.com/ViewAlbum.asp? ... _id=131091
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?