Har jag pajat min motor? Den drar olja!

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Dansken
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2006, 12:54

Har jag pajat min motor? Den drar olja!

Inlägg av Dansken »

Hej!

Förra sommaren köpte jag en fin (trodde jag) röd 945 ltt 26000 mil. Efter ett tag visade det sig att turbon läckte, så den fick jag bytt på en verkstad mot en renoverad. I våras pystrimmade jag motorn till ca 0.65 bar. Dock tyckte jag att den lätt skenladdade, så jag köpte en bsr-wg-klocka. (o.8 bar) Den laddar inte mer än 0.55 just nu, så den skall väll justeras.



Men, motorn har börjat förbruka stora mängder olja vid högre varvtal (ej via turbon) och min meck tror att det ev är en kolvring som är trasig. Bakluckan blev helt sotig/oljig efter turen Norrtälje -Linlöping på ca 40mil. Kan min trimning ha orsakat detta?? (Jag har ett vikingchip i bilen) :cry:

Tacksam för tips.



PS: Jag har nog den dyraste 945 '95 på detta forum. Gissa min reg. avgift för att få den på danska plåtar. (Är svensk men bor i Köpenhamn)

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

kolvring? har du komptestat då? är det en kolvring borde ett komptest visa det.



förbränner han olja? för det droppar väl inte under bilen? ingen olja i kylvattnet?
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Dansken
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2006, 12:54

Inlägg av Dansken »

Jag har inte gjort komptest, men det är tydligen enligt min meck inte säkert att ett sådant skulle visa något om det är oljeringen som har gått sönder. Bilen läcker inte olja under. Ingen olja i kylaren. (Vovlo har gjort ett trycktest av kylsystemet som inte visade något. Och faktum kvarstår, tyvärr, att den drog 1,5 liter olja på 400 km, med nedgeggad baklucka som följd. Då körde jag också lite "offensivt" utan att för den skull våldföra mig på motorn. (Var uppe på 6000 varv några gånger vid omkörning, inget onormalt?) Från Linköping till Köpenhamn, 50 mil, hällde jag en tjockare olja i och varvade inte över 3000v/min och pressade inte turbon. Då drog den inte så mycket 1-3 dl. kanske. Motorn har alltid tryckt ut olja genom påfyllningen, trots att jag har fått flamfällan bytt nyligen.



Jag har förstått att en sprucken/trasig oljering är mycket ovanligt på en volvo. Är det min trimning eller något annat som har orsakat detta? Kan den ha spikat sönder? Jag vet dock inte riktigt hur en sönderspikad motor beter sig.



Jag är inte längre säker på att förre ägaren, som hade bilen i åtta år, har följt alla serviceintervall.

Dan.P
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 05 jul 2006, 02:35
Ort: Luleå

Inlägg av Dan.P »

Motorn har alltid tryckt ut olja genom påfyllningen, trots att jag har fått flamfällan bytt nyligen.



Kan vara topplockspackningen som har fått sig en smäll när turbon skenladdade, eller så har den alltid varit dålig eftersom du verkar ha väldigt hög vevhuskompression.

Det jag menar är att när kolven går nedåt suger den olja genom packningen, när den går uppåt och vid förbränning trycker den ut gaser samma väg.

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Dan.P skrev: Motorn har alltid tryckt ut olja genom påfyllningen, trots att jag har fått flamfällan bytt nyligen.



Kan vara topplockspackningen som har fått sig en smäll när turbon skenladdade, eller så har den alltid varit dålig eftersom du verkar ha väldigt hög vevhuskompression.

Det jag menar är att när kolven går nedåt suger den olja genom packningen, när den går uppåt och vid förbränning trycker den ut gaser samma väg.


Om motorn går fet genom felaktiga inställningar kocksar turbon igen. Då får du också dessa problem. Då får du gå till någon som rengör turbon. Ett tips är att wgn är felinställd. Det bästa är dock att byta till en större turbo med en annan wg-klocka.
Duvan - Still going strong!

Dansken
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2006, 12:54

Inlägg av Dansken »

Hej!

Tack för era svar!

Jag har gjort ett test hos VOLVO som, enligt dem, visade att topplockspackningen inte var trasig. De gjorde ett CO test vid på expansionskärlet. Min meck sa att det kunde va lite vad som helst, antagligen en oljering. Men, det kan också ha varit så enkelt som en blåst toppackning! I och med att jag bor i Danmark = allt som har med bilar är djävligt dyrt, (Ingen har ännu gissat reg.avgiften på min bil) så föreslog han (bor i Sverige) ett motorbyte i fall det skulle visa sig att det var något mer allvarligt.



Det kan man tycka vad man vill om, men jag tog honom på orden och köpte en nyrenoverad motor på nätet. Alla slitdelar bytta etc. Nu sitter den i min fina VOLVO. Vi plockade inte i sär den gamla, så jag vet inte vad som är felet mer än att den slurkade i sig olja mot slutet.



Men, problemen slutade inte med bytet :(

Jag skriver ett nytt ämne, så får vi se om någon har några bra tips.

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

slutade inte problemet med bytet heller? humm.. Var den "nya motorn" komplett eller flyttade du över något? :?
Bild

Dansken
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2006, 12:54

Inlägg av Dansken »

Min meck har flyttat över:



Generator

Nästan nyrenoverad turbo

Starmotor

Tomgångsmotor

Grenrör





Medföljande insug med nytvättade insprut togs av vid montering av motor. Sattes därefter tillbaka.

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Dansken skrev:Hej!

Tack för era svar!

Jag har gjort ett test hos VOLVO som, enligt dem, visade att topplockspackningen inte var trasig. De gjorde ett CO test vid på expansionskärlet. Min meck sa att det kunde va lite vad som helst, antagligen en oljering. Men, det kan också ha varit så enkelt som en blåst toppackning! I och med att jag bor i Danmark = allt som har med bilar är djävligt dyrt, (Ingen har ännu gissat reg.avgiften på min bil) så föreslog han (bor i Sverige) ett motorbyte i fall det skulle visa sig att det var något mer allvarligt.



Det kan man tycka vad man vill om, men jag tog honom på orden och köpte en nyrenoverad motor på nätet. Alla slitdelar bytta etc. Nu sitter den i min fina VOLVO. Vi plockade inte i sär den gamla, så jag vet inte vad som är felet mer än att den slurkade i sig olja mot slutet.



Men, problemen slutade inte med bytet :(

Jag skriver ett nytt ämne, så får vi se om någon har några bra tips.


Till en början kan du byta meck. Jag har mekat med volvobilar sedan 1960 talet så lite har jag lärt mig på vägen. Jag gissar inte rakt ut utan jag bygger ofta mina argument på praktisk erfarenhet. Jag hade en saab turbo i tio år och den betedde sig likadant som din. Efter det att jag hade bytt turbon så slarvade jag med att ställa in tryck-klockan och axeln till wgn därav problemet och mitt tips. När du köpte ny motor satte ni dit samma turbo med den inbygda wgn. Är det så är jag övertygad att den har kocksat. Hur mycket skall du ha för den gamla motorn. Skicka mig ett PM.



Vänligen

Duvan
Duvan - Still going strong!

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Dansken skrev:Min meck har flyttat över:



Generator

Nästan nyrenoverad turbo

Starmotor

Tomgångsmotor

Grenrör





Medföljande insug med nytvättade insprut togs av vid montering av motor. Sattes därefter tillbaka.


Nästan nyrenoverad turbo. Vad menas med detta?



/Duvan
Duvan - Still going strong!

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Att den har varit använd ett tag skulle jag tro ;)

Dansken
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jul 2006, 12:54

Inlägg av Dansken »

Turbon som är GIK utbytes har gått sedan december 2005. Ca 500 mil.

Skriv svar