E85 i b234 turbokontenterad motor

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
påsen
Övningskörning
Inlägg: 262
Blev medlem: 21 okt 2006, 16:48
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Älmhult

E85 i b234 turbokontenterad motor

Inlägg av påsen »

Hej.

Ska bygga om min 740 glt 16v till turbo.

Hörde av en polare att man ska kunna köra med ren E85 i motorn och behöver då inte svarva ner kolvarna. Undrar om det är någon som vet mer om detta, vad man behöver byta runt omkring (förutom sprut då jag skall mappa om originalsprutet) jag siktar på en ca. 250-350hk UTAN att behöva byta topp, kammar och originalsprut.



Bilen kommer att användas flitigt som drifting/streetrace/lekbil och även lite bana/RS-bana, så jag vill ha bra respons med tidigt laddtryck. Ska bygga eget grenrör, avgassystem och köpa en ALU-intercooler, byta växellåda/koppling och fixa till väghållningen (hemmabyggt då, inga dyra delar då detta är ett budgetbygge) ska även fixa mig en 3" LMM, 3" avgassystem med en ljuddämpare.



Vad tror ni om detta? Men jag behöver fortfarande lite svar på ett par frågor:



Vad ska jag ha för stakar? Funkar det med FT stakarna?

Vad ska jag ha för spridare?

Vad ska jag ha för turbo?

Intern eller extern wastegate?

Funkar det med original insugningsrör?

Tack på förhand.



Mvh. Robert

påsen
Övningskörning
Inlägg: 262
Blev medlem: 21 okt 2006, 16:48
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Älmhult

Inlägg av påsen »

Är det ingen som vet??

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

om du kör med B234-blocket och bara bultar på turbo kan du köra på bensin med, men risken för spikningar ökar med kompressionen.

Du kan ladda 'mer' med E85, men det är en högkomp sugmotor, så ett par hekot kanske du kan ladda innan du bör kompsänka med omsvarvade FT-kolvar eller liknande, för att få någon hållbarhet och få ut lite vettigt laddtryck.

Kör du med originalkolvar osv så räcker en liten fjesturbo då kompet ändå är för högt så du kommer ändå inte kunna ladda många hekton innan den spikar sönder

Tror iaf jag.





//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Volvo_Vingen
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2006, 12:00
Ort: Gbg

Hej.

Inlägg av Volvo_Vingen »

orginal toppen (16v) klarar över 300hk lätt iaf, vad jag vet, har för mej m sta´karna och m kolvarna ska passa i b234 blocket med, kompsänk med en 3 lagers stålpackning så kan du ju höjja laddtrycket lite mer =P å kanske byta till större spridare å öka soppa trycket =)



Mvh Mr. P

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

polarn satte i sugkolvar i sin b230ft-snurra iaf, kör 50 % E85 å nå chip (motronic), det verkar funka rätt bra, tror han laddar runt 0,7+ inte hunnit åka i den ännu men den verkar hålla.



orginalstakarna börjar nog pinas uppemot 350 hk, och dessutom med högt komp å tidigt ladd = ett jävlans vrid, så går dom inte av så är det gränsfall iaf!



När du ändå är berädd att byta stakar, varför byter du inte kolvarna också? Givetvis blir det bättre att köra E85 i en högkompad snurra än bensin.. så gör man ett snikprojekt (typ en fjärtturbo å klämd btr) ´är ju e85 att rekomendera..



rekomenderar 750-900 cc spridare å en rejäl soppapump, typ bosch 044



insuget ska nog hänga med utan större problem.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

påsen
Övningskörning
Inlägg: 262
Blev medlem: 21 okt 2006, 16:48
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Älmhult

Inlägg av påsen »

rickard_765 skrev:polarn satte i sugkolvar i sin b230ft-snurra iaf, kör 50 % E85 å nå chip (motronic), det verkar funka rätt bra, tror han laddar runt 0,7+ inte hunnit åka i den ännu men den verkar hålla.



orginalstakarna börjar nog pinas uppemot 350 hk, och dessutom med högt komp å tidigt ladd = ett jävlans vrid, så går dom inte av så är det gränsfall iaf!



När du ändå är berädd att byta stakar, varför byter du inte kolvarna också? Givetvis blir det bättre att köra E85 i en högkompad snurra än bensin.. så gör man ett snikprojekt (typ en fjärtturbo å klämd btr) ´är ju e85 att rekomendera..



rekomenderar 750-900 cc spridare å en rejäl soppapump, typ bosch 044



insuget ska nog hänga med utan större problem.


Okej, anledningen till att jag inte ska byta kolvar är att jag inte har råd med det, är precis så att jag har råd att byta till h-profilstakar, men troligtvis så blir det att byta kolvar under eller efter sommaren.



/Robert

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

ok.



Jag tror iof att motorn blir mycket trevlig med orginalkolvar å e85.. å man vågar nog ladda en hel del också med riktiga stakar. (vet ingen som böjt en spm-stake??)



du skulle ju kunna slänga på en tjockare packning också, såg att spm grejat nå ny packningar som skulle komma snart, kanske skulle kunna vara ett alternativ til att få ner kompet lite.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

påsen
Övningskörning
Inlägg: 262
Blev medlem: 21 okt 2006, 16:48
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Älmhult

Inlägg av påsen »

rickard_765 skrev:ok.



Jag tror iof att motorn blir mycket trevlig med orginalkolvar å e85.. å man vågar nog ladda en hel del också med riktiga stakar. (vet ingen som böjt en spm-stake??)



du skulle ju kunna slänga på en tjockare packning också, såg att spm grejat nå ny packningar som skulle komma snart, kanske skulle kunna vara ett alternativ til att få ner kompet lite.


Okej, får ta å kolla upp det med den där packningen.



/Robert

Skriv svar