Fundering över att måla motorn!

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
David Liljedal
Övningskörning
Inlägg: 117
Blev medlem: 16 nov 2005, 18:26
Kontakt:

Fundering över att måla motorn!

Inlägg av David Liljedal »

Som sagt har fundering över att måla motorn i samma färg som bilen men vad är det jag ska tänka på när jag ska göra det ? Vad behövs göras innan jag kan börja måla på den? Hur kan jag få den färg jag ska ha på bilen att vara värme tålig efter som jag måste ju ha en färg som tål värmen av motorn. Tacksam för svar!



Bild på motorn (Det röda ska målas i samma färg som bilen):

http://hem.passagen.se/flatro/bilder/projekt244/6.gif



mvh: David
Volvo 244 -84 - Glidarbil/Utställning
Volvo 740 Turbo / s90 front -88 - ProjektArbete
Volvo 740/940 -90 - Renoveringsobjekt, Nylackad.
Volvo S70 T5 -88 - Bruksbil/Vinterbil


Hemsida: http://volvo244.zapto.org" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

motornblir väll inte överdrivet varm.. max 100 grader (?). det är nog grenröret som är akilisen.. i värmeutväkligen.



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

blästra bort all gammal färg, knalla in till lackeraren och be om färg till ditt ändamål så fixar han det.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

guesten
Uppkörning
Inlägg: 429
Blev medlem: 03 jul 2005, 22:03
Ort: Kalmar

Inlägg av guesten »

Domino skrev:blästra bort all gammal färg, knalla in till lackeraren och be om färg till ditt ändamål så fixar han det.




Blästra INTE det kommer komma sand i motorn hur du änn maskerar! bättre du tvätter hela blocket med thinner sen skrapar med en kniv eventuella färgflagor sen ta slippapper och en stålborste brukar funka!

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

guesten skrev:
Domino skrev:blästra bort all gammal färg, knalla in till lackeraren och be om färg till ditt ändamål så fixar han det.




Blästra INTE det kommer komma sand i motorn hur du änn maskerar! bättre du tvätter hela blocket med thinner sen skrapar med en kniv eventuella färgflagor sen ta slippapper och en stålborste brukar funka!


menar du att du inte tvättar en motor som du målar om???

Blästring är den ENDA metoden som gör en sådan yta som ett block faktiskt har 100% ren.



Men ska du inte montera isär hela motorn så bör du använda dig av en liknande teknik som föregående talare nämnde.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

guesten
Uppkörning
Inlägg: 429
Blev medlem: 03 jul 2005, 22:03
Ort: Kalmar

Inlägg av guesten »

Domino skrev:
guesten skrev:
Domino skrev:blästra bort all gammal färg, knalla in till lackeraren och be om färg till ditt ändamål så fixar han det.




Blästra INTE det kommer komma sand i motorn hur du änn maskerar! bättre du tvätter hela blocket med thinner sen skrapar med en kniv eventuella färgflagor sen ta slippapper och en stålborste brukar funka!


menar du att du inte tvättar en motor som du målar om???

Blästring är den ENDA metoden som gör en sådan yta som ett block faktiskt har 100% ren.



Men ska du inte montera isär hela motorn så bör du använda dig av en liknande teknik som föregående talare nämnde.


hehe jovisst tvättar man innan men thinner löser upp det mesta ska du se

blästring har man hört folk som har tvättat sina block i såna industritvättar efter, fast efter ett tag så har motorerna nypit! går aldrig få ur all sand till 100% många som kan hålla med mig

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

guesten skrev:
Domino skrev:
guesten skrev:




Blästra INTE det kommer komma sand i motorn hur du änn maskerar! bättre du tvätter hela blocket med thinner sen skrapar med en kniv eventuella färgflagor sen ta slippapper och en stålborste brukar funka!


menar du att du inte tvättar en motor som du målar om???

Blästring är den ENDA metoden som gör en sådan yta som ett block faktiskt har 100% ren.



Men ska du inte montera isär hela motorn så bör du använda dig av en liknande teknik som föregående talare nämnde.


hehe jovisst tvättar man innan men thinner löser upp det mesta ska du se

blästring har man hört folk som har tvättat sina block i såna industritvättar efter, fast efter ett tag så har motorerna nypit! går aldrig få ur all sand till 100% många som kan hålla med mig


Klart att det går att få ur 100% ur blocket, att påstå något annat vore ju som att påstå att folk är inkapabla att gräva i sandlåda.

Att det däremot är svårt/tar mycket tid att få ur all sand är en annan sak.



Allt går att rengöra, det handlar bara om nogrannhet



//Han som jobbar med mått på 0,001mm dagligen
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

selvin
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 jan 2005, 08:20

Inlägg av selvin »

så du jobbar på tusendelen?

det är ganska säkert!

vad för slipar har ni?

är du verktygsmakare?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

selvin skrev:så du jobbar på tusendelen?

det är ganska säkert!

vad för slipar har ni?

är du verktygsmakare?


stämmr gott det, nästintill iaf.

sitter som verktygsansvarig.

Slipar numera inga borr själva utan använder oss av ett sliperi i skövde.



Sköter endast mindre justeringar på diamantskiva om det behövs.



"tid är pengar" nåågot som jagas fruktansvärt på företaget
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Skriv svar