Jämförelse BTR vs. större spridare

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Bengtsve
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 maj 2006, 17:59

Jämförelse BTR vs. större spridare

Inlägg av Bengtsve »

Finns det någon med erfarenheter kring båda konverteringssätt som kan våga sig på ett inlägg med kommentarer, fördelar/nackdelar osv?









/Bengt

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

spridarna är konstruerade för ~3bar och en viss mängd flöde.

om man justerar trycket upp eller ner så förändras den tänkta spridarebilden.



sen finns det progresiva och linjära bränsletrycksregulatorer.



pumparna som finns i bilen har en viss överkapasitet så gå upp dom % extra för E85 drift är inga problem, och har man kvar orginaltrycket behöver dom inte slita på övertid.



Och angående spridarbyte eller BTR, så rekomenderar jag större spridare.



kaos
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

JAg har provat båda på två olika bilar, men föredra större spridare främst som sagt för att inte stressa ihjäl pumpen.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Att tänka på med en turbo är ju att dom extra % som pumpen orkar trycka lätt äts upp av ett höjt laddtryck.



Spridare är den seriösa metoden och BTR och ev större pump är den epiga metoden.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

ToAx skrev:Att tänka på med en turbo är ju att dom extra % som pumpen orkar trycka lätt äts upp av ett höjt laddtryck.



Spridare är den seriösa metoden och BTR och ev större pump är den epiga metoden.


Mycket sant!



Större spridare på turbo är ett måste....
Bild

Bengtsve
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 maj 2006, 17:59

Inlägg av Bengtsve »

Vidare fundering - går det att med bytta spridare och chip åstadkomma körbarhet inom hela spannet bf95-e85? Största fördelen med btr är ju(bortsett priset) att det går att köra på båda bränslena.







/Bengt

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Bengtsve skrev:Vidare fundering - går det att med bytta spridare och chip åstadkomma körbarhet inom hela spannet bf95-e85? Största fördelen med btr är ju(bortsett priset) att det går att köra på båda bränslena.

/Bengt


Kan man förmå styrsystemet att tillåta högre toleranser i lambdasvängningen (kanske +/-25% istället för +/-15%) samt att montera större spridare skulle det teoretiskt kunna fungera. Vet en 740 (har jag för mej att det var) som fungerar på allt mellan E15-E85, men har för mej att det bara var större spridare på den bilen.



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Skriv svar