Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
tröttnade på bensinpriset, sen fick jag tipset att 850 turbo spridare flödar typ 29% mer än orginal, så jag köpte 4st för 500kr, slängde i bilen går kanonbra går mycket jämnare och finare, lite starkare men väldigt marginellt. Kanon nöjd. Bilen drar 1,25 då är det ganska mycket stad och lite släpdragning.
xtreme skrev:tröttnade på bensinpriset, sen fick jag tipset att 850 turbo spridare flödar typ 29% mer än orginal, så jag köpte 4st för 500kr, slängde i bilen går kanonbra går mycket jämnare och finare, lite starkare men väldigt marginellt. Kanon nöjd. Bilen drar 1,25 då är det ganska mycket stad och lite släpdragning.
jonas_740 skrev:Måste man ta bort spridarmotståndet när man byter till 850 turbo spridare?
Har du en sugmotor har du inget spridarmotstånd. Det är bara rödblocksturbon som har lågohmiga spridare. Skulle väl rent tekniskt sett fungera med 850T-spridare i en rödblocksturbo oxå fast med borttaget motstånd. Kan dock inte garantera att det skulle fungera. Nån mer insatt i turbons värld får nog fylla i där!!
//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn
xtreme skrev:tröttnade på bensinpriset, sen fick jag tipset att 850 turbo spridare flödar typ 29% mer än orginal, så jag köpte 4st för 500kr, slängde i bilen går kanonbra går mycket jämnare och finare, lite starkare men väldigt marginellt. Kanon nöjd. Bilen drar 1,25 då är det ganska mycket stad och lite släpdragning.
Såg i en annan tråd att b230f motorernas orginalspridare skulle flöda 214 och 850T 310 Och då kan det väll inte stämma att de flödar 29% mer?
1,3*214=278,2 Så är 850T spridare rätt att använda?
Om inte minnet sviker så flödar 850T-spridarna 339ccm vid 3,9bar. I 740:n är bränsletrycket 3,0bar. Dessutom klarar styrboxen av att hantera mindre variationer.
//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn
Har inte sett någon jämförelse mellan Glt och 850T-spridare förbrukningsmässigt. Men pga att lambdan reglerar det sista (hos 850T-spridarna i alla fall) så ska det inte ha någon större betydelse.
//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn
Dock med B200E motor, kan jag byta till samma spridare som nämts i tråden eller gäller andra för b200e?
Hade vart kanon att få den lite starkare på lägre varv nämligen.
Nuvarande bensinförbrukning är ca 0.9-1.0 liter milen.
Om B200E är en 2,0-liters B230E så går det inte.
då detta system har K-jetronic (mekansik insprutning) och helt andra spridare, Dock skulle det förmodligen gå att konvertera systemet genom att ha 30% större spridare, men var man hittar sådana vet jag ej. Är lite tveksam endå iof, då systemet har ett grundtryck som sköts via en luftvåg osv. Nån som vet bättre? Porsche använde iaf K-jet också, vet dock ej hur stora spridarna var.. eller om dem skulle passa på volvomotorn... Om det nu skulle va nån mening med att byta spridarna.
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!