B230K med 531 topp???
B230K med 531 topp???
Fanns det orginal?? sitter iallafall på min. och tror inte det är bytt..
Endast en ägare innan, och det var en gammal gubbe..
Men man vet ju aldrig..
/Larry
Endast en ägare innan, och det var en gammal gubbe..
Men man vet ju aldrig..
/Larry
740 GL -88a
B230f LH 2.2 med
Ny Helrenoverad och balanserad motor,lättat svänghjul,portad & planad 530 topp med 40mm avgasventil, V- kam(Än sålänge), extraktor med 2,5" avgas, öppet filter. mm
B230f LH 2.2 med
Ny Helrenoverad och balanserad motor,lättat svänghjul,portad & planad 530 topp med 40mm avgasventil, V- kam(Än sålänge), extraktor med 2,5" avgas, öppet filter. mm
ja det var som attan...det var visst en 6:a.....
efter lite slipning på siffrarna så såg man det...
aja my bad...
tack för svar...
/Larry
efter lite slipning på siffrarna så såg man det...
aja my bad...
tack för svar...
/Larry
740 GL -88a
B230f LH 2.2 med
Ny Helrenoverad och balanserad motor,lättat svänghjul,portad & planad 530 topp med 40mm avgasventil, V- kam(Än sålänge), extraktor med 2,5" avgas, öppet filter. mm
B230f LH 2.2 med
Ny Helrenoverad och balanserad motor,lättat svänghjul,portad & planad 530 topp med 40mm avgasventil, V- kam(Än sålänge), extraktor med 2,5" avgas, öppet filter. mm
Da Bear skrev:531 på B230K fungerar inte. Det blir ventilsallad direkt.
Toppen på K motorn heter 631
Hahaha.....nja ventilsallad tror jag INTE det blir. Ventilerna på 631 sitter runt 10-11mm lägre än 531 eftersom 631 saknar förbränningsrum. Ventilerna är dessutom längre.
Problemet som jag ser det med att sätta 531 på en B230K är att kompförhållandet skulle landa nånstans runt 6:1 så den hade blivit ganska svårstartad.
/ Pacman
pacman skrev:Da Bear skrev:531 på B230K fungerar inte. Det blir ventilsallad direkt.
Toppen på K motorn heter 631
Hahaha.....nja ventilsallad tror jag INTE det blir. Ventilerna på 631 sitter runt 10-11mm lägre än 531 eftersom 631 saknar förbränningsrum. Ventilerna är dessutom längre.
Problemet som jag ser det med att sätta 531 på en B230K är att kompförhållandet skulle landa nånstans runt 6:1 så den hade blivit ganska svårstartad.
My bad. Tänkte tvärtom
Smider nya planer
Inga sagor.
Har inga bilder här nu, men jag vet hur kanalerna ser ut.
631 har typiska "swirl"-kanaler med en kraftig böj inuti innan den svänger ner. Kanalen är högre och längre varför vi har gjort ett antal olika tester för att kunna använda den som ämne till racetopp, men böjen är alldeles för snäv för att kunna porta rätt....man får slipa upp ett flera cm stort hål ut i vattnet innan kanalen är rak igen.
531 går först upp och i en svag s-kurva höger->vänster innan den dyker snävt nedåt. Detta är det som kallas för "svanhals" och är tänkt att skapa en sorts Coanda-effekt (som att hålla fingret emot sidan på en vattenstråle så strålen böjer).
530 har klassiska "tumble"-kanaler som går rakt ner mot ventilen och flödar snett in i förbränningsrummet.
Vem säger annorlunda och hur många Volvo 8v-toppar har han/hon portat?
Har inga bilder här nu, men jag vet hur kanalerna ser ut.
631 har typiska "swirl"-kanaler med en kraftig böj inuti innan den svänger ner. Kanalen är högre och längre varför vi har gjort ett antal olika tester för att kunna använda den som ämne till racetopp, men böjen är alldeles för snäv för att kunna porta rätt....man får slipa upp ett flera cm stort hål ut i vattnet innan kanalen är rak igen.
531 går först upp och i en svag s-kurva höger->vänster innan den dyker snävt nedåt. Detta är det som kallas för "svanhals" och är tänkt att skapa en sorts Coanda-effekt (som att hålla fingret emot sidan på en vattenstråle så strålen böjer).
530 har klassiska "tumble"-kanaler som går rakt ner mot ventilen och flödar snett in i förbränningsrummet.
Vem säger annorlunda och hur många Volvo 8v-toppar har han/hon portat?
/ Pacman
Da Bear skrev:531 på B230K fungerar inte. Det blir ventilsallad direkt.
Toppen på K motorn heter 631
FEL FEL FEL!!!
Just 740 av 87:år modell finns i TVÅ utföranden!
en med 631 o andra kolvar (Förbränningsutrymmet i kolvarna)
eftersom den toppen är plan!
Sedan finns det en GULD motor som det sitter vanliga kolvar och just
531Toppen! och ja det är ORG! och har man ännu mera tur så
sitter det även en vassare kam i dessa!
volvo fick dock byta ut några som hade den vassare kammen pga att
motorn gick lite ojämt på tomgång, o det är ju inte så konstigt!
att det är svårt att hitta info om detta är inte så konstigt!
volvo har lite expriment bilar på vägarna...
de bilarna med K och 531 o vassare kam fick ofta bakaxel från
automaten som är högre växlad, eftersom effekten ökade så sänkte de
den med hjälp av det... på så vis kunde sänka bränsleförbrukningen
o ha "samma" effekt på pappret!
jag letar efter en K-Motor med 531 för att F-konvertera den
förklarningen har nu nu varför!
messa mej om ni har någon till salu!
så fort skrotarna får in dessa motorer försvinner de direkt...
(undrar varför...)
alltså
631 = dålig förbränningsutrymme i kolvarna, annan Kolv
531 = BÄST förbränningsutrymme i toppen, vanlig kolv
Da Bear skrev:Okej, där ser man. Inte många som vet om det då antar jag
Vad jag vet iaf så finns K motorn med T kam eller X kam. Har för mig det var X, kanske den du menar?
lite osäker vilka det satt i maskinerna, men volvo exprimenterade så
det kan ju sitta vad som helst i dem, men har hört ryktas om att det kan
ha "sötte" i en husvagnskam minns inte vilken betäckning den hade.
någon som "vet" jag att det satti var K-kammen... (dock mycket ovanligt) kan någon bekräfta? kamen i den kan ju ha varit bytt.
4x12tum, Jag har då aldrig hört talas om det du säger, å om en manuell bil får bakaxel från en automat så blir utväxlingen "lättare", motorn kommer varva mer och dra MER bensin.
Påstår du något annat vill jag att du förklarar hur du tänker och om du testat?
Jag har iaf testat och fått motsatt resultat (vilket jag iof kunde räkna ut innan)
Om du tänkt f-konvertera en sådan motor, varför letar du bara inte efter en B230FB ifrån en tidig 940?
den motorn har 531topp, med en relativt vass kamaxel (VX3). Givetvis har den "vanliga" kolvar då det knappt skulle bli någon komp med kolvar från K-blocket.
Påstår du något annat vill jag att du förklarar hur du tänker och om du testat?
Jag har iaf testat och fått motsatt resultat (vilket jag iof kunde räkna ut innan)
Om du tänkt f-konvertera en sådan motor, varför letar du bara inte efter en B230FB ifrån en tidig 940?
den motorn har 531topp, med en relativt vass kamaxel (VX3). Givetvis har den "vanliga" kolvar då det knappt skulle bli någon komp med kolvar från K-blocket.
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
rickard_765 skrev:å om en manuell bil får bakaxel från en automat så blir utväxlingen "lättare", motorn kommer varva mer och dra MER bensin.
precis, varva mer i 110, acc-snabbare osv. (3,73:1, 3,91:1 och vanligt på automat, 3,54:1 t.exx vanligt på manuella bilar)
been there - done that.
//Erik som kör 3,31:1
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
rickard_765 skrev:4x12tum, Jag har då aldrig hört talas om det du säger, å om en manuell bil får bakaxel från en automat så blir utväxlingen "lättare", motorn kommer varva mer och dra MER bensin.
Påstår du något annat vill jag att du förklarar hur du tänker och om du testat?
Jag har iaf testat och fått motsatt resultat (vilket jag iof kunde räkna ut innan)
Om du tänkt f-konvertera en sådan motor, varför letar du bara inte efter en B230FB ifrån en tidig 940?
den motorn har 531topp, med en relativt vass kamaxel (VX3). Givetvis har den "vanliga" kolvar då det knappt skulle bli någon komp med kolvar från K-blocket.
Automat lådan är tyngre pga den högre utväxlingen!
(varvar lite mindre!) beror dock på vilken automatlåda/bakaxel som den är bestyckad med... möjligt att jag blandar ihop...
men varför varvar polarens gl mindre efter bakaxelbyte från en sådan bil?
ska sj göra det nästa vecka, återkommer då med svar.
M46:an och M47:an
vilken av dessa har den högre utväxlingen? 4 växeln är ju 1.1 på båda
men 5:an ligger på någon stanns runt 0,8 rexpektive 0,9
någon som har info?
ja FB från 91 var ofta bestyckad med 531 topp ja. men har för mej att
det är den nya modellen av 531 som har mindre kylkanaler...
det är den och den från 87:an jag letar efter...
om det inte blir så att jag börjar från grunden o helrenoverar en motor
istället...
rickard_765 skrev:4x12tum, Jag har då aldrig hört talas om det du säger, å om en manuell bil får bakaxel från en automat så blir utväxlingen "lättare", motorn kommer varva mer och dra MER bensin.
Påstår du något annat vill jag att du förklarar hur du tänker och om du testat?
Jag har iaf testat och fått motsatt resultat (vilket jag iof kunde räkna ut innan)
Om du tänkt f-konvertera en sådan motor, varför letar du bara inte efter en B230FB ifrån en tidig 940?
den motorn har 531topp, med en relativt vass kamaxel (VX3). Givetvis har den "vanliga" kolvar då det knappt skulle bli någon komp med kolvar från K-blocket.
Många som inte tror på mej när jag säger att K-motorn har haft andra toppar än 631, o de verkar inte tänka på att volvo givetvis inte har samma kolvar!
vill du att bilen ska varva lite så är det något trögare utväxling på 5´e växeln på M46 i jämfört med M47. Mycket riktigt att det är 1:1 på fjärde växeln hos både, kan även tillägga att automatlådorna har 1:1 på tredje växeln.
Ja visst, en automatlåda har trögade fjärdeväxel än t.ex M46ans femte.
Därav har automatbilar i alla, eller nästan alla fall bakaxlar med lättare utväxling orginalmonterat än vad bilar med manuell låda har.
Men byt bakaxel du, men du kommer att bli besviken för det är så som jag säger. vill du att den ska varva lite ska du leta efter en axel med 3,31 utväxling ist som thasaint kommit över, vet inte riktigt var dom axlarna satt orginal.. tror det fanns nån modell av 164 som hade den utväxlingen iaf.
Å b230FB var inte ofta bestyckad med 531, utan alltid! Stor skillnad.
den motorkombinationen du beskriver, vad jag förstått det är en fb-motor med med insug / förgasare från en b230K??
jag har aldrig hört talas om den kombinationen och nej, jag tror dig inte förräns du isf talar om vad den motor heter. den kan omöjligt heta B230K iaf, för B230K har 631 topplock.
Ja visst, en automatlåda har trögade fjärdeväxel än t.ex M46ans femte.
Därav har automatbilar i alla, eller nästan alla fall bakaxlar med lättare utväxling orginalmonterat än vad bilar med manuell låda har.
Men byt bakaxel du, men du kommer att bli besviken för det är så som jag säger. vill du att den ska varva lite ska du leta efter en axel med 3,31 utväxling ist som thasaint kommit över, vet inte riktigt var dom axlarna satt orginal.. tror det fanns nån modell av 164 som hade den utväxlingen iaf.
Å b230FB var inte ofta bestyckad med 531, utan alltid! Stor skillnad.
den motorkombinationen du beskriver, vad jag förstått det är en fb-motor med med insug / förgasare från en b230K??
jag har aldrig hört talas om den kombinationen och nej, jag tror dig inte förräns du isf talar om vad den motor heter. den kan omöjligt heta B230K iaf, för B230K har 631 topplock.
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
rickard_765 skrev:vill du att bilen ska varva lite så är det något trögare utväxling på 5´e växeln på M46 i jämfört med M47. Mycket riktigt att det är 1:1 på fjärde växeln hos både, kan även tillägga att automatlådorna har 1:1 på tredje växeln.
Ja visst, en automatlåda har trögade fjärdeväxel än t.ex M46ans femte.
Därav har automatbilar i alla, eller nästan alla fall bakaxlar med lättare utväxling orginalmonterat än vad bilar med manuell låda har.
Men byt bakaxel du, men du kommer att bli besviken för det är så som jag säger. vill du att den ska varva lite ska du leta efter en axel med 3,31 utväxling ist som thasaint kommit över, vet inte riktigt var dom axlarna satt orginal.. tror det fanns nån modell av 164 som hade den utväxlingen iaf.
Å b230FB var inte ofta bestyckad med 531, utan alltid! Stor skillnad.
den motorkombinationen du beskriver, vad jag förstått det är en fb-motor med med insug / förgasare från en b230K??
jag har aldrig hört talas om den kombinationen och nej, jag tror dig inte förräns du isf talar om vad den motor heter. den kan omöjligt heta B230K iaf, för B230K har 631 topplock.
som sagt ingen som direkt tror på mej ang B230K att de har i vissa fall 531 Toppen! ring o kolla med Volvo annars kan jag ge dej bildbevis vid tillfälle! men den bilen står i väse!
B230K av 87:år model var en av de motorerna som Volvo exprimenterade med! trot eller ej med den FINNS!
och de' som har 531Toppen kan vara bestyckad med en vassare kam med!
har en i släkten som bara har gått runt 14-15.000 Mil!
blir lite svårt att plocka bakaxel från en 164 så de' är smalare än 740...
ska montera M46 så då går det isf ganska gämt upp... om det är så...
möjligt att jag blandar ihop...
Men "B230K" är avgascertificierad i sverige, och då med de komponenter man byggde K-motorn utav, bla. 631 topplock.
ändrar mna något, stämmer inte avgascertificieringen, och man har en annan motor. SOm isf har ett annat namn.
Att du råkat ut för nån bil som haft en sådan motor du beskriver beror troligen på att någon tidigare ägare bytt ut delarna, som du vet så går ventilerna åt knas om kamremmen går av på 631´an, det kanske hänt så har man fått tag i en "vanlig" rädblockade och stoppat i den.
vad menar du med vassare kam, vassare än vadå? vad har den vassare kammen för bokstav inristat i bakkant isf?
ändrar mna något, stämmer inte avgascertificieringen, och man har en annan motor. SOm isf har ett annat namn.
Att du råkat ut för nån bil som haft en sådan motor du beskriver beror troligen på att någon tidigare ägare bytt ut delarna, som du vet så går ventilerna åt knas om kamremmen går av på 631´an, det kanske hänt så har man fått tag i en "vanlig" rädblockade och stoppat i den.
vad menar du med vassare kam, vassare än vadå? vad har den vassare kammen för bokstav inristat i bakkant isf?
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
rickard_765 skrev:Men "B230K" är avgascertificierad i sverige, och då med de komponenter man byggde K-motorn utav, bla. 631 topplock.
ändrar mna något, stämmer inte avgascertificieringen, och man har en annan motor. SOm isf har ett annat namn.
Att du råkat ut för nån bil som haft en sådan motor du beskriver beror troligen på att någon tidigare ägare bytt ut delarna, som du vet så går ventilerna åt knas om kamremmen går av på 631´an, det kanske hänt så har man fått tag i en "vanlig" rädblockade och stoppat i den.
vad menar du med vassare kam, vassare än vadå? vad har den vassare kammen för bokstav inristat i bakkant isf?
NEJ NEJ Nej! NI HAR FEL!!! Den Sitter org på vissa K-Motorer!!! 87 var den vanligast även om den är ovanlig...
Kolla med VOLVO eftersom ni vägrar tro på mej! orkar inte fortsätta
försöka övertyga er! sök på nätet! o i andra forum o ring en volvo verkstad!! ett sketet samtal med en insatt mekaniker!
Betäckningen (Bokstäverna) efter B230 står för vad det är för bränsle/avgasreningssystem! inte vad den är bestyckad med för delar i motorn...
Har du en K-motor och byter insug och sätter på en vanlig förgasare
så heter motorn igentligen A. siffrorna på blocket/Toppen har inget med
resten att göra!.
INGEN tidigare ägare har haft bilen innan o tror knappast att man monterar en 531Topp på ett Block som har haft 631! då har du en motor som knappt kommer att flytta på sej! eftersom 631 inte har några förbränningsutrymmen! utan de' är i kolvarna på 631:an!
även kallad "heron-head" om jag minns rätt...
Kolla inlägget på Sidan två som "Struve" har skrivigt!
http://www.karlstadracing.nu/forumet/vi ... hlight=631
Snälla Kolla upp innan ni tjatar om att den inte existerar!