Oljetryck och retur till 740 b234t

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Oljetryck och retur till 740 b234t

Inlägg av Nyberg »

Tja!



Funderar på om man kan ta olja till och från turbon genom en oljefilteradapter. Kan detta fungera? Flödet borde väl vara bra och tryck borde det väl finnas? Och om det fungerar varför görs det inte alltid vid konverteringar istället för att borra o svetsa i tråget?



//Nyberg
Bild

B234T :)

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Returen skall ju ha fall.

Å tråget är ju lägsta punkt....





Annars kan man ju ta olja från oljetryckskontakten.
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

oljereturen ska mynna ut ovanför oljenivån i tråget.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

tja!



returen får bra fall även om man drar den till oljefilteradaptern, turbon sitter ganska högt. det går juh koppla in oljekyl den vägen o de borde väl bli samma sak som en turbo? Om jag inte tar fel så borde juh ena hålet på oljefilteranslutningen antingen centrumtappen eller hålet runtom vara tryck i och den andra borde det väl inte vara tryck i och därför lämpa sig som retur från turbon?



Undrar även vad den nippeln är till som sitter en bit längre bak än oljefiltret. en kopparnippel typ 15 mm som det inte sitter nån slang på...
Bild

B234T :)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Nyberg skrev:Undrar även vad den nippeln är till som sitter en bit längre bak än oljefiltret. en kopparnippel typ 15 mm som det inte sitter nån slang på...


Du menar där man tappar kylarvätska från oljekylningen?



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

GooFy!
Van forumsanvändare
Inlägg: 1220
Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
Kör: Fort
Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo

Inlägg av GooFy! »

Nyberg skrev:tja!



returen får bra fall även om man drar den till oljefilteradaptern, turbon sitter ganska högt. det går juh koppla in oljekyl den vägen o de borde väl bli samma sak som en turbo? Om jag inte tar fel så borde juh ena hålet på oljefilteranslutningen antingen centrumtappen eller hålet runtom vara tryck i och den andra borde det väl inte vara tryck i och därför lämpa sig som retur från turbon?



Undrar även vad den nippeln är till som sitter en bit längre bak än oljefiltret. en kopparnippel typ 15 mm som det inte sitter nån slang på...


jo men oljan ska ju gå igenom oljekylet, och in i motorn igen, därför blir de ju tryck på båda två anslutningarna eller?
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

du kan inte koppla in turbons retur till oljefilteradaptern. du har oljetryck där.





oljereturen ska ner till tråget om du inte har utag i blocket för de orginal, oljetryck tas lättast från oljetryckskontaken med ett T kors och slang upp till turbon. ingen ide att krångla till de mer än så
Volvo 960 3.0liter manuell.

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

har byggt 3 turbomotorer på sugis block nu,

den första svetsade ja returen i tråget, dom andra två så borrade jag ut hålet där returen sitter på turbobilarna, gängade sedan med m20 och drog dit en slangnippel, är otroligt lätt och fort gjort.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Mockan skrev:har byggt 3 turbomotorer på sugis block nu,

den första svetsade ja returen i tråget, dom andra två så borrade jag ut hålet där returen sitter på turbobilarna, gängade sedan med m20 och drog dit en slangnippel, är otroligt lätt och fort gjort.




Om man nu har lämplig borr och M20 gäntapp. =)



Lär ju inte vara gratis att köpa?!





Var köpte du slangnippeln?

Vad kör du med för slang?



Man blir ju lätt irriterad på den stela oljereturen som bara läcker...
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

micael skrev:
Mockan skrev:har byggt 3 turbomotorer på sugis block nu,

den första svetsade ja returen i tråget, dom andra två så borrade jag ut hålet där returen sitter på turbobilarna, gängade sedan med m20 och drog dit en slangnippel, är otroligt lätt och fort gjort.




Om man nu har lämplig borr och M20 gäntapp. =)



Lär ju inte vara gratis att köpa?!





Var köpte du slangnippeln?

Vad kör du med för slang?



Man blir ju lätt irriterad på den stela oljereturen som bara läcker...


M20 tapp finns av rätt kass kvalite men som duger till ett skär i gjutgods, och en 17,5mm borr finn med rätt billigt, men du måste kunna driva den också, en 17,5mm borr har kona och går inte att sätta i chuck, men man kan ju göra nån habrovinkel och svetsa på en tapp under 13mm så kan man driva den med vanlig borrmaskin.

Ett svängjärn är ju också bra att ha, går att dra med skiftnyckel eller liknande men blir ju knappast bra.



Slangnippel finns på HydroScand och likaså slang, jag kör men en slang med ID 16mm som klarar 180 graders strålningsvärme, eller jag gjorde det med min gammla K24:a nu kör jag med en med ID 19mm.



Jag svarvade en hylsa med hög tolerans och slog fast den i orginal returens hål, fungerar det med.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Toax:



Det där med hylsan låter ju som en bra ide.

Kommer du ihåg vad det var för mått?





Borra 17,5mm med skruvdragare i gjutjärn låter som en tokig ide...
Bild

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

hmm. jag har tillgång till gängutrustning så de är nog inget problem.. men jag har inte tillgång till att lyfta motorn vilket känns som en nödvändighet när man skall borra i blocket? har jag ens nån stans att borra på mitt b234 block. vet inte vart den sitter på en vanlig b230..



Annars borde sepparat oljesystem till turbon funka?

typ oljekyl -> sepparat pump -> turbo -> tillbaka



Fan va krångligt allt ska va när motorn sitter i bilen...
Bild

B234T :)

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

micael skrev:Toax:



Det där med hylsan låter ju som en bra ide.

Kommer du ihåg vad det var för mått?





Borra 17,5mm med skruvdragare i gjutjärn låter som en tokig ide...


Skulle inte heller borra 17,5mm med handjagare, men det går, fast var beredd på handleds frakturer om du har en stark maskin och det hugger.



Minns inte måttet men kan ju mäta på mitt FT -90 block som jag har liggandes, är jag inblandad i tillverkningen av en hylsa? :)



Så här såg det ut på min gammla motor med K24:



Bild



Och här synns det vart hålet för oljereturen är placerat:



Bild

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

sedär ja, renare än nytt.. Nu är jag ganska inne på sepparat kylning till turbon, med en pump som pumpar nån minut efter att man slagit av bilen. Läste om nån som körde med en soppapump, borde fungera, flödet duger väll på en sån, se till att ha bra olja med som inte blir alltför seg när den är kall.. typ 0-40 eller nått.
Bild

B234T :)

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

ToAx skrev:
micael skrev:Toax:



Det där med hylsan låter ju som en bra ide.

Kommer du ihåg vad det var för mått?





Borra 17,5mm med skruvdragare i gjutjärn låter som en tokig ide...


Skulle inte heller borra 17,5mm med handjagare, men det går, fast var beredd på handleds frakturer om du har en stark maskin och det hugger.



Minns inte måttet men kan ju mäta på mitt FT -90 block som jag har liggandes, är jag inblandad i tillverkningen av en hylsa? :)




Ja det är inte helt omöjligt att kan få en order..



Kanske något du kan tillverka masser av å sälja.



Det lär ju vara endel som har problem med oljereturen.



Förresten så har jag redan en ordentlig handfraktur.

Borrade ett 70mm hål i en tegelvägg med en dosborr å en liten superstark maskin med dubbla handtag. å den högg självklart.

Är alltså inte bra ännu fast det är 6 månader sedan.
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Nyberg skrev:sedär ja, renare än nytt.. Nu är jag ganska inne på sepparat kylning till turbon, med en pump som pumpar nån minut efter att man slagit av bilen. Läste om nån som körde med en soppapump, borde fungera, flödet duger väll på en sån, se till att ha bra olja med som inte blir alltför seg när den är kall.. typ 0-40 eller nått.


Fast ju mer separata system man har destå krångligare blir det, satsa på en pump avsedd för ändamålet åtminstone.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

KG har en pump för torrsump för 15000.



En sådan kan räcka.



=)







Jag har funderat på att montera en extra vattenpump istället enbart för turbon.

Men det är kanske lite onödigt.



Annars så kan man ju köra lugnt en bit innan man stänger av.

Har ju funkat sedan rommartiden när dom gamla grekerna körde 240 turbo.
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

micael skrev:KG har en pump för torrsump för 15000.



En sådan kan räcka.



=)







Jag har funderat på att montera en extra vattenpump istället enbart för turbon.

Men det är kanske lite onödigt.



Annars så kan man ju köra lugnt en bit innan man stänger av.

Har ju funkat sedan rommartiden när dom gamla grekerna körde 240 turbo.


Jag har slutat vattenkyla, skippar vattnet helt, går även och göra det på agg som är avsedda för vatten, bara att skippa att koppla i vatten tillförseln. som sagt bara och köra lungt sissta biten innan man är hemma.

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

ToAx skrev:
micael skrev:KG har en pump för torrsump för 15000.



En sådan kan räcka.



=)







Jag har funderat på att montera en extra vattenpump istället enbart för turbon.

Men det är kanske lite onödigt.



Annars så kan man ju köra lugnt en bit innan man stänger av.

Har ju funkat sedan rommartiden när dom gamla grekerna körde 240 turbo.


Jag har slutat vattenkyla, skippar vattnet helt, går även och göra det på agg som är avsedda för vatten, bara att skippa att koppla i vatten tillförseln. som sagt bara och köra lungt sissta biten innan man är hemma.


de där med att skippa vattnet är nog inte så bra ifall du vill att turbon ska hålla ett längre tag.

turboaggregat med vattenkylning har mindre tilltagna oljekanaler då oljan i detta fall bara ska smörja, de utan vattenkylning har bättre kanaler som hjälper till att kyla också.

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

gillar inte tanken på halvgas, uugghh.



Finns en del pumpar avsedda för baxaxelolja, borde funka. Den för vatten och diesel på biltema ser förövrigt typ lika dan ut som dem man hittar avsedda för ändamålet..





nu ska jag sova. ska upp imorn och åka upp till KL och införskaffa mig intercooler och oljekyl. Hur stort oljekyl tror ni jag behöver till mitt sepparata system? Turbo = td04hl-15g som jag ska kyla med vatten.
Bild

B234T :)

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Mockan skrev:
ToAx skrev:
micael skrev:KG har en pump för torrsump för 15000.



En sådan kan räcka.



=)







Jag har funderat på att montera en extra vattenpump istället enbart för turbon.

Men det är kanske lite onödigt.



Annars så kan man ju köra lugnt en bit innan man stänger av.

Har ju funkat sedan rommartiden när dom gamla grekerna körde 240 turbo.


Jag har slutat vattenkyla, skippar vattnet helt, går även och göra det på agg som är avsedda för vatten, bara att skippa att koppla i vatten tillförseln. som sagt bara och köra lungt sissta biten innan man är hemma.


de där med att skippa vattnet är nog inte så bra ifall du vill att turbon ska hålla ett längre tag.

turboaggregat med vattenkylning har mindre tilltagna oljekanaler då oljan i detta fall bara ska smörja, de utan vattenkylning har bättre kanaler som hjälper till att kyla också.


Glömde nämna att jag inte har för ändamål att få min turbo och hålla i 20k mil, sen är det nog kännsligare på en 13C än på en HX40.

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

wrroooom.... phssst
Bild

B234T :)

Volvo_Vingen
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2006, 12:00
Ort: Gbg

Inlägg av Volvo_Vingen »

ingen som har tips på att turbo konvertera en av PRV 6 orna? B28E, vart man kan dra olja på den, och om kammen pallar det ? :P

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Volvo_Vingen skrev:ingen som har tips på att turbo konvertera en av PRV 6 orna? B28E, vart man kan dra olja på den, och om kammen pallar det ? :P


dessa bilder ger kanske lite tips

(har inte kollat så noga själv)

http://www.printroom.com/ViewAlbum.asp? ... _id=124351



http://www.printroom.com/ViewAlbum.asp? ... _id=131091



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar