etanolkonvertera bruksbilen (745 gl -88)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
xtreme
Färsk användare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 maj 2003, 18:01
Kontakt:

etanolkonvertera bruksbilen (745 gl -88)

Inlägg av xtreme »

tröttnade på bensinpriset, sen fick jag tipset att 850 turbo spridare flödar typ 29% mer än orginal, så jag köpte 4st för 500kr, slängde i bilen går kanonbra går mycket jämnare och finare, lite starkare men väldigt marginellt. Kanon nöjd. Bilen drar 1,25 då är det ganska mycket stad och lite släpdragning.
Sideways is the only way........

westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465
Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:

Inlägg av westlife »

Inga andra modifikationer?





Vad för nummer och färg var det på dom?
Passat TDi -00

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Låter ju nästan för bra för att vara sant!!



Nummer på spridarna så kanske man gör likadant!!



/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Hellquist skrev:Låter ju nästan för bra för att vara sant!!



Nummer på spridarna så kanske man gör likadant!!



/Fredrik


Det är sant och ja, det är bra. Har kört likadant i snart ett år och 1500 mil. Jag sparar nästan 9000kr per år.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

westlife skrev:Inga andra modifikationer?





Vad för nummer och färg var det på dom?


Hämtat från http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... ridare+850

Volvo 850 2,5T 20V BOSCH 0 280 150 785 ORANGE 3 bar hög-ohmig
Smider nya planer

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Monterat 850T-spridare i sambons 940 (B230FB) med mycket gott resultat!! Stor skillnad i kraft på lägre varv!!



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

xtreme
Färsk användare
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 maj 2003, 18:01
Kontakt:

Inlägg av xtreme »

det finns massa till salu på tpc...........
Sideways is the only way........

westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465
Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:

Inlägg av westlife »

Perfekt :)
Passat TDi -00

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

boschnummer 0280150785, orange
kör 945T aut och 945T man, 1998

Volvator
Forumsfreak
Inlägg: 3034
Blev medlem: 12 jan 2003, 23:03
Kör: BMW 530d-00
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: etanolkonvertera bruksbilen (745 gl -88)

Inlägg av Volvator »

xtreme skrev:tröttnade på bensinpriset, sen fick jag tipset att 850 turbo spridare flödar typ 29% mer än orginal, så jag köpte 4st för 500kr, slängde i bilen går kanonbra går mycket jämnare och finare, lite starkare men väldigt marginellt. Kanon nöjd. Bilen drar 1,25 då är det ganska mycket stad och lite släpdragning.




Inte höjt bränsletrycket nåt?







MVH Fredde..
Bild
Mina Sponsorer: Hova.com / Däckia AB
Antal Bilar ägda: 313

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Re: etanolkonvertera bruksbilen (745 gl -88)

Inlägg av Nybbe960 »

Volvator skrev:
Inte höjt bränsletrycket nåt?

MVH Fredde..


Byter du till större spridare som motsvarar flödesökningen så ska höjt tryck inte behövas.



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

selvin
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 jan 2005, 08:20

Inlägg av selvin »

En bil jag kollade på 740 gl -90 hade han bara bytt till glt spridare och den gick fin fint på e85!

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

selvin skrev:En bil jag kollade på 740 gl -90 hade han bara bytt till glt spridare och den gick fin fint på e85!


Det ska ju inte vara så svårt att få tag på ett par GLT-spridare.. JB ligger ju runt hörnet.. Passar alla årsmodellers spridare då?



/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

selvin
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 jan 2005, 08:20

Inlägg av selvin »

Du att det har jag ingen aning om.. Men han sa att det enbart var det!(kan ej lova något)

Användarvisningsbild
jonas_740
Uppkörning
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 dec 2005, 19:20
Ort: Huskvarna

Inlägg av jonas_740 »

Måste man ta bort spridarmotståndet när man byter till 850 turbo spridare?
Kör:
Finbilen: 940/S90 Turbo. B230FT, 19T,531, H-profil stakar osv...
Brukis: V70 T5 -98

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

jonas_740 skrev:Måste man ta bort spridarmotståndet när man byter till 850 turbo spridare?


Har du en sugmotor har du inget spridarmotstånd. Det är bara rödblocksturbon som har lågohmiga spridare. Skulle väl rent tekniskt sett fungera med 850T-spridare i en rödblocksturbo oxå fast med borttaget motstånd. Kan dock inte garantera att det skulle fungera. Nån mer insatt i turbons värld får nog fylla i där!!



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Användarvisningsbild
J0NTIZ
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 12 maj 2006, 22:37
Ort: Orust

Re: etanolkonvertera bruksbilen (745 gl -88)

Inlägg av J0NTIZ »

xtreme skrev:tröttnade på bensinpriset, sen fick jag tipset att 850 turbo spridare flödar typ 29% mer än orginal, så jag köpte 4st för 500kr, slängde i bilen går kanonbra går mycket jämnare och finare, lite starkare men väldigt marginellt. Kanon nöjd. Bilen drar 1,25 då är det ganska mycket stad och lite släpdragning.


Såg i en annan tråd att b230f motorernas orginalspridare skulle flöda 214 och 850T 310 Och då kan det väll inte stämma att de flödar 29% mer?



1,3*214=278,2 Så är 850T spridare rätt att använda?



Eller har jag bara fel fakta?



Mvh Jonathan
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Om inte minnet sviker så flödar 850T-spridarna 339ccm vid 3,9bar. I 740:n är bränsletrycket 3,0bar. Dessutom klarar styrboxen av att hantera mindre variationer.



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Användarvisningsbild
J0NTIZ
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 12 maj 2006, 22:37
Ort: Orust

Inlägg av J0NTIZ »

Okej, men borde det inte bli skillnad på förbrukning?

Jag kan väll lika gärna ha ca 280cc/min spridare? Eller blir bilen klenare då?



Vad är 16ventilarnas spridare på?



Mvh Jonathan
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Har inte sett någon jämförelse mellan Glt och 850T-spridare förbrukningsmässigt. Men pga att lambdan reglerar det sista (hos 850T-spridarna i alla fall) så ska det inte ha någon större betydelse.



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

Inlägg av Kroona »

ett par 16V spridare ska ja leta rätt på..borde va lätt bland allt volvo folk i denna by..

ska se hur bilen beter sig då...

Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Inlägg av Vissepisse »

Jag har också en 740 GL-88a.



Dock med B200E motor, kan jag byta till samma spridare som nämts i tråden eller gäller andra för b200e?



Hade vart kanon att få den lite starkare på lägre varv nämligen.

Nuvarande bensinförbrukning är ca 0.9-1.0 liter milen.

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Vissepisse skrev:Jag har också en 740 GL-88a.



Dock med B200E motor, kan jag byta till samma spridare som nämts i tråden eller gäller andra för b200e?



Hade vart kanon att få den lite starkare på lägre varv nämligen.

Nuvarande bensinförbrukning är ca 0.9-1.0 liter milen.




Om B200E är en 2,0-liters B230E så går det inte.

då detta system har K-jetronic (mekansik insprutning) och helt andra spridare, Dock skulle det förmodligen gå att konvertera systemet genom att ha 30% större spridare, men var man hittar sådana vet jag ej. Är lite tveksam endå iof, då systemet har ett grundtryck som sköts via en luftvåg osv. Nån som vet bättre? Porsche använde iaf K-jet också, vet dock ej hur stora spridarna var.. eller om dem skulle passa på volvomotorn... Om det nu skulle va nån mening med att byta spridarna.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Inlägg av Vissepisse »

Jao, två liters motor.

Okej, då verkar det inte lika lätt att byta på min motor som på era..:/

Lägger nog den planen på is tillvidare då..



Stort tack för svaret Rickard 765 :roll:

thakingen
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 nov 2006, 23:39

Inlägg av thakingen »

Skulle det gå bra att slänga på 850T spridare på en 740 GLE 88a ??
hederlig 700

Skriv svar