Angående byte till större spridare på Motronic.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Qvist
Färsk användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 jan 2004, 12:04

Angående byte till större spridare på Motronic.

Inlägg av Qvist »

Har precis bytt spridare på min bil till gröna 968.



Varför ska man byta lmm och krångla till det då man lika gärna kan spänna fjädern på orginal lmm ?



För mig verkar det som en välldigt enkel logisk lösning effter som att det fungerar utmärkt på min bil än så länge.



Får se då större turbo och så vidare kommer på hur det funkar då det vet jag ju inte.



Hur många Hk/Nm kan en orginal lmm prestera innan den bottnar måntro ?

Nät blir tummen på en orginal lmm i 740 begränsande ?



Jag menar med större spridare blir fjädern mer spännd och bottnar därför senare.



Men anta med gröna 968, är det nån som gjort på liknande sätt som jag gjort med bra resultat ?

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

hur du än gör anser jag att du stoppar i en lamdasond så du inte riskerar att åka försnålt på bränslet, eftersom inte motronicet har det original.



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Qvist
Färsk användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 jan 2004, 12:04

Inlägg av Qvist »

Motronic har ju ett stifft i styrboxen man kan koppla en lamdasond på om det är det du menar så verkar det inte funka, inte för mig i alla fall.



Har du testat med bra resultat ?



Har en smal lamda mätare i bilen som funkar rätt bra tilsammans med en knocklink, det är vad det ställs effter nu.

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

Qvist skrev:Motronic har ju ett stifft i styrboxen man kan koppla en lamdasond på om det är det du menar så verkar det inte funka, inte för mig i alla fall.



Har du testat med bra resultat ?



Har en smal lamda mätare i bilen som funkar rätt bra tilsammans med en knocklink, det är vad det ställs effter nu.




har inte testat koppla in lamda, hade ingen aning om att att motronic hade möjlighet till lamda reglering..

ok antog att du inte hade någon mätutrustninga alls. då är det ju lungt eftersom du vet spik och bränsle blandning. bara att labba vidare :D



det finns ingen faq här eller på tpc som tar upp lmm uppspäningen.



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

var de inte JensL som testade hooka lambda till motronic? eller em var det..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

ThaSaint skrev:var de inte JensL som testade hooka lambda till motronic? eller em var det..



//Erik


Naw inte jag men en på TPC provade men det hände ingenting. Förmodligen finns det väl inte programerat för lambda i programvaran.
Volvo 940 Turbo 1997

Dan.P
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 05 jul 2006, 02:35
Ort: Luleå

Inlägg av Dan.P »

Törs man flika in o fråga vad det är för diameter på luftmängdmätaren till

700 Turbo med Motronic?

Qvist
Färsk användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 jan 2004, 12:04

Inlägg av Qvist »

Orgina med måttband mätt 67mm o diameter.



Hittar ej skjutmåttet.

Skriv svar