Trimma 740 glt 16valve

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

Anders1984 skrev:
Latjo44 skrev:man behöver inte ta bort balansaxlarna eller plugga något för att ta bort balansaxel remmen.



man skruvar loss kåpan till balansaxel remen och så klipper man av den och drar ut den. är gjort på 10min max.


nu skrev han om att plugga oljekanalerna, inte att klippa balansremmen..


Mockan skrev om att ta bort balansaxlarna och plugga oljekanalerna till dom.





det är onödigt.man behöver bara klippa remmen och ta bort den.
Volvo 960 3.0liter manuell.

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

men vad är då dom oljekanalerna bra till då? jag menar om man pluggar dom så slutar väll nått fungera och det kan väll inte vara så bra? :?
Bild

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

som i mitt tidigare inlägg i tråden.

i kanalerna pumpas det olja för att smörja axlarna som snurrar (om man inte klippt remmen) har man det så snurrar dom inte och då behöver dom inte smörjas. olje pumpen drivs ju av motorn . så vad som händer är att man av belastar motorn för att pumpa runt olja själ ju en del energi.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Steffsen skrev:kanske va lite otylig där. kommer inte ihåg vem på forumet som gjorde det men det är ett bra sett att göra det på. använda gängtappar och sen i med gängade pluggar. enkelt och effektivt. balans paket ska enl uppgift gå att ta bort då det sitter undertill. och det lättar ju kärran nått kilo till råga på allt.
Det är jag som pluggat mina kanaler med hjälp av lösgängor :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

okej då förstår jag att dom inte behövs.. lite skakningar skiter jag i;)
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Kan säga att jag kört över 6000 mil utan balansremmen till dess axlar och den vibrerar inte nämnvärt mkt, så det går alldeles utmärkt utan dem..



mvh



Robban
Bild

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

Domino skrev:
Steffsen skrev:kanske va lite otylig där. kommer inte ihåg vem på forumet som gjorde det men det är ett bra sett att göra det på. använda gängtappar och sen i med gängade pluggar. enkelt och effektivt. balans paket ska enl uppgift gå att ta bort då det sitter undertill. och det lättar ju kärran nått kilo till råga på allt.
Det är jag som pluggat mina kanaler med hjälp av lösgängor :wink:


ja så va det ja...

du va tvungen att lyfta ur motorn va ?

och tog du bort hela balans paketet ?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Steffsen skrev:
Domino skrev:
Steffsen skrev:kanske va lite otylig där. kommer inte ihåg vem på forumet som gjorde det men det är ett bra sett att göra det på. använda gängtappar och sen i med gängade pluggar. enkelt och effektivt. balans paket ska enl uppgift gå att ta bort då det sitter undertill. och det lättar ju kärran nått kilo till råga på allt.
Det är jag som pluggat mina kanaler med hjälp av lösgängor :wink:


ja så va det ja...

du va tvungen att lyfta ur motorn va ?

och tog du bort hela balans paketet ?


har redan ur motorn då jag totalrenoverar hela bilen :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

balans paketet sitter väl mellan blocket och tråget va ?

så balanspaketet måste väl sitta kvar ?

stefan

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Steffsen skrev:balans paketet sitter väl mellan blocket och tråget va ?

så balanspaketet måste väl sitta kvar ?

stefan


detta är inte den sortens balanspaket.

Dessa sitter på sidan av blocket, ett på var sida.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

men då gör det alltså inte ett jävla dugg om man tar väck remmen? men man behöver inte plugga oljekanalerna va? isf ska jag plocka väck den ikväll. för det gjorde lite skillnad om jag fattade det rätt? alltså så att ni vet säkert att det gör skillnad?
Bild

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

jo det gör det för remmen driver axlarna "pinnar med vikter på som snurrar" enkelt förklarat. och det tjäl energi.

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

okej.. fattade det. men bara tänkte så att man inte pajjar nått. tar det säkra före det osäkra.. :wink:
Bild

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

skakar liv i 16v tråden igen.

nu gäller det ang att ställa upp soppa trycket och skaffa grövre spridare.

fråga. hjälper det mig, får jag ut mer effekt ??

stefan

påsen
Övningskörning
Inlägg: 262
Blev medlem: 21 okt 2006, 16:48
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Älmhult

Inlägg av påsen »

Steffsen skrev:skakar liv i 16v tråden igen.

nu gäller det ang att ställa upp soppa trycket och skaffa grövre spridare.

fråga. hjälper det mig, får jag ut mer effekt ??

stefan


Det hjälper ju en hel del om du skulle få för dig att köra på E85, men jag vet inte om det gör så stor skillnad om man ska köra helt original så att säga.



/Robert

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

hm, ja man kan ju slå i några lite å prova ju

stefan

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

finns det kammar att köpa till en 16 ventilare med någonstans? och vad ska man leta efter för kammar om man nu inte har turbo? och lika dant var kan man köpa chipp?
Bild

volvo bertil
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jul 2006, 16:59
Ort: Ljungby

Inlägg av volvo bertil »

volvo 240 - Död

volvo 740 d24 - projekt

volvo 740 b234f - nuvarande

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

Andreaz skrev:finns det kammar att köpa till en 16 ventilare med någonstans? och vad ska man leta efter för kammar om man nu inte har turbo? och lika dant var kan man köpa chipp?
har hört att det bästa är att inte blanda in exotiska kammar utan att slipa om dom man har. det är inte nockarna man slipar utan baksidan på dom.

en annan sak som har varit upp är att man kan ta en avgaskam och sätta på insugs sidan.

ang chip.

jag har varit i kontakt med itisfun hur dom nu stavar det.

fick pris på 2 tusen nått....det skulle ge 10hk utan problem.

det blir nog dit jag vänder mig när jag har pengar.

stefan

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »



kollade igenom hela tråden. det va intressant.

har du själv gjort nått på din egen b234f för att få mer effekt ?

stefan

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

okej steffsen. hur många hästar och hur bra vrid tror ni det blir om man byter insugningskammen till avgaskamm. och extractorgrenrör. och större avgasystem, bortagen balansaxelrem, höjd tändning.och ett sånt chip då,och sportluftfilter, kankse något mer jag har missat som är enkelt att göra? föresten har den motorn med 159 hästar orginal.
Bild

volvo bertil
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jul 2006, 16:59
Ort: Ljungby

Inlägg av volvo bertil »

Steffsen skrev:


kollade igenom hela tråden. det va intressant.

har du själv gjort nått på din egen b234f för att få mer effekt ?

stefan


börja med att klippa balansremen, höljet sitter i 3 skruvar sen e det bara fram med kniven :P

självklart ska du ju ha ett sportluftfilter med. detta är ju alltid en bra början men glöm inte byta oljorna i bilen innan du börjar trimma för mkt.
volvo 240 - Död

volvo 740 d24 - projekt

volvo 740 b234f - nuvarande

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

Andreaz skrev:okej steffsen. hur många hästar och hur bra vrid tror ni det blir om man byter insugningskammen till avgaskamm. och extractorgrenrör. och större avgasystem, bortagen balansaxelrem, höjd tändning.och ett sånt chip då,och sportluftfilter, kankse något mer jag har missat som är enkelt att göra? föresten har den motorn med 159 hästar orginal.


ja du...jag vågar inte säga nått faktiskt då jag vet mer om det där tunna lagret som ligger utanpå än allt annat innanför men jag har faktiskt ett recept från timos motor i sthlm.

följande.



en b234f 159hk

marinvev "stroka" dvs öka slagvolymen till 2,5 liter.

extraktorgrenrör och 2,5" hela vägan.

porta toppen dvs ta upp avgas och inkanalerna.

bort med balansaxlar samt proppa igen kanalerna till balanspaketet.

dubbla weber 50 förgasare.

= garanterat 250 hk, kan bli upp till 270hk med lite flyt och tur

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

okej steffsen. men vad skulle det kittet kosta dÅ?
Bild

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

jag hörde en siffra på typ 20 lök nånting...



får ju vem som helst att bli mörkrädd :( :(

Skriv svar