Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 17 maj 2007, 13:25
Hej!
Hur skulle det fungera om man har en b230k med 530 topp sedan montera turbo?
Blir kompet alldeles för lågt eller kan det fungera? Man lär iaf kunna ladda en del.
Och vilken turbo skulle vara lämplig då? Orginal 740 turbo med grenrör eller typ lastbilsturbo?
MVH Patrik
740 gl -86
Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408 Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken
Inlägg
av Gilbert » 17 maj 2007, 13:46
Du kan inte ha 530 topp på en b230k.
sen tror jag inte de är nån idé att sätta turbo på en överhuvetaget
Volvo 945
Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113 Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03
Inlägg
av Latjo44 » 17 maj 2007, 14:45
inget bra koncept överhuvudtaget.
Volvo 960 3.0liter manuell.
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 17 maj 2007, 14:47
Det är en isbil det ska sitta på, bara den börja gå hårdare en en orginalare är jag nöjd.
Inte 200hk jag räknar med, skulle vara glad om man fick 150:P
Så tror ni det kan funka elle räre inte alls värt?
740 gl -86
Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739 Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:
Inlägg
av Bulan » 17 maj 2007, 15:33
knappt värt att försöka ens.. då du lär ha komp på runt 6
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 17 maj 2007, 15:35
okej, men man skulle ju kunna plana den toppen 2 mm elelr liknande kanske.
740 gl -86
Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408 Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken
Inlägg
av Gilbert » 17 maj 2007, 15:45
patte skrev: okej, men man skulle ju kunna plana den toppen 2 mm elelr liknande kanske.
då tar ventilerna i kolvarna. har jag för mig?
de är ingen bra motor att bygga turbo på. visst inget är väl omöjligt, emn ja tro rdu får en b230f eller likande att gå bättre fast den inte har turbo.
bättre du bygger på en f motor
Volvo 945
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 17 maj 2007, 15:50
inte kan vell ventilerna ta i kolvarna. toppen är ju plan orginal.
740 gl -86
Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739 Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:
Inlägg
av Bulan » 17 maj 2007, 16:06
Jo men du har inga förbränningsrum i toppen.. dom sitter i kolvarna.. kvittar hur mycket du planar.. du får inte mer komp ändå..
släng skiten i en sjö istället och sätt in en B230F istället och konvetera..
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 17 maj 2007, 16:22
men det var ju 530 toppen jag skulle plana:P
så den kanske får kring 7 nånting i komp.
Kan det funka då?
740 gl -86
Losgard
Färsk användare
Inlägg: 3 Blev medlem: 17 maj 2007, 16:34
Ort: Kungälv
Kontakt:
Inlägg
av Losgard » 17 maj 2007, 16:39
Köp en nyare 740 me b230f för skrotningspremien, ta en gle-kam, gle-databox och porta toppen så har du lite mer hästar än 116.
Du får antagligen ett bättre register också.
Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739 Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:
Inlägg
av Bulan » 17 maj 2007, 16:43
Gle databox är rent värdelöst.. samma box.. Tror även den har samma Kam när den har B230F.. dvs den sketa slöa blompinnen.. (m-kam)
Man Måste ta en Kam från en B230E då.. dvs V-kam..
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408 Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken
Inlägg
av Gilbert » 17 maj 2007, 23:47
patte skrev: men det var ju 530 toppen jag skulle plana:P
så den kanske får kring 7 nånting i komp.
Kan det funka då?
530 toppen funkar inte på k motor fortfarande
Volvo 945
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 18 maj 2007, 00:24
vad är det som inte skulle passa?
Har hört om andra som gjort så och det verkar funka.
740 gl -86
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342 Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:
Inlägg
av Kaos » 18 maj 2007, 00:35
om du inte ska ha ut så mycke efekt och det ska vara en is bil så sätt på en turbo och kör bara går det åt skogen så spelar det ingen roll. man har roligt så länge det varar.
och du kommer ha ett rappt ladd då original 13c räcker . glöm inte mata den med e85 och tidig tändning
klas
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 18 maj 2007, 00:37
sådant svar man vill ha!
Possetivt!
Låter ju bra, Om man bara sätter dit orginal turbo från en 740, sen drar man från tryckrör till membran på pumpen. Blir riktigt ekonomitrim. Bara dte funkar ett tag så:)
740 gl -86
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342 Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:
Inlägg
av Kaos » 18 maj 2007, 00:44
patte skrev: sådant svar man vill ha!
Possetivt!
Låter ju bra, Om man bara sätter dit orginal turbo från en 740, sen drar man från tryckrör till membran på pumpen. Blir riktigt ekonomitrim. Bara dte funkar ett tag så:)
se till så den värkligen får soppa bara annars blir det härdsmälta fort vid överladd.
klas
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 18 maj 2007, 00:45
okej, kanske behöver en elpump oxå.
740 gl -86
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342 Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:
Inlägg
av Kaos » 18 maj 2007, 00:50
patte skrev: okej, kanske behöver en elpump oxå.
vad jag har fått sakt till mig så ska man inte ladda mer än runt 0.5bar i en gammal (88 och äldre)F motor så det är väll en bra start för K med.
du får prova dig fram.. testa med original pump först och se vad som händer.
klas
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 18 maj 2007, 00:59
jo så länge den inte spikar elelr går dåligt så. 0.5 lär ju enå räcka för att bli mer effekt än orginal hoppas jag:)
Vet du hur man gör med tändningen? hört att vissa "stummar" den.
Hur gör amn då.
Och vad mer kan behövas göra?
740 gl -86
Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2463 Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen
Inlägg
av Hassell » 18 maj 2007, 12:39
Du kan inte ha någon annat topp än orginal på B230K, 630/631 toppen är helt plan o förbränningsrummen, sitter som sagt, i kolvarna. Kompet lär bli åt helvete om du sätter dit en vanlig topp.
Ang turbomatning är det ju bara att prova sig fram, det värsta som kan hända är ju att du får ett saftigt haveri..
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 18 maj 2007, 12:41
jo det evt jag, men de va därför jag tänkte då det blir lågt komp kanske det passar med turbo.
Kanske aldeles för lågt men, går ju plana.
Och 631 toppen har redan havirerat så det spelar int så stor roll om resten skulle rasa senare:P
740 gl -86
Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408 Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken
Inlägg
av Gilbert » 18 maj 2007, 15:24
patte skrev: jo det evt jag, men de va därför jag tänkte då det blir lågt komp kanske det passar med turbo.
Kanske aldeles för lågt men, går ju plana.
Och 631 toppen har redan havirerat så det spelar int så stor roll om resten skulle rasa senare:P
de spelar ju fortfarande ingen roll om du planar toppen 3cm tom du får inge mer komp
Volvo 945
patte
Färsk användare
Inlägg: 30 Blev medlem: 27 feb 2007, 10:40
Inlägg
av patte » 18 maj 2007, 16:41
men jag skulle ju sätta dit en 530 topp, kanske jag glömde skriva:S
ocH sen plana den till lagomt komp.
740 gl -86
Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368 Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:
Inlägg
av Mattsson » 18 maj 2007, 19:10
Förbränningsutrymet sitter fortfarande i kolvarna, så det spelar ingen roll om vad du har för topp!
//Johan
[Volvo 945 LTT-96]